Continu ontwikkelen
Wat wilden we bereiken?
Zowel individueel als collectief willen wij leren en ontwikkelen vanuit nieuwsgierigheid, resultaatgerichtheid, feedback en reflectie. Dit doen we binnen teams, in lerende gemeenschappen en als gehele organisatie. In 2024 wilden we hiervoor onze toolkit ‘aanspreekcultuur’ en feedforward doorontwikkelen. Ook wilden we dat onze medewerkers deskundiger en vaardiger zouden worden in het begeleiden van studenten, in leren en lesgeven met ICT, in reken- en taalonderwijs en in burgerschap.
Inspanningen en resultaten
Feedback en feedforward
In de toolkit van het ontwikkelgesprek zijn formulieren opgenomen om feedback in te winnen bij collega’s. Onze Academie biedt workshops aan om feedforward te leren toepassen en onderwijsteams hebben allemaal aandacht voor hun feedbackcultuur. Zij zetten ook in op intervisie.
Scholing en professionalisering
Er waren vier kennisdelingsbijeenkomsten (Aventus Leert Next): Zin in Werk, Loopbaanoriëntatie- en begeleiding (LOB), Sustainable Development Goals en het Kennisfestival van de sector Zorg & Welzijn.
In 2024 werd 764 keer gebruikgemaakt van ons uitgebreide professionaliseringsaanbod. Er werd het meeste gebruik gemaakt van scholing op het vlak van pedagogische- en didactische vaardigheden, digitale vaardigheden, effectiever en energieker werken, begeleiden van studenten en basisvaardigheden zoals taal en rekenen.
Benoembaarheidseisen: hoe staan we ervoor?
In 2024 voldoen 95% van de docenten en 80% van de instructeurs aan de benoembaarheidseisen of zijn daarvoor in opleiding. In 2023 was dit respectievelijk 96% en 77%. De andere docenten en instructeurs moeten nog zo’n scholingstraject volgen en we zien dat steeds meer instructeurs dit ook doen. Soms gaat het om een opleiding specifiek voor de huidige functie, soms ook voor een vierjarige lerarenopleiding met het oog op doorstroom.
We werken toe naar een verhouding van 35 procent LC docenten (seniordocenten die meer bezig zijn met onderwijsontwikkeling) en 65 procent LB docenten (reguliere docenten die meer bezig zijn met onderwijsuitvoering). Eind 2023 was de verhouding voor de totale organisatie 26 procent versus 74 procent. Eind 2024 was het 30 procent versus 70 procent. Hieronder is een splitsing per sector te zien.
Peildatum 1 januari 2025 |
Aventus |
EH&CI |
T&M |
Z&W |
B&L |
|||||
Docent LB |
317 |
70% |
93 |
69% |
56 |
67% |
94 |
77% |
74 |
65% |
Docent LC |
137 |
30% |
42 |
31% |
28 |
33% |
28 |
23% |
39 |
35% |
Totaal |
454 |
100% |
135 |
100% |
84 |
100% |
122 |
100% |
113 |
100% |