Onderwijs van de toekomst: kwaliteit, onderzoek en innovatie
We verbeteren de beheersing van Nederlands en rekenen onder mbo-studenten. We zorgen dat de kwaliteit van docenten die Nederlands en rekenen geven wordt versterkt
Onze ambities en beoogde resultaten voor 2027
Aventus versterkt de taal- en rekenvaardigheid (naast burgerschap en digitale vaardigheden) van haar studenten, zodat zij voldoende vaardig Aventus verlaten. Dat doen we door taal- en rekenonderwijs geïntegreerd aan te bieden binnen 1) de context van het beroep, 2) de context van doorstroom en leven lang ontwikkelen en 3) de context van de maatschappij. Op die manier geven we vorm en inhoud aan betekenisvol leren voor onze studenten, ook waar het de basisvaardigheden betreft. Taal en rekenen zijn essentiële basisvaardigheden om goed deel te kunnen nemen aan de arbeidsmarkt en de samenleving. Een goede beheersing van taal en rekenen zijn daarom onmisbaar. We leggen de lat daarom hoog;
Waar nodig bieden we studenten remediëring op maat. Speciale aandacht hebben we voor de groep NT2-studenten binnen Aventus. Zij hebben meer tijd, aandacht en oefening nodig om hun woordenschat te vergroten, sneller te kunnen lezen en de uitspraak beter te beheersen. Om ook voor hen een goede doorstroom mogelijk te maken die recht doet aan hun kwaliteiten, is aandacht voor taalverwerving nodig;
Taal-, reken- en vakdocenten zijn voldoende toegerust (facilitering in tijd en deskundigheidsbevordering) om contextrijk taal- en rekenonderwijs te verzorgen voor onze studenten. Zij vertalen de Aventus-brede visie op taal en rekenen naar hun onderwijs, passend bij de doelgroep;
Beoogde concretere resultaten 2027:
Het streefpercentage van gediplomeerde studenten dat het getoetste examenniveau heeft gehaald voor Nederlands (CE en IE), uitgesplitst naar opleidings- en examenniveau:
niveau 1: minimaal 70% op 2F
niveau 2: minimaal 95% op 2F
niveau 3: minimaal 98% op 2F
niveau 4: minimaal 80% op 3F
Het streefpercentage van gediplomeerde studenten dat getoetste examenniveau heeft gehaald voor rekenen (eindcijfer), uitgesplitst naar opleidings- en examenniveau:
niveau 1: minimaal 55% op 2F
niveau 2: minimaal 60% op 2F
niveau 3: minimaal 70% op 2F
niveau 4: minimaal 70% op 3F
Het percentage studenten dat positief is over de lessen Nederlands is gestegen van 47,3% naar 60%;
Het percentage studenten dat positief is over de lessen rekenen is gestegen van 43,1% naar 60%;
Lezen en leesbevordering is onderdeel van ieder curriculum.
Ontwikkeling indicatoren
Resultaten centraal examen Nederlands
Niveau |
Examenniveau |
Ambitie 2027 |
2020/2021 |
2021/2022 |
2022/2023 |
2023/2024 |
1 |
2F |
70% |
62% |
44% |
24% |
71% |
2 |
2F |
95% |
90% |
86% |
82% |
86% |
3 |
2F |
98% |
98% |
96% |
95% |
96% |
4 |
3F |
80% |
75% |
74% |
71% |
71% |
De cijfers over 2023/2024 zijn voorlopige cijfers. Alleen op niveau 1 voldoen we aan onze ambitie. Op niveau 2 en 3 zien we wel een lichte stijging. Op niveau 4 is de score stabiel maar nog niet op het gewenste niveau.
Resultaten instellingsexamen Rekenen
Niveau |
Examenniveau |
Ambitie 2027 |
2020/2021 |
2021/2022 |
2022/2023 |
2023/2024 |
1 |
2F |
55% |
- |
12% |
14% |
- |
2 |
2F |
60% |
46% |
38% |
40% |
35% |
3 |
2F |
70% |
75% |
67% |
60% |
73% |
4 |
3F |
70% |
44% |
39% |
37% |
37% |
De cijfers over 2023/2024 zijn voorlopige cijfers. Voor niveau 1 zijn over 2023/2024 geen cijfers beschikbaar. Op niveau 3 zien we een mooie stijging en voldoen we aan onze ambitie. Op niveau 2 en 4 zien we een daling en voldoen we niet aan onze ambities.
Wat vind je van de lessen Nederlands (JOB Monitor)
Percentage positief |
Benchmark 2024 (score op een vijf puntschaal) |
||||
2020 |
2022 |
2024 |
Onze score |
Landelijk (gem) |
Peergroup (gem) |
47% |
47% |
45% |
3,3 |
3,3 |
3,3 |
Wat vind je van de lessen Rekenen (JOB Monitor)
Percentage positief |
Benchmark 2024 (score op een vijf puntschaal) |
||||
2020 |
2022 |
2024 |
Onze score |
Landelijk (gem) |
Peergroup (gem) |
43% |
43% |
44% |
3,2 |
3,2 |
3,3 |
Invulling en uitvoering maatregelen in 2024
Taal- en rekenbeleid
Afgelopen jaar is rekenbeleid gemaakt. Onderwijsteams krijgen handreikingen waarmee zij contextrijk en realistisch rekenonderwijs kunnen vormgeven. Sommige teams zijn daar al mee aan de slag. Daarnaast maken onderwijsteams hun taalonderwijs beroepsgericht en hun beroepsonderwijs taalgericht. Hoe ver teams hiermee zijn, verschilt.
Lezen en leesbevordering
Lezen en leesbevordering krijgen aandacht in alle onderwijsteams; de stand van zaken verschilt. Er wordt ook gewerkt aan een passend boekenaanbod. Studenten van de sector MBO Basis & Lyceum kunnen op school boeken lezen en er zijn ook actieve contacten met bibliotheken. Bij de sector Economie, Handel & Creatieve industrie is er voor een aantal opleidingen een bieb met boeken of een leeskar. Bij de sector Zorg & Welzijn wordt er vooral bij de opleiding Pedagogisch werk veel aandacht besteed aan lezen en daar merken docenten dat de leesmotivatie van studenten toeneemt.
Remediëring
Veel studenten hebben moeite met Nederlands en rekenen. Onderwijsteams bieden extra ondersteuning. Hoe zij dit doen, verschilt per sector. We onderzoeken hoe wij dit samen effectiever en efficiënter kunnen organiseren; hiervoor is eind 2024 een coördinator aangesteld.
We hebben ook een remediërend keuzedeel voor ‘Rekenen in de beroepspraktijk’ ontwikkeld. Daarnaast is het remediërende keuzedeel voor ‘Toewerken naar 2F Nederlands’ beschikbaar.
Professionaliseringsaanbod
Zowel voor Nederlands als Rekenen bieden we professionaliseringsaanbod. Het aanbod ontwikkelen we continu door. In samenwerking met docenten gaan we starten met bekwaamheidseisen.
De kwaliteit van het burgerschapsonderwijs wordt beter
Onze ambities en beoogde resultaten voor 2027
Aventus draagt bij aan de vorming van studenten tot evenwichtige, vitale, participerende en coöperatieve burgers, zodat zij goed met anderen om kunnen gaan en deel uitmaken van de samenleving. We leren onze studenten: kritische denkvaardigheden en reflectievaardigheden, de werking van de Nederlandse rechtsstaat en wat er van hen verwacht wordt om in deze rechtstaat goed te functioneren, bewust om te gaan met de ecologische voetdruk die zij achterlaten en vanuit verschillende perspectieven – bijvoorbeeld ingegeven door religieuze en/of culturele verschillen – naar problemen te kijken.
Aventus geeft instellingsbreed planmatig vorm aan burgerschapsonderwijs. Uitgangspunt daarbij is dat burgerschapsonderwijs integraal onderdeel uitmaakt van elke opleiding. Docenten burgerschap zijn voldoende toegerust om kwalitatief goed burgerschapsonderwijs te bieden aan onze studenten. Zij vertalen de Aventus-brede visie op burgerschap naar hun burgerschapsonderwijs, passend bij de doelgroep en op zo’n manier dat burgerschapsonderwijs betekenisvol is voor onze studenten;
Beoogde concrete resultaten: aandeel studenten dat positief is over de lessen burgerschap (instellingsniveau): voldoende of hoger (op of boven norm).
Ontwikkeling indicatoren
Wat vind je van jouw burgerschapsonderwijs (JOB Monitor)
Percentage positief |
Benchmark 2024 (score op een vijf puntschaal) |
||||
2020 |
2022 |
2024 |
Onze score |
Landelijk (gem) |
Peergroup (gem) |
- |
- |
34% |
3,1 |
3,1 |
3,1 |
Invulling en uitvoering maatregelen in 2024
De landelijke bekwaamheidseisen voor docenten burgerschap zijn nog niet bekend. We zijn zelf gestart met de ontwikkeling van een generiek bekwaamheidsprofiel. Hiermee ontstaat beter zicht op welke kennis/vaardigheden/competenties nodig zijn en dit geeft richting aan het professionaliseringsaanbod.
Werken in het mbo is en blijft aantrekkelijk. Er is aandacht voor de werkdruk en het carrièreperspectief van onderwijspersoneel. De uitval van startend onderwijspersoneel wordt minder. Alle medewerkers in het mbo, waaronder specifiek docenten en andere onderwijsgevenden hebben voldoende mogelijkheden zich te ontwikkelen en professionaliseren.
Onze ambities en beoogde resultaten voor 2027
Aventus is een aantrekkelijke plek om te werken met oog voor vitaliteit, ontwikkeling en werkplezier.
Beoogde concrete resultaten 2027:
De medewerkerstevredenheid over ontwikkelingsmogelijkheden stijgt van 6,8 naar 7,0.
De medewerkerstevredenheid over doorgroeimogelijkheden stijgt van 6,1 naar 6,5.
Het percentage medewerkers dat de werkdruk te hoog vindt daalt van 36,7% naar <35%.
Het percentage medewerkers met een dienstverband van 0-2 jaar dat ‘nee’ antwoordt op de vraag of zij de afgelopen 3 maanden actie heeft ondernomen om ander werk te krijgen of hier plannen voor heeft gehad is gestegen met 5% ten opzichte van de nulmeting.
De score op de vraag ‘ik vind het leuk om de komende 1 tot 2 jaar bij Aventus te blijven werken’ is gestegen van een 8 naar >8.
De inschaling van het onderwijspersoneel %LB/LC is gestegen van 24,8% naar >35%.
Ontwikkeling indicatoren
Tevredenheid medewerkers over de ontwikkelingsmogelijkheden (Medewerkersonderzoek)
Ambitie 2027 |
2022 |
2024 |
Benchmark 2024 |
Van 6,8 naar 7,0 |
6,8 |
6,8 |
6,6 |
Tevredenheid medewerkers over de doorgroeimogelijkheden (Medewerkersonderzoek)
Ambitie 2027 |
2022 |
2024 |
Benchmark 2024 |
Van 6,1 naar 6,5 |
6,5 |
5,7 |
- |
Percentage medewerkers dat de werkdruk te hoog vindt (Medewerkersonderzoek)
Ambitie 2027 |
2022 |
2024 |
Benchmark 2024 |
Gedaald tot 35% of lager |
37% |
36% |
43% |
Percentage medewerkers met een dienstverband van 0-2 jaar dat de afgelopen 3 maanden geen actie heeft ondernomen om ander werk te krijgen of hier plannen voor heeft gehad (Medewerkersonderzoek)
Ambitie 2027 |
2022 |
2024 |
Benchmark 2024 |
Gedaald met 5% tov nulmeting |
81,3% |
87,5% |
- |
Score medewerkers die het leuk vinden om de komende 1-2 jaar bij Aventus te blijven werken (Medewerkersonderzoek)
Ambitie 2027 |
2022 |
2024 |
Benchmark 2024 |
Gestegen van een 8 naar >8 |
8 |
7,9 |
7,9 |
Inschaling van het onderwijspersoneel
Ambitie 2027 |
2022 |
2023 |
2024 |
% LB/LC is gestegen van 24,8% naar 35% of meer |
25% |
26% |
30% |
Invulling en uitvoering maatregelen in 2024
Medewerkersonderzoek
Met 75 procent was de respons op het medewerkersonderzoek in het najaar van 2024 goed en gelijk aan dat van 2022. Begin 2025 worden de resultaten van het medewerkersonderzoek besproken in de teams. Op basis daarvan krijgen we zicht op de in te zetten verbeteracties.
Werkdruk blijft een aandachtspunt. Daarin zijn we niet uniek. Recent zijn we gestart met de inzet van werkbegeleiders waarvan we hopen dat dit gaat helpen. Ook hebben we een proef gedaan waarbij onderwijsteams met behulp van externe begeleiding in gesprek gingen over werkverdeling. De ervaringen zijn positief.
Strategische personeelsontwikkeling
Vanuit ons meerjarenformatiebeleid kijken we naar onze strategische personeelsontwikkeling (SPO) om inzichtelijk te krijgen hoe onze toekomstige formatie zich moet ontwikkelen om onze strategische doelen te realiseren. Hiervoor hebben sectoren en diensten, mede op basis van de nieuwe besturingsfilosofie, een vijf jaren doorkijk gemaakt.
Ook zijn we gestart met de uitwerking van een strategisch opleidingsplan. Aan dit thema wordt ook gewerkt vanuit de MBO onderwijsregio Gelderland waarvan wij deel uitmaken. Samen Opleiden/Opleidingsschool is hier onderdeel van. Er is subsidie aangevraagd om de onderwijsregio verder te ontwikkelen.
Employer branding: binden en boeien
Voor onze arbeidsmarktcommunicatie (binden en blijven boeien van medewerkers) hebben we een nieuw concept ontwikkeld, met een social media-aanpak. Ook hebben we onze website en het recruitmentsysteem doorontwikkeld, zodat wij resultaten van advertenties/campagnes beter kunnen meten.
Inductiebeleid
Afgelopen jaar hebben we tijdens vier Welkom@Aventus-bijeenkomsten 82 nieuwe medewerkers welkom geheten. Voor onderwijzend personeel hebben we inductiebeleid gemaakt. Nieuwe collega’s krijgen gedurende de eerste twee jaar bij Aventus extra aandacht van onder anderen werkbegeleiders en de eerste drie maanden staan specifiek in het teken van onboarding. Zo versterken we de kwaliteit van onze professionals en verkleinen de kans op uitval of een snel vertrek.
Beloningsbeleid
Ons beloningsbeleid is klaar en is eind 2024 voorgelegd ter instemming aan de Ondernemingsraad.
Uitwerking functiehuis en loopbaanpaden
We zijn bezig met de uitwerking van het generiek functiehuis en we werken op basis hiervan bekwaamheidsprofielen uit voor burgerschap, taal en rekenen. Zo ontstaat beter zicht op welke expertise en competenties nodig zijn.
Scholing en professionalisering
Er waren vier kennisdelingsbijeenkomsten (Aventus Leert Next): Zin in Werk, Loopbaanoriëntatie- en begeleiding (LOB), Sustainable Development Goals en het Kennisfestival van de sector Zorg & Welzijn.
In 2024 werd 764 keer gebruikgemaakt van ons uitgebreide professionaliseringsaanbod. Bijvoorbeeld op het vlak van pedagogische en didactische vaardigheden, begeleiden van studenten, lob, basisvaardigheden, burgerschap, digitale vaardigheden, examinering en vitaliteit/duurzame inzetbaarheid.
Expeditie leiderschap
Op 6 maart 2024 kregen 46 directeuren, teammanagers en teamleiders hun certificaat voor de Expeditie Leiderschap. In anderhalf jaar tijd werden zij door onder externe begeleiding meegenomen in thema’s als lerend leiderschap, persoonlijk leiderschap, governance, sturen op onderwijskwaliteit en innovatie, teamontwikkeling en verandermanagement. Uit de evaluatie blijkt dat 69 procent van de deelnemers anders werkt dan voor dit leiderschapsprogramma en 43 procent wil zich graag doorontwikkelen op specifieke onderdelen. De evaluatie is ook benut om het programma door te ontwikkelen.
Generatiepact
Medewerkers zijn vaak lange tijd aan ons verbonden en de gemiddelde leeftijd stijgt. In aanloop naar hun pensioen willen collega’s soms al wat minder gaan werken. Hiervoor hebben we het Generatiepact. In 2024 zijn er 14 medewerkers deel gaan nemen aan de regeling. Eind 2024 maakten er 42 deelnemers gebruik van de regeling. Sinds de start van de regeling in 2022 hebben er in totaal 67 collega’s gebruik van gemaakt. Afgelopen jaar is de regeling voor de tweede keer geëvalueerd en is besloten om die per 1 februari 2025 met anderhalf jaar te verlengen.
Young Aventus
Young professionals die bij Aventus werken met elkaar verbinden en ondersteunen in hun ontwikkeling: dat is het doel van het netwerk Aventus Young. In 2024 waren er diverse activiteiten, van een gezellige barbecue bij de start van het schooljaar, een uitwisseling van informatie over hun functies en werkzaamheden tijdens een walking diner en het volgen van een workshop effectief vergaderen. Er vindt ook overleg plaats met het college van bestuur en de raad van toezicht.
Participatiemedewerkers
We vinden het belangrijk om mensen voor wie het vinden van een werkplek minder vanzelfsprekend is, kansen te bieden. We zijn blij met hun bijdrage aan onze organisatie. We hebben ons doel nog niet bereikt, maar zijn tevreden over de verdere groei van het aantal participatiebanen in 2024 ten opzichte van 2023. We besteden veel aandacht aan het inwerken en begeleiden van deze nieuwe collega’s en jaarlijks stemmen we met gemeenten af over onze samenwerking.
Jaartal |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Realisatie in fte’s |
20,8 |
22,6 |
27,7 |
28,9 |
Het mbo wordt op het gebied van onderzoek en innovatie een volwaardige en gelijkwaardige partner in de onderzoeks- en kennisnetwerken.
Onze ambities en beoogde resultaten voor 2027
Aventus is op het gebied van kwaliteit van onderwijs, onderzoek en innovatie een volwaardige partner in de regio. We zijn nieuwsgierig, staan voor kwaliteit en nemen deel aan onderzoeks- en innovatieactiviteiten die aansluiten bij onze strategische ambities;
We werken samen vanuit onze gedeelde visie, geven elkaar aandacht en ondersteunen elkaar waar nodig om de uitdagingen van vandaag en morgen aan te pakken. Al onze (opleidings)teams zijn lerende en samenwerkende netwerken;
We stimuleren studenten hun talenten te ontdekken en maximaal te ontwikkelen en daarmee hun eigen bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de Stedendriehoek. Studenten benutten in toenemende mate de mogelijkheden die ze hiervoor krijgen.
Beoogde concreet resultaat 2027: medewerkers en studenten participeren in het regionale ecosysteem in onderzoeks- en innovatieactiviteiten.
Ontwikkeling indicatoren
Aantal practoraten (gerealiseerd en in oprichting)
Ambitie 2027 |
2023 |
2024 |
3 |
1 |
2 |
De sector Techniek & Mobiel heeft het practoraat Data, Energietransitie en Circulariteit. De sector Zorg & Welzijn heeft het practoraat Positieve Gezondheid. Sector Economie, Handel & Creatieve industrie werkt aan RIF aanvraag bij het Regionaal Investeringsfonds voor onder meer een practoraat dat is gericht op de veiligheidsprofessional van de toekomst.
Invulling en uitvoering maatregelen in 2024
Versterken onderzoekend, samenwerkend en lerend vermogen
Wij hebben een visie op onderzoek en innovatie uitgewerkt waarvan practoraten onderdeel zijn. We volgen het afwegingskader dat we hebben gemaakt om ervoor te zorgen dat de practoraten waarmee we aan de slag gaan, daadwerkelijk bijdragen aan onze strategische doelen.
We versterken het samenwerkend en lerend vermogen van onze teams door nieuwe interne en externe samenwerkingsvormen te stimuleren. Een voorbeeld is het Curriculum Team van de sector Techniek & Mobiel: onderwijsteams leren samen een curriculum ontwerpen en doen dit in samenwerking met het bedrijfsleven. Een ander voorbeeld is van de sector
Zorg & Welzijn waar verschillende onderzoekbijeenkomsten worden georganiseerd om de verbinding tussen de opleidingen en het practoraat Positieve Gezondheid te versterken.
Excellentiemogelijkheden en internationalisering
Om alle excellentiemogelijkheden meer herkenbaar te kunnen communiceren naar onze studenten (en docenten) is het label 'Daag jezelf uit' ontwikkeld. Bij de eerste communicatiecampagne rondom de MBO ambassadeur heeft dit extra aanmeldingen opgeleverd.
Onderwijsteams brengen onze onderwijsvisie in praktijk, waaronder als het gaat om de aandacht voor innovaties in het vakgebied, internationalisering en vakwedstrijden. In maart 2024 lieten ruim twintig Aventus-studenten hun expertise zien tijdens de Skills Finals in de Brabanthallen. Zij excelleerden allemaal binnen hun eigen vakgebied. Zeven studenten namen medailles mee naar huis.
Om ook voor 2025 studenten te selecteren voor de Skills, hielden we op donderdag 24 oktober 2024 voor de derde keer de Aventus Champions League. Hier deden bijna tweeduizend studenten aan mee. Studenten gaan in maar liefst veertig verschillende richtingen door heel Nederland op pad voor de kwalificatiewedstrijden.
Al onze sectoren hebben aandacht voor talentontwikkeling in de vorm van internationalisering. Onze sectoren Economie, Handel & Creatieve Industrie, Techniek & Mobiel en Zorg & Welzijn, bieden diverse mogelijkheden. Van internationale stages tot keuzedelen. Bij de sector MBO Basis & Lyceum krijgt het onderwerp ook aandacht, maar vinden studenten het vaak te spannend. Desondanks zijn er wel activiteiten; zo is er een groep studenten naar Duitsland geweest.
Overall is zijn vakwedstrijden en internationalisering veelal niet opgenomen in het curriculum, maar worden wel diverse mogelijkheden geboden, zodat studenten die zich op dit vlak willen ontwikkelen en profileren, dat ook kunnen doen.
Innoventus als Learning Lab
Uit de monitor Leren en Lesgeven met ICT blijkt dat docenten de weg naar Innoventus als learning lab steeds beter weten te vinden. Zij experimenteren meer met ICT en technologie, ook samen met studenten. Van de respondenten ziet 82 procent de toegevoegde waarde van ICT in het onderwijs.
Ook zijn we gestart met het ons Center for Teaching & Learning (CTL). Hiervoor hebben we subsidie ontvangen van het Nationaal Groeifondsprogramma NPuls. In oktober 2024 is de programmamanager gestart die het CTL met collega’s opzet. Ook onze blended coaches zijn betrokken; zij geven workshops aan docenten en faciliteren.