Bevorderen van kansengelijkheid
Gelijkwaardige behandeling van alle studenten in Nederland
Onze ambities en beoogde resultaten voor 2027
Samen met studenten en partners zorgen voor een gelijkwaardige behandeling van mbo-studenten t.o.v. hbo-studenten; de meerderheid van onze studenten ervaart een gelijkwaardige behandeling;
Inzetten op meer studentparticipatie bij de vormgeving en kwaliteitsverbetering van ons onderwijs en waar nodig ondersteunen/begeleiden van studenteninitiatieven. Studenten worden structureel betrokken via studentenklankbordgroepen, voelen zich gezien en gehoord en beoordelen ons hierop met een voldoende;
Versterken van talentontwikkeling door het structureel aanbieden van mogelijkheden voor internationale ervaringen en uitwisselingen met buitenlandse partnerscholen. Internationalisering is structureel opgenomen in het curriculum van al onze mbo-opleidingen.
Ontwikkeling indicatoren
Doelstelling 1.1 bevat geen verplichte indicatoren.
Invulling en uitvoering maatregelen 2024
Voor het bevorderen van een gelijkwaardige positie en participatie van onze studenten, hebben we:
actief deelgenomen aan regionale activiteiten om zo de rol en bijdrage van onze mbo-studenten onder het voetlicht te brengen. Denk aan de inzet van studenten bij sportevenementen, Sinterklaasoptochten en hackathons/creathons met bedrijven, overheden en/of andere onderwijsinstellingen;
onze studenten voorzien van een digitale studentenkaart waarmee ze kunnen laten zien ze bij ons studeren en welke opleiding ze volgen;
voorbereidingen getroffen voor een onderzoek onder studenten waarmee we in kaart gaan brengen waar ze met hun studentenkaart in de regio gebruik van willen kunnen maken;
in contacten met gemeenten invulling gegeven aan initiatieven en activiteiten voor studenten. Bij de start van het schooljaar, maar ook gedurende het jaar. Zo heeft de gemeente Apeldoorn tijdens onze open dag laten zien wat er voor onze studenten in de stad mogelijk is;
in iedere sector een studentenklankbordgroep gestart. In deze groepen praten studenten drie keer per jaar mee over verschillende thema’s.
Al onze sectoren hebben aandacht voor talentontwikkeling in de vorm van internationalisering. Onze sectoren Economie, Handel & Creatieve Industrie, Techniek & Mobiel en Zorg & Welzijn, bieden diverse mogelijkheden. Van internationale stages tot keuzedelen. Bij de sector MBO Basis & Lyceum krijgt het onderwerp ook aandacht, maar vinden studenten het vaak te spannend. Desondanks zijn er wel activiteiten; zo is er een groep studenten naar Duitsland geweest. Overall is internationalisering veelal niet opgenomen in het curriculum, maar worden wel diverse mogelijkheden geboden, zodat studenten die zich op dit vlak willen ontwikkelen dat ook kunnen doen.
Verbeteren studentenwelzijn, versterken integrale veiligheid op instellingen in leerbedrijven, vergoten toegankelijkheid mbo voor studenten met hulpbehoefte en het mbo inclusiever maken
Onze ambities en beoogde resultaten voor 2027
We bieden een stimulerende en veilige leeromgeving met begeleiding op maat waarin onze studenten zich thuis voelen en optimaal kunnen ontwikkelen. Meer dan 90% van de studenten voelt zich veilig, het percentage studenten dat zich veilig voelt bij het leerbedrijf stijgt met 5-10% t.o.v. van de nulmeting en we vergroten de toegang tot hulp voor studenten met een (zeer) slechte mentale gezondheid;
We doen dit door iedere student gelijke kansen te bieden om talenten en capaciteiten te ontwikkelen en de leerloopbaan succesvol te doorlopen. En door aandacht voor de student en zijn persoonlijke ontwikkeling en behoeften, verhogen we het mentale welzijn en vertrouwen.
Ontwikkeling indicatoren
Voel je je veilig op school (JOB Monitor)
Percentage positief |
Benchmark 2024 (score op een vijf puntschaal) |
||||
2020 |
2022 |
2024 |
Onze score |
Landelijk (gem) |
Peergroup (gem) |
78,5% |
80,8% |
80,2% |
4,2 |
4,1 |
4,1 |
Voel je je veilig bij het leerbedrijf (JOB Monitor)
Percentage positief (bol) |
Percentage positief (bbl) |
||||
2020 |
2022 |
2024 |
2020 |
2022 |
2024 |
nvt |
nvt |
87% |
nvt |
nvt |
92% |
Invulling en uitvoering maatregelen in 2024
Samen Begeleiden 2.0 (beleid voor hulp en ondersteuning aan studenten)
Alle teams hebben gezorgd voor een programma voor de eerste (gouden) weken op school;
Alle teams hebben hun studiewijzers voor eerstejaars verbeterd om hen nog beter te informeren over de opleiding;
We zijn met de eerste SPEES gestart, een plek waar studenten makkelijk kunnen binnenlopen voor de beantwoording van vragen, ondersteuning, te werken of te ontspannen;
We hebben een plan uitgewerkt voor de doorontwikkeling en professionalisering van onze begeleidingsstructuur.
Sociale veiligheid
Samen met de ondernemingsraad, de studentenraad en de studentenklankbordgroepen hebben we gekeken naar de sterke en te verbeteren punten in het huidige sociaal veiligheidsplan voor studenten. We hebben al veel geregeld. Wel kunnen we meer gestructureerd werken en sociale veiligheid als thema beter borgen in onze organisatie. Hiervoor hebben we een verbetervoorstel gemaakt;
We hebben een veiligheidstafel opgezet, waar collega’s en externe partners met verschillende expertise samen bespreken hoe zij jongeren die in de knel zitten het beste kunnen helpen.
Leerlijn suïcidepreventie
Om het handelingsrepertoire van medewerkers met betrekking tot de begeleiding van studenten met dreigende depressieve- of suïcidale gedachten te vergroten, hebben we gewerkt aan de ontwikkeling van een leerlijn Suïcidepreventie.
Analyse programma’s Welbevinden op school en Helder op school
We hebben de landelijke programma’s Welbevinden op school en Helder op school geanalyseerd. Omdat we de punten die aandacht behoeven in de ontwikkelingen rondom Samen Begeleiden en het sociaal veiligheidsbeleid geborgd hebben, gaan we geen gebruik maken van deze programma’s. Ons Loopbaanexperticecentrum (LEC) heeft acties uitgezet om teams beter te ondersteunen m.b.t. het welbevinden van studenten.
Gezonde school
Onze inzet hebben we gecontinueerd.
Versterken van de begeleiding in het onderwijs en bij de stap van school naar werk of vervolg- opleiding (met name voor studenten niveau 2). Ombuigen en afremmen stijging vsv’ers en toewerken naar minder dan 18.000 nieuwe vsv’ers in 2026
Onze ambities en beoogde resultaten voor 2027
Iedere student krijgt gelijke kansen om talenten en capaciteiten optimaal te ontwikkelen, de opleiding succesvol te doorlopen en goed voorbereid door te stromen naar de arbeidsmarkt of een vervolgopleiding. Daarom bieden we iedere student een leerroute en begeleiding op maat;
We verbeteren en versterken in samenspraak met studenten en in- en externe professionals de begeleiding van onze studenten op school, tijdens de bpv en bij de overstap van school naar werk (nazorg) om zo te komen tot een sluitende aanpak: iedere student binnen boord. We besteden hierbij extra aandacht aan studenten op niveau 2. Het voorkomen en verminderen van voortijdig schoolverlaten houdt onze focus;
Het aantal nieuwe voortijdig schoolverlaters per opleidingsniveau (instellingsbreed) ligt onder de norm;
Het aandeel gediplomeerde uitstromers vanuit entree en niveau 2 dat een jaar na afstuderen werk heeft is gestegen naar 80%;
Het aandeel studenten dat tevreden is over de begeleiding tijdens de opleiding is gestegen van 49,7% naar 60%.
Ontwikkeling indicatoren
VSV
2021-2022 |
2022-2023 |
2023-2024 |
Doelpercentages over 2023-2024 (landelijk) |
|
Niveau 1 |
26,4% |
17,7% |
20,7% |
22,2% |
Niveau 2 |
11,1% |
10,7% |
10,7% |
9,33% |
Niveau 3 |
5,1% |
4% |
3,9% |
3,7% |
Niveau 4 |
4,3% |
4,1% |
4,1% |
3,08% |
Met deze cijfers voldoen we op de niveaus 2 t/m 4 niet aan de landelijk gestelde normen.
Uitstromers niveau 1 en 2 dat na een jaar nog steeds werk heeft
2020/2021 |
2021/2022 |
2022/2023 |
|
Uitstromers |
2.720 |
3.310 |
3.290 |
Waarvan minimaal 12u per week aan het werk |
2.220 |
2.600 |
2.650 |
% aandeel uitstromers dat minimaal 12u per week aan het werk is |
82% |
79% |
80% |
De cijfers over 2023/2024 zijn nog niet beschikbaar. Met 80% voldoen we aan onze ambitie.
Tevredenheid begeleiding van school tijdens de opleiding
Percentage positief |
Benchmark 2024 (score op een vijf puntschaal) |
||||
2020 |
2022 |
2024 |
Onze score |
Landelijk (gem) |
Peergroup (gem) |
46,8% |
49,7% |
48,9% |
3,4 |
3,4 |
3,5 |
Invulling en uitvoering maatregelen in 2024
Extra aandacht voor niveau 2
We hebben 3fte begeleidingsdeskundigen extra ingezet voor de ondersteuning op niveau 2. Ook hebben we ons formatiemodel aangepast, zodat er meer middelen naar niveau 2 gaan (verkleinen van de klassen van 25 naar 18 en eerder twee docenten op een klas).
We zijn gestart met loopbaancafés voor studenten niveau 1 en 2 die de arbeidsmarkt op gaan. Er blijkt weinig animo voor te zijn. De sector MBO Basis & Lyceum heeft gezorgd voor een andere invulling. Werknemers- en sollicitatievaardigheden krijgen aandacht in de bpv en bij lob. Daarnaast is een HR professional uitgenodigd om studenten te laten oefenen met het zoeken van vacatures en het maken van een cv.
Continueren doorstroomteam
We participeren in het doorstroomteam, een samenwerking met de RMC gemeenten Apeldoorn, Deventer en Zutphen. De doorstroomcoaches zijn gevraagd welke VSV jongeren in hun caseload mogelijk interesse hebben in een bbl opleiding. Er is een meeloopdag georganiseerd. Totnutoe hebben we 1 aanmelding ontvangen; het animo is dan ook beperkt.
Nazorg
We hebben de inzet van onze jobcoaches gecontinueerd. Ze richten zich op extra begeleiding tijdens de bpv, het vinden van bbl werkplekken en het bieden van nazorg. De vraag naar extra begeleiding in de bpv en hulp bij het vinden van bbl werkplekken stijgt. Daarnaast hebben de jobcoaches 105 gediplomeerde studenten begeleid in hun zoektocht naar werk of vervolgstudie (nazorg). Alumni worden standaard gevraagd of ze behoefte hebben aan een jobcoach. De jobcoaches werken tevens aan een digitale tool/module waarmee laatstejaars zich kunnen voorbereiden op de arbeidsmarkt.
Start SPEES
We zijn met de eerste SPEES gestart, een fysieke plek in de school waar studenten makkelijk kunnen binnenlopen voor de beantwoording van vragen, ondersteuning, te werken of te ontspannen.
Analyse Aanvalsplan (OCW) tegen vsv en begeleiden naar een kansrijke toekomst
We hebben het aanvalsplan geanalyseerd, in samenhang met de verbeteragenda passend onderwijs. De uitkomsten van de analyse hebben we besproken met FERM (VSV regio). We hebben al veel geborgd binnen de ontwikkeling van Samen Begeleiden 2.0. Daarnaast volgen we nieuwe ontwikkelingen, waaronder de Wet van School naar duurzaam werk die is uitgesteld tot 1 januari 2026.
Onze onderwijsteams doen jaarlijks een zelfevaluatie en op basis daarvan herijken ze hun teamplan. Standaard onderdeel hiervan is reflectie op de VSV cijfers en aanpak.
Op Weg naar Aventus
Speciaal voor derdejaars vmbo-leerlingen bieden we ‘Op weg naar Aventus’ aan. In 16 lesuren maken VO-leerlingen praktische opdrachten die aansluiten bij één of meer richtingen op het mbo. Er wordt afgesloten met een kennismakingsdag bij Aventus. Afgelopen jaar hebben circa 1500 vo-leerlingen deelgenomen. De vo-scholen zijn erg enthousiast. Begin 2025 wordt het project geëvalueerd.
Versterken van de beroepsgerichte route door naadloze aansluiting bij verwante doorstroom en door stimuleren in- en doorstroom in de beroepskolom. Positioneren van de keuze voor het beroepsonderwijs als positieve keuze
Onze ambities en beoogde resultaten voor 2027
Een goede afstemming van het onderwijs in de beroepskolom bevordert flexibele en succesvolle doorstroom van studenten. Dit is van belang in relatie tot de steeds hogere eisen die aan medewerkers worden gesteld. Het niveau van de startkwalificatie, niveau 2, is lang niet altijd voldoende om te voldoen aan de vraag van de regionale arbeidsmarkt en tekorten het hoofd te bieden;
We vergroten de aansluiting in de beroepskolom door: (1) de inhoudelijke samenwerking met het regionale vo en hbo te versterken, (2) deelname aan het TopTraject te stimuleren, (3) met een doorlopende leerlijn LOB begeleiding te bieden bij het maken van passende keuzes voor vervolgonderwijs, (4) doorstroomprogramma’s (door) te ontwikkelen en/of verbeteren met als doel het vergroten van het studiesucces in het vervolgonderwijs;
Meer dan de helft van onze opleidingsteams heeft in samenwerking met het regionale vo doorstroomprogramma’s voor (clusters van) opleidingen op basis van evaluaties (door)ontwikkeld of verbeterd;
Alle opleidingen op niveau 4 hebben in samenwerking met het hbo (Saxion, HAN en/of Windesheim) doorstroomprogramma’s voor (clusters van) opleidingen op basis van evaluaties (door)ontwikkeld of verbeterd;
Het aantal studenten dat heeft deelgenomen aan doorstroomprogramma’s is gestegen ten opzichte van 2023.
Ontwikkeling indicatoren
Succes in eerste jaar mbo (startersresultaat)
2021/2022 |
2022/2023 |
2023/2024 |
|
Niveau 2 |
80% |
86% |
84% |
Niveau 3 |
84% |
85% |
85% |
Niveau 4 |
82% |
82% |
86% |
Op niveau 2 zien we een lichte daling, op niveau 4 een lichte stijging en niveau 3 is stabiel.
Succes in het eerste jaar hbo van studenten die doorstromen vanuit het mbo
2020/2021 |
2021/2022 |
2022/2023 |
|
Doorstromers naar het hbo |
440 |
420 |
340 |
Waarvan succes na eerste jaar hbo |
360 |
360 |
280 |
% succes na het eerste jaar hbo |
82% |
85% |
82% |
De cijfers over 2022/2023 betreffen voorlopige cijfers (DUO) en over 2023/2024 zijn ze nog niet beschikbaar.
Invulling en uitvoering maatregelen in 2024
LOB in de regio
Samen met het vo werken we in de regio aan het doorontwikkelen en versterken van LOB. We hebben een regionale regiegroep (directeuren) en regionale kenniskring (decanen, mentoren, managers). Jaarlijks stellen we gezamenlijke agenda vast (gebaseerd op de landelijke ambitie agenda LOB). In 2024 omvatte de agenda het project Op weg naar Aventus, gezamenlijke LOB-scholing en het gebruik van het digitale doorstroomdossier:
Speciaal voor derdejaars vmbo-leerlingen bieden we ‘Op weg naar Aventus’ aan. In 16 lesuren maken VO-leerlingen praktische opdrachten die aansluiten bij één of meer richtingen op het mbo. Er wordt afgesloten met een kennismakingsdag bij Aventus. Afgelopen jaar hebben circa 1500 vo-leerlingen deelgenomen. De vo-scholen zijn erg enthousiast. Begin 2025 wordt het project geëvalueerd;
We hebben ons LOB scholingsaanbod opgesteld voor collega’s van vo-scholen t.b.v. gezamenlijke scholing. Er zijn veel aanmeldingen vanuit het vo. Intern heeft een Aventus Leert Next (kennisdelingsbijeenkomst) over LOB plaatsgevonden. De professionaliseringstrajecten van onze teams zijn maatwerk, waarbij LOB scholing in samenhang met de LOB teamtool wordt aangeboden;
Op dit moment wordt nog niet gewerkt met het digitaal doorstroomdossier.
Doorlopende leerlijnen
De sector MBO Basis & Lyceum werkt samen met het praktijkonderwijs en het voortgezet (speciaal) onderwijs, en ook met scholen met een Internationale Schakelklas (ISK). Het aantal studenten bij Entree & Taal is flink gegroeid en dat geldt ook voor instroom in niveau 2. Als proef konden leerlingen die waren gezakt in het vmbo tien weken een opleiding op niveau 2 volgen. Van de twaalf hebben tien studenten hun opleiding voortgezet.
Onze sectoren Economie, Handel & Creatieve Industrie, Techniek & Mobiel en Zorg & Welzijn werken aan doorlopende leerlijnen met het vmbo en het hbo. Om studenten te ondersteunen bij doorstroom, bieden we havo-trajecten aan en ook keuzedelen die voorbereiden op het hbo. Daarnaast zijn in 2024 twee Vabok-subsidies toegekend. Samen met de Veluwse Onderwijsgroep, Etty Hillesum Lyceum en Hogeschool Saxion werkt onze sector Economie, Handel & Creatieve industrie aan een doorlopende leerlijn ICT. Met diezelfde partners én Hogeschool Windesheim werkt onze sector Zorg & Welzijn aan een doorlopende leerlijn voor aankomend pedagogisch medewerkers die na het mbo naar de pabo willen.
Eveneens samen met het Etty Hillesum Lyceum, de Veluwse Onderwijsgroep en Hogeschool Saxion bieden we het Toptraject voor leerlingen die via het mbo naar het hbo willen. Vanaf het derde jaar vmbo krijgen zij verdiepend en soms extra onderwijs aangeboden, tot en met het eerste jaar hbo. Afgelopen schooljaar is de eerste lichting studenten in het mbo gestart. Er is veel animo voor losse activiteiten/workshops zoals #hbohoedan?. Voor het volledige bovenschoolse programma blijkt onvoldoende belangstelling. Dit beeld is hetzelfde in de regio’s Achterhoek en Twente.
We werken aan de verdere inrichting van monitoring van doorstroomactiviteiten/-programma's.
Verminderen van laaggeletterdheid via scholingsprogramma’s
Onze ambities en beoogde resultaten voor 2027
We begeleiden mensen in kwetsbare posities op de arbeidsmarkt en nieuwkomers naar een duurzame werkplek door middel van scholingstrajecten waarbij we de basisvaardigheden (taal-, reken- en digitale vaardigheden) versterken en aandacht hebben voor beroepsvaardigheden. Op een dusdanige manier, dat onderwijs in de basisvaardigheden betekenisvol wordt en aansluit bij de leef- en beroepscontext van de deelnemers. We werken daarin samen met gemeenten, vervolgonderwijs en sociale partners. Daarmee leveren we met ons onderwijs een bijdrage aan de Uitvoeringsagenda 2023-2030 Regio Stedendriehoek ten aanzien van het vergroten van de arbeidsparticipatie van groepen in kwetsbare positie;
Laaggeletterde en laagtaalvaardige NT2-studenten bieden we extra ondersteuning in de vorm van remediëring;
Lezen en leesbevordering is onderdeel van ieder curriculum.
Ontwikkeling indicatoren
Deze doelstelling heeft geen indicatoren.
Invulling en uitvoering maatregelen in 2024
We hebben in samenhang met ons taal- en rekenbeleid uitgewerkt hoe we laaggeletterde volwassenen goed kunnen begeleiden. De kern is dat we maatwerk bieden om studenten die moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen en vaak ook digitale vaardigheden een stap verder te helpen. Laaggeletterde en laagtaalvaardige NT2-studenten bieden we extra ondersteuning in de vorm van remediëring;
Lezen en leesbevordering krijgen aandacht in alle onderwijsteams. Hoever ze zijn, verschilt per team. Er wordt ook gewerkt aan een passend boekenaanbod. Zo kunnen studenten van de sector MBO Basis & Lyceum op school boeken lezen en zijn er actieve contacten met bibliotheken. Bij de sector Economie, Handel & Creatieve industrie is er voor een aantal opleidingen een bieb met boeken of een leeskar. Bij de sector Zorg & Welzijn wordt er vooral bij de opleiding Pedagogisch werk veel aandacht besteed aan lezen de leesmotivatie van studenten merkbaar is toegenomen;
We volgen de ontwikkelingen in het kader van het LLO collectief. In 2023 zijn twee pilots gestart, namelijk voor de regio Twente en de regio Zuidoost Brabant. Op basis van de opgedane ervaringen wordt in 2025 een eventuele mogelijkheid geboden aan andere regio's.