Medezeggenschap
Studenten en collega’s denken, praten en beslissen mee over ons onderwijs en onze organisatie in de studentenraad (SR) en ondernemingsraad (OR).
Studentenraad (SR)
Terugblik 2024
De SR is in 2024 actief aan de slag gegaan met professionalisering. Zo volgden de leden een cursus bij Jongerenorganisatie JOBmbo over onder meer het werken als studentenraad, de taken en bevoegdheden en de samenwerking met andere partijen. De SR is in 2024 gestart met het verbeteren van het eigen statuut.
In 2024 is de SR goed in verbinding gebleven met de ‘achterban’, onder meer door deelname in studentklankbordgroepen.
Verder op de agenda van de SR in 2024:
JOB-monitor
verbetering communicatie tussen studenten en docententeams
duurzaamheid
professionalisering van de SR
ontwikkeling SPEES
hoofdlijnen van de begroting
Werkwijze
De SR vergadert twee keer per maand en bespreekt dan allerlei actuele thema’s. Eens per maand overlegt de SR met het college van bestuur. In 2024 is nagedacht over de organisatie van verkiezingen; deze aanpak wordt in 2025 verder uitgewerkt.
Samenstelling SR
In 2024 is een aantal vertrouwde gezichten uit de SR vertrokken door afronding van hun studie of een buitenlandstage. Hierdoor is een aantal wisselingen geweest en hebben leden van het dagelijks bestuur taken overgedragen aan nieuwe leden.
In 2024 zaten de volgende studenten in de Studentenraad:
John de Groot, Creatieve industrie, Expert IT en systeem and devices leerjaar 2, voorzitter
Roos de vries, Economie en Handel, Office management support specialist, leerjaar 3, secretaris
Sacha Groeneveld, Economie en Handel, Legal Insurance en HR-specialist leerjaar 2 penningmeester
Daan Wesselink, Zorg & Welzijn, Verpleegkunde leerjaar 3
Naramsen Shelmon, Economie en Handel, Ondernemer small business, leerjaar 2
Matthijs te Winkel, Landbouwtechniek, Technische specialist voertuigen en mobiele werktuigen bol leerjaar 2
Lieve Seijkens, Economie en Handel, Office management support Specialist, leerjaar 3
Marvin Bader, Creatieve industrie, Software Development, leerjaar 2
Ecrin Cakici, Creatieve industrie, Software Development, leerjaar 2
Ondernemingsraad (OR)
Terugblik 2024
Het is voor OR-leden belangrijk om te weten wat er leeft in de organisatie. De OR besteedde daarom ook in 2024 aandacht aan informatievoorziening. Dit is ook nodig, want alleen als de OR goed geïnformeerd is, kan die optimaal bijdragen aan een toekomstgerichte organisatie met aandacht voor werkplezier en waardering voor onze medewerkers.
Verder op de agenda van de OR in 2024:
Instemmingsverzoeken
aangepaste Klokkenluidersregeling
herziening beleid Vertrouwenspersonen
vragenlijst medewerkersonderzoek, najaar 2024
bovenwettelijke vakantiedagen 2025
vaststellen schoolvakanties 2025-2026
hoofdlijnen Begroting 2025
beleid Onboarding en Inductie
aangepast Beloningsbeleid
Adviesverzoek
portfolio-aanvragen BBL-trajecten
Andere belangrijke onderwerpen
organisatieontwikkeling
monitoren werkdruk
loopbaanbeleid
kennismaking met de nieuwe externe vertrouwenspersonen
Werkwijze
Met het recht op informatie, initiatief, advies en instemming heeft de ondernemingsraad brede medezeggenschap over het reilen en zeilen binnen Aventus.
Het dagelijks bestuur van de OR bestaat uit de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter. Zij overleggen wekelijks met het college van bestuur over actuele onderwerpen die belangrijk zijn voor medewerkers en Aventus. Maandelijks is er een formeel overleg.
De OR vergadert elke woensdag. De OR overlegt ook met de studentenraad en twee keer per jaar is er een bijeenkomst met een afvaardiging van de raad van toezicht.
De vastgestelde verslagen van de OR-vergaderingen staan op intranet en daar is ook het eigen jaarverslag 2024 te vinden.
De OR heeft twee werkgroepen: HRM & Financiën en Bedrijfsvoering en Strategie & Onderwijs. Vanuit de Jaaragenda die in goed overleg met het college van bestuur is samengesteld, overlegt elke werkgroep regelmatig met de directeuren van centrale diensten en informeren vervolgens de voltallige OR.
Samenstelling OR
De OR van Aventus bestaat uit vijftien leden: negen leden die onderwijs geven (OP-geleding) en zes leden die werken in de ondersteuning (OBP-geleding).
Sinds 1 september 2023 was één zetel niet ingevuld en daarom zijn er in februari 2024 tussentijdse verkiezingen gehouden. Per 1 september 2024 is een OP-lid gestopt en er stond nog een lid op de reservelijst die deze plek heeft ingenomen.