Interne gedragscode en klachten, bezwaren en beroepen
Om het studeren en werken binnen Aventus plezierig te laten verlopen, hebben we het hiervoor benodigde gedrag beschreven in onze gedragscode. In 2024 zijn we gestart met een update van deze code. Toch kan er een situatie ontstaan waarbij er sprake is van een klacht, bezwaar of beroep. We nemen elke klacht en elk bezwaar of beroep dat wordt ingediend, serieus. Een klacht kan gaan over gedrag en de omgang met elkaar, maar ook over beslissingen.
Aventus Klachtenloket
In 2024 kwamen er 136 meldingen binnen bij ons centrale en digitale Aventus Klachtenloket, waarvan één melding van een medewerker was (in 2023 betrof dit 80 meldingen).
Het loket zorgt ervoor dat een melding, klacht, bezwaar of beroep bij de juiste persoon of commissie terechtkomt. Zo willen we studenten het ook makkelijker maken om melding te doen, wat aansluit bij de Wet verbetering rechtsbescherming mbo-student. Studenten kunnen bij het klachtenloket ook terecht met meldingen over stagediscriminatie.
Gelukkig konden we de meeste klachten goed oplossen. Die gingen voornamelijk over het onderwijs: examens, docenten, groepsindeling en klasgenoten, licenties, toegang van ouders tot het ouderportaal en verwijderingen van de opleiding.
Vanaf maart 2024 kunnen ook medewerkers een klacht kenbaar maken bij het klachtenloket. We vinden het belangrijk om medewerkers een veilige werkomgeving te bieden, maar toch kan het soms zijn dat een collega zich om verschillende redenen niet veilig voelt of ergens tegenaan loopt. Hierover gaan zij altijd eerst in gesprek met de leidinggevende. Komen die er samen niet uit, dan kunnen medewerkers een melding doen en helpt het klachtenloket ze verder.
Regelingen
Het Aventus Klachtenloket helpt om in goed overleg tot een oplossing te komen. Lukt dit niet, dan zijn er verschillende commissies waar geschillen, bezwaren en beroepen gemeld kunnen worden.
Een Klachten- en Bezwarencommissie mbo en hbo
Klachten over gedrag en omgang en beslissingen kunnen worden voorgelegd aan de Algemene Klachtencommissie. Geschillen over beslissingen over toelating, verwijdering of ondersteuningsafspraken worden voorgelegd aan de Geschillenadviescommissie. Onze Algemene Klachtencommissie en Geschillencommissie hebben wij extern ondergebracht bij Onderwijsgeschillen. Onderwijsgeschillen heeft die samengevoegd tot de Klachten- en Bezwarencommissie mbo en hbo. Deze commissie hoort beide kanten en adviseert dan het college van bestuur over de afhandeling van een klacht of bezwaar.
De Commissie van Beroep voor de Examens
Samen met ROC Rivor en ROC A12 hebben we een regionaal College van Beroep voor de Examens (Cobex) ingericht. Hier kunnen studenten beroep aantekenen tegen besluiten van examencommissies en/of examinatoren.
Een klachtencommissie voor klachten over ongewenst gedrag
Zoals seksuele intimidatie, agressie, geweld en discriminatie.
Een Interne geschillencommissie voor cao-geschillen
Alleen bij de Klachten- en Bezwarencommissie is het afgelopen jaar één bezwaar ingediend, tegen verwijdering van de opleiding. De commissie heeft Aventus in het gelijk gesteld.
Voor meldingen in het kader van de Klokkenluidersregeling is in juni 2024 de nieuwe Klokkenluidersregeling vastgesteld. In de Aventus Klokkenluidersregeling worden de melders van (een vermoeden van) een misstand beschermd. De regeling is bedoeld voor ernstige of omvangrijke handelingen of nalatigheid met een organisatie- of maatschappelijk belang. Individuele kwesties of persoonlijke conflicten kunnen bij de leidinggevende of de vertrouwenspersoon worden gemeld.