Basisvaardigheden

Wat wilden we bereiken?

Onze ambitie is dat iedere student Aventus voldoende basisvaardig verlaat. Daarom moet ons taal- en rekenonderwijs aantrekkelijk zijn en willen we dat zoveel mogelijk in de beroepscontext geven. Studenten die moeite hebben met taal en rekenen, willen we extra ondersteuning bieden. Verder wilden we in 2024 het leesplezier van onze studenten vergroten.

Inspanningen en resultaten

Taal- en rekenbeleid

Afgelopen jaar is rekenbeleid gemaakt, dat in 2025 vastgesteld en ingevoerd wordt. Onderwijsteams krijgen dan ook handreikingen waarmee zij contextrijk en realistisch rekenonderwijs kunnen vormgeven. Sommige teams zijn daar nu al mee aan de slag.

Onderwijsteams maken hun taalonderwijs beroepsgericht en hun beroepsonderwijs taalgericht. Hoever teams hiermee zijn, verschilt. Maar het streven is dat teams het taalonderwijs zo vakgericht mogelijk aanbieden waar dat maar kan (en generiek waar het moet).

Lezen

Lezen en leesbevordering krijgen aandacht in alle onderwijsteams. Hoever zij hiermee op koers zijn, verschilt per team.

We werken aan een passend boekenaanbod voor onze studenten. Zo kunnen studenten van de sector MBO Basis & Lyceum op school boeken lezen en zijn er ook actieve contacten met bibliotheken.

Verschillende opleidingen van de sector Economie, Handel & Creatieve industrie hebben lezen en leesbevordering opgenomen in het curriculum en hebben bijvoorbeeld een bieb met boeken of een leeskar ingericht.

Ook de opleiding Pedagogisch werk van de sector Zorg & Welzijn besteedt veel aandacht aan lezen en daar merken docenten dat de leesmotivatie van studenten echt toeneemt.

Extra ondersteuning

Veel studenten hebben moeite met Nederlands en rekenen. Onderwijsteams bieden extra ondersteuning. Hoe zij dit doen, verschilt per sector. We onderzoeken hoe wij dit samen effectiever en efficiënter kunnen aanpakken; hiervoor is eind 2024 een coördinator aangesteld.

Het is een uitdaging om goede docenten Nederlands en rekenen te vinden. We doen hier alles aan en maken zo nodig gebruik van uitzendkrachten of externe inhuur. Ook kijken we breder hoe we onderwijsteams kunnen ondersteunen en hoe sectoren ook samen oplossingen kunnen vinden voor openstaande vacatures.