Verbeteren van de aansluiting onderwijs – arbeidsmarkt
Studenten maken een weloverwogen keuze voor een kansrijk beroep passend bij hun interesses, talenten en capaciteiten. Opleidingen bieden duurzame perspectieven op de arbeidsmarkt en baanzekerheid. Bij- en omscholingsmogelijkheden via het mbo zijn transparant.
Onze ambities en beoogde resultaten voor 2027
De arbeidsmarkt van de toekomst vraagt van werknemers vaardigheden om een leven lang te ontwikkelen, flexibel en wendbaar te zijn en te bewegen in een onzekere arbeidsmarkt. Studenten worden hierop voorbereid en gestimuleerd tot opstroom binnen het mbo, doorstroom naar het hbo en een leven lang ontwikkelen in het algemeen. Loopbaanvaardigheden als zelfregie, eigenaarschap en ondernemerschap zijn hierbij onontbeerlijk.
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) is onderdeel van iedere mbo-opleiding. We verbeteren en versterken LOB in de regio en maken met onze regionale partners afspraken over: heldere en duidelijke informatie over (kansrijke) opleidingen en de arbeidsmarkt, gezamenlijke loopbaanactiviteiten vo-mbo-hbo, de samenwerking tussen vo-mbo waar het gaat om LOB professionalisering en het werken met een gezamenlijk LOB-dossier vo-mbo.
Het aandeel (huidige) studenten dat positief is over de hulp van school bij de keuze over doorleren of werken is gestegen ten opzichte van 2023.
Ontwikkeling indicatoren
Instroom studenten in beroepsopleidingen voor maatschappelijke opgaven in de regio
bc-code |
beroepsopleiding |
2022-2023 |
2023-2024 |
||
nieuwe inschrijvingen |
switchers |
nieuwe inschrijvingen |
switchers |
||
bc008 |
Apothekersassistent |
8 |
6 |
6 |
<5 |
bc057 |
Doktersassistent |
18 |
11 |
20 |
10 |
bc080 |
ICT support |
17 |
14 |
19 |
13 |
bc113 |
Mbo-Verpleegkundige |
205 |
38 |
175 |
35 |
bc165 |
Particuliere beveiliging |
26 |
25 |
44 |
23 |
bc203 |
Tandartsassistent |
13 |
8 |
17 |
6 |
bc223 |
Verzorgende IG |
134 |
61 |
110 |
43 |
bc280 |
Industriele processen |
184 |
- |
95 |
<5 |
bc301 |
Dienstverlening |
178 |
97 |
142 |
102 |
bc303 |
IT systems and devices |
59 |
36 |
57 |
16 |
bc310 |
Maatschappelijke Zorg |
151 |
81 |
119 |
65 |
bc320 |
Schilderen |
17 |
10 |
19 |
22 |
bc321 |
Stukadoren |
17 |
19 |
13 |
13 |
bc325 |
Metselen |
7 |
5 |
7 |
<5 |
bc328 |
Middenkader engineering |
25 |
6 |
21 |
<5 |
bc332 |
Onderhoud- en verbouwbedrijf |
0 |
- |
<5 |
0 |
bc337 |
Pedagogisch werk |
201 |
81 |
155 |
70 |
bc348 |
Sociaal werk |
86 |
40 |
99 |
28 |
bc350 |
Sport en bewegen |
51 |
12 |
62 |
29 |
bc355 |
Timmeren |
49 |
15 |
52 |
15 |
bc356 |
Publieke veiligheid |
70 |
9 |
77 |
15 |
bc371 |
Elektrotechnische installaties |
66 |
17 |
68 |
35 |
bc372 |
Werktuigkundige installaties (montage) |
37 |
11 |
28 |
22 |
bc397 |
Koude en klimaatsystemen |
22 |
6 |
12 |
7 |
bc398 |
Engineering koude- en klimaatsystemen |
0 |
- |
<5 |
0 |
bc409 |
Middenkader bouw en infra |
10 |
- |
16 |
<5 |
bc411 |
Service- en onderhoudstechniek |
11 |
- |
11 |
<5 |
bc412 |
Mechatronische systemen |
7 |
9 |
- |
- |
bc413 bc505 |
Mechatronica |
30 |
8 |
32 |
10 |
bc425 |
Software development |
67 |
9 |
66 |
19 |
bc426 |
Elektrotechnische systemen en installaties |
23 |
25 |
22 |
22 |
bc478 |
Specialist voertuigen en mobiele werktuigen |
103 |
62 |
89 |
77 |
bc479 |
Voertuigen en mobiele werktuigen |
124 |
55 |
124 |
75 |
Gediplomeerde studenten in beroepsopleidingen voor maatschappelijke opgaven in de regio
bc-code |
beroepsopleiding |
Gediplomeerde studenten |
||
21-22 |
22-23 |
23-24 |
||
bc008 |
Apothekersassistent |
13 |
<5 |
8 |
bc057 |
Doktersassistent |
28 |
28 |
22 |
bc080 |
ICT support |
21 |
16 |
21 |
bc113 |
Mbo-Verpleegkundige |
153 |
164 |
192 |
bc165 |
Particuliere beveiliging |
11 |
17 |
30 |
bc203 |
Tandartsassistent |
8 |
17 |
13 |
bc223 |
Verzorgende IG |
115 |
162 |
132 |
bc280 |
Industriele processen |
139 |
153 |
138 |
bc301 |
Dienstverlening |
188 |
189 |
211 |
bc303 |
IT systems and devices |
78 |
74 |
52 |
bc310 |
Maatschappelijke Zorg |
78 |
88 |
106 |
bc320 |
Schilderen |
31 |
32 |
23 |
bc321 |
Stukadoren |
N2: 19 + N3: <5 |
28 |
32 |
bc325 |
Metselen |
N2: 6 + N3: <5 |
N2: <5 |
N2: 5 + N3: <5 |
bc328 |
Middenkader engineering |
22 |
34 |
25 |
bc332 |
Onderhoud- en verbouwbedrijf |
7 |
0 |
<5 |
bc337 |
Pedagogisch werk |
163 |
169 |
157 |
bc348 |
Sociaal werk |
35 |
62 |
69 |
bc350 |
Sport en bewegen |
30 |
43 |
31 |
bc355 |
Timmeren |
70 |
50 |
78 |
bc356 |
Publieke veiligheid |
43 |
50 |
36 |
bc371 |
Elektrotechnische installaties |
66 |
70 |
80 |
bc372 |
Werktuigkundige installaties (montage) |
35 |
31 |
50 |
bc397 |
Koude en klimaatsystemen |
24 |
10 |
23 |
bc398 |
Engineering koude- en klimaatsystemen |
<5 |
<5 |
<5 |
bc409 |
Middenkader bouw en infra |
17 |
14 |
10 |
bc411 |
Service- en onderhoudstechniek |
N3: 16 + N4: <5 |
N3: 9 + N4: <5 |
N3: <5 + N4: <5 |
bc412 |
Mechatronische systemen |
- |
- |
- |
bc413 bc505 |
Mechatronica |
12 |
N2: <5 + N3: <5 |
N2: <5 + N3: 16 + N4: 17 |
bc425 |
Software development |
26 |
26 |
41 |
bc426 |
Elektrotechnische systemen en installaties |
31 |
43 |
28 |
bc478 |
Specialist voertuigen en mobiele werktuigen |
161 |
184 |
129 |
bc479 |
Voertuigen en mobiele werktuigen |
159 |
194 |
166 |
Tevredenheid over de hulp van school bij de keuze verder leren of gaan werken
Percentage positief |
Benchmark 2024 (score op een vijf puntschaal) |
||||
2020 |
2022 |
2024 |
Onze score |
Landelijk (gem) |
Peergroup (gem) |
34% |
33% |
32% |
3,1 |
3,1 |
3,1 |
Invulling en uitvoering maatregelen in 2024
Inzet op LOB
Alle onderwijsteams werken aan de invoering van onze LOB beleidskaders. Om teams te helpen hebben we een voorbeeldcurriculum gemaakt. Er is ook een LOB teamtool waarmee onderwijsteams bepalen waar ze staan en hoe ze LOB kunnen versterken.
In onze voorlichtingen is er altijd aandacht voor het loopbaanperspectief en kennis van het werkveld. Teams geven ook veel aandacht aan oriënterende beroeps-/bedrijfsbezoeken. Het werkt motivatieverhogend, biedt een actueel beeld van het werkveld en vormt een goede voorbereiding op de bpv en het latere werk. Zowel bij de voorlichtingen als de oriënterende beroeps/bedrijfsbezoeken maken we soms gebruik van alumni.
LOB in de regio
Samen met het vo werken we in de regio aan het doorontwikkelen en versterken van LOB. We hebben een regionale regiegroep (directeuren) en regionale kenniskring (decanen, mentoren, managers). Jaarlijks stellen we gezamenlijke agenda vast (gebaseerd op de landelijke ambitie agenda LOB). In 2024 omvatte de agenda het project Op weg naar Aventus, gezamenlijke LOB-scholing en het gebruik van het digitale doorstroomdossier:
Speciaal voor derdejaars vmbo-leerlingen bieden we ‘Op weg naar Aventus’ aan. In 16 lesuren maken VO-leerlingen praktische opdrachten die aansluiten bij één of meer richtingen op het mbo. Er wordt afgesloten met een kennismakingsdag bij Aventus. Afgelopen jaar hebben circa 1500 vo-leerlingen deelgenomen. De vo-scholen zijn erg enthousiast. Begin 2025 wordt het project geëvalueerd;
We hebben ons LOB scholingsaanbod opgesteld voor collega’s van vo-scholen t.b.v. gezamenlijke scholing. Er zijn veel aanmeldingen vanuit het vo. Intern heeft een Aventus Leert Next (kennisdelingsbijeenkomst) over LOB plaatsgevonden. De professionaliseringstrajecten van onze teams zijn maatwerk, waarbij LOB scholing in samenhang met de LOB teamtool wordt aangeboden;
Op dit moment wordt nog niet gewerkt met het digitaal doorstroomdossier.
Toptraject
Samen met het Etty Hillesum Lyceum, de Veluwse Onderwijsgroep en Hogeschool Saxion bieden we het Toptraject voor leerlingen die via het mbo naar het hbo willen. Vanaf het derde jaar vmbo krijgen zij verdiepend en soms extra onderwijs aangeboden, tot en met het eerste jaar hbo. Afgelopen schooljaar is de eerste lichting studenten in het mbo gestart. Er is veel animo voor losse activiteiten en workshops zoals #hbohoedan?. Voor het volledige bovenschoolse programma blijkt onvoldoende belangstelling. Dit beeld is hetzelfde in de regio’s Achterhoek en Twente.
Domeinoverstijgend oriëntatieprogramma
Voor studenten die een verkeerde studiekeuze hebben gemaakt, willen we in 2025-2026 starten met een domein-overstijgend oriëntatieprogramma. In 2024 zijn we gestart met een plan van aanpak.
Kansrijk opleiden
VNO-NCW en FNV hebben landelijk besloten te stoppen met de verdere uitwerking van de aanpak Kansrijk Opleiden. Zelf doorlopen we jaarlijks een proces om ervoor te zorgen dat ons opleidingsaanbod blijft aansluiten op de behoefte in onze regio. Hierbij is het uitgangspunt dat we opleiden voor beroepen waar onze studenten ook daadwerkelijk werk in kunnen vinden. De ontwikkelingen van het opleidingsaanbod worden ook afgestemd met collega mbo instellingen in Gelderland en Overijssel.
Studenten krijgen een kwalitatief goede stageplek of leerbaan die aansluit bij de opleiding en ontwikkelingsbehoefte. Stagediscriminatie wordt uitgebannen en studenten krijgen een passende vergoeding.
Onze ambities en beoogde resultaten voor 2027
Leren in de praktijk is een essentieel onderdeel van alle mbo-opleidingen, hierbij moet iedere student een gelijke kans hebben op een passende stage en/of leerbaan. Tijdens de bpv (stage en leerbaan) ontwikkelen studenten vaardigheden, maken ze kennis met het werkveld en kunnen ze onder begeleiding nieuwe ervaringen opdoen en hun professionele identiteit ontwikkelen. We bieden studenten een goede voorbereiding op en begeleiding in de bpv die aansluit bij de opleiding en ontwikkelingsbehoefte van de student;
We leveren een actieve bijdrage aan het tegengaan van stagediscriminatie. In samenwerking met de regio (gemeenten, leerbedrijven, SBB) en onze studenten ontwikkelen we een visie en aanpak ten aanzien van stagediscriminatie. Studenten weten waar ze terecht kunnen als zij te maken krijgen met stagediscriminatie. Meldingen worden zorgvuldig en efficiënt opgepakt en afgehandeld, waarbij de student passende ondersteuning krijgt. Medewerkers geven bij de begeleiding van onze studenten tijdens de bpv het goede voorbeeld. Hiermee geven we invulling aan de uitvoering van het stagepact;
Het percentage studenten dat tevreden is over de stagebegeleiding vanuit de instelling is minimaal 60%;
Het percentage studenten dat tevreden is over de begeleiding vanuit het leerbedrijf tijdens de stage of leerbaan is minimaal gelijk of hoger aan 2022 (65% voor bol en 72% voor bbl).
Ontwikkeling indicatoren
Tevredenheid (bol) begeleiding school tijdens stage/bpv (JOB Monitor)
Percentage positief |
Benchmark 2024 (score op een vijf puntschaal) |
||||
2020 |
2022 |
2024 |
Onze score |
Landelijk (gem) |
Peergroup (gem) |
34,3% |
33,8% |
35,5% |
3,0 |
3,1 |
3,1 |
Tevredenheid (bol) begeleiding leerbedrijf tijdens stage/bpv (JOB Monitor)
Percentage positief |
Benchmark 2024 (score op een vijf puntschaal) |
||||
2020 |
2022 |
2024 |
Onze score |
Landelijk (gem) |
Peergroup (gem) |
64% |
65% |
63% |
3,7 |
3,7 |
3,7 |
Tevredenheid (bbl) begeleiding leerbedrijf (JOB Monitor)
Percentage positief |
Benchmark 2024 (score op een vijf puntschaal) |
||||
2020 |
2022 |
2024 |
Onze score |
Landelijk (gem) |
Peergroup (gem) |
70% |
72% |
69% |
3,9 |
3,9 |
3,9 |
Invulling en uitvoering maatregelen in 2024
Herijken BPV-beleid
We hebben ons bpv-beleid herijkt. Dat is gebeurd op onderdelen als stagematching, de rol van BPV-begeleiders bij stagediscriminatie, de begeleiding van studenten en informatievoorziening voor studenten en stagebedrijven, bijvoorbeeld over een passende stagevergoeding. Het herijkte beleid wordt geïmplementeerd vanaf 2025. We zorgen voor minimaal drie contactmomenten tussen de student, het leerbedrijf en de bpv-begeleider. Ook hebben we een pilot voor stagematching voorbereid, maar er lijkt vanuit het bedrijfsleven nog niet veel belangstelling. Daarover zijn we in gesprek met SBB.
Tegengaan van stagediscriminatie
Het meldpunt voor stagediscriminatie hebben we ondergebracht bij ons Klachtenloket. In 2024 hebben we geen meldingen ontvangen. Als we wel meldingen ontvangen, dan delen we die met SBB. Vanuit het Klachtenloket wordt ook gemonitord of meldingen effectief worden opgepakt en afgehandeld.
We hebben een visie uitgewerkt m.b.t. het voorkomen van stagediscriminatie (inclusie). Hierover hebben we een statement op onze website geplaatst en gaan we in gesprek met regionale partners.
We nemen in iedere bpv-gids op dat het wenselijk is een passende stagevergoeding te geven en daarbij geen onderscheid te maken tussen mbo/hbo/wo. Dit doen we zelf ook.
Sterk aanbod om- en bijscholing in de regio, op maat, modulair en via de bbl, met specifieke aandacht voor de maatschappelijke opgaven en voor mogelijkheden voor scholing voor mensen die niet (duurzaam) aan het werk zijn. Ten behoeve daarvan wordt samengewerkt in de LLO-katalysator en gebruik gemaakt van de Subsidieregeling praktijkleren.
Onze ambities en beoogde resultaten voor 2027
Leven Lang Ontwikkelen (LLO) wordt voor werkenden steeds belangrijker om bij te blijven in een snel veranderende wereld. Dit leidt tot een toenemende vraag naar bij-, op- en omscholing, ook aan Aventus. We willen steeds beter kunnen inspelen op deze vraag en via flexibel onderwijs voor volwassenen een bijdrage leveren aan een steviger positie voor werkzoekenden en werkenden en aan een vitale arbeidsmarkt in de Stedendriehoek. Betekenisvol en duurzaam zijn daarbij belangrijke waarden.
We willen dé mbo-opleider in de regio zijn: een partner voor bedrijven, instellingen en gemeenten, werkleerbedrijven en UWV waar het gaat om de ontwikkeling van hun medewerkers of cliënten. We bieden scholing (certificerend, kwalificerend of op weg daar naar toe) voor werkende en werkzoekende volwassenen gericht op het verwerven, versterken of behouden van een arbeidsmarktpositie. Onze focus ligt daarbij in eerste instantie op het sociale domein en kansberoepen.
Beoogde concrete resultaten 2027:
Het aandeel bbl-studenten (25 jaar en ouder) is toegenomen ten opzichte van 2023;
Het aantal deelnemers in LLO-trajecten in de derde leerweg is toegenomen ten opzichte van 2023.
Ontwikkeling indicatoren
Het aandeel bbl-studenten (25 jaar en ouder) is toegenomen ten opzichte van 2023
Peildatum: 1 oktober |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Aantal bbl studenten van 25 jaar en ouder |
1.597 |
1.818 |
1.724 |
1.423 |
Aandeel van het totaal aantal bbl studenten |
- |
- |
39% |
35% |
In 2024 is het aandeel gedaald t.o.v. 2023. Van een toename, conform onze ambitie, is dus nog geen sprake.
Het aantal deelnemers in LLO-trajecten in de derde leerweg is toegenomen ten opzichte van 2023
2022 |
2023 |
2024 |
|
MBO Basis & Lyceum |
15 |
18 |
33 |
Economie, Handel & Creatieve Industrie |
0 |
10 |
69 |
Techniek & Mobiel |
2 |
29 |
25 |
Zorg & Welzijn |
31 |
114 |
118 |
Totaal |
48 |
171 |
245 |
Invulling en uitvoering maatregelen in 2024
We zijn een van de samenwerkende organisaties in de arbeidsmarktregio Veluwe-Stedendriehoek en FactorWerk. Er zijn korte lijnen voor de begeleiding naar mbo-scholingstrajecten. Daarnaast hebben onze sectoren marktbewerkingsplannen. Deze plannen zijn gericht op het vergroten van ons opleidingsaanbod op het vlak van leven lang ontwikkelen (llo) en de bekendheid daarvan. De ontwikkeling en uitvoering van het aanbod wordt gedaan door onze onderwijsteams. Het gaat veelal om bbl-opleidingen, maar ook om trajecten die worden afgesloten met een certificaat of praktijkverklaring. Bij voorlichtings- en wervingsactiviteiten krijgen onderwijsteams ondersteuning van onze afdeling Marketing & Communicatie.