Verbeteren van de aansluiting onderwijs – arbeidsmarkt

Studenten maken een weloverwogen keuze voor een kansrijk beroep passend bij hun interesses, talenten en capaciteiten. Opleidingen bieden duurzame perspectieven op de arbeidsmarkt en baanzekerheid. Bij- en omscholingsmogelijkheden via het mbo zijn transparant.

Onze ambities en beoogde resultaten voor 2027

  • De arbeidsmarkt van de toekomst vraagt van werknemers vaardigheden om een leven lang te ontwikkelen, flexibel en wendbaar te zijn en te bewegen in een onzekere arbeidsmarkt. Studenten worden hierop voorbereid en gestimuleerd tot opstroom binnen het mbo, doorstroom naar het hbo en een leven lang ontwikkelen in het algemeen. Loopbaanvaardigheden als zelfregie, eigenaarschap en ondernemerschap zijn hierbij onontbeerlijk.

  • Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) is onderdeel van iedere mbo-opleiding. We verbeteren en versterken LOB in de regio en maken met onze regionale partners afspraken over: heldere en duidelijke informatie over (kansrijke) opleidingen en de arbeidsmarkt, gezamenlijke loopbaanactiviteiten vo-mbo-hbo, de samenwerking tussen vo-mbo waar het gaat om LOB professionalisering en het werken met een gezamenlijk LOB-dossier vo-mbo.

  • Het aandeel (huidige) studenten dat positief is over de hulp van school bij de keuze over doorleren of werken is gestegen ten opzichte van 2023.

Ontwikkeling indicatoren

Instroom studenten in beroepsopleidingen voor maatschappelijke opgaven in de regio

bc-code

beroepsopleiding

2022-2023

2023-2024

nieuwe inschrijvingen

switchers

nieuwe inschrijvingen

switchers

bc008

Apothekersassistent

8

6

6

<5

bc057

Doktersassistent

18

11

20

10

bc080

ICT support

17

14

19

13

bc113

Mbo-Verpleegkundige

205

38

175

35

bc165

Particuliere beveiliging

26

25

44

23

bc203

Tandartsassistent

13

8

17

6

bc223

Verzorgende IG

134

61

110

43

bc280

Industriele processen

184

-

95

<5

bc301

Dienstverlening

178

97

142

102

bc303

IT systems and devices

59

36

57

16

bc310

Maatschappelijke Zorg

151

81

119

65

bc320

Schilderen

17

10

19

22

bc321

Stukadoren

17

19

13

13

bc325

Metselen

7

5

7

<5

bc328

Middenkader engineering

25

6

21

<5

bc332

Onderhoud- en verbouwbedrijf

0

-

<5

0

bc337

Pedagogisch werk

201

81

155

70

bc348

Sociaal werk

86

40

99

28

bc350

Sport en bewegen

51

12

62

29

bc355

Timmeren

49

15

52

15

bc356

Publieke veiligheid

70

9

77

15

bc371

Elektrotechnische installaties

66

17

68

35

bc372

Werktuigkundige installaties (montage)

37

11

28

22

bc397

Koude en klimaatsystemen

22

6

12

7

bc398

Engineering koude- en klimaatsystemen

0

-

<5

0

bc409

Middenkader bouw en infra

10

-

16

<5

bc411

Service- en onderhoudstechniek

11

-

11

<5

bc412

Mechatronische systemen

7

9

-

-

bc413

bc505

Mechatronica

30

8

32

10

bc425

Software development

67

9

66

19

bc426

Elektrotechnische systemen en installaties

23

25

22

22

bc478

Specialist voertuigen en mobiele werktuigen

103

62

89

77

bc479

Voertuigen en mobiele werktuigen

124

55

124

75

Gediplomeerde studenten in beroepsopleidingen voor maatschappelijke opgaven in de regio

bc-code

beroepsopleiding

Gediplomeerde studenten

21-22

22-23

23-24

bc008

Apothekersassistent

13

<5

8

bc057

Doktersassistent

28

28

22

bc080

ICT support

21

16

21

bc113

Mbo-Verpleegkundige

153

164

192

bc165

Particuliere beveiliging

11

17

30

bc203

Tandartsassistent

8

17

13

bc223

Verzorgende IG

115

162

132

bc280

Industriele processen

139

153

138

bc301

Dienstverlening

188

189

211

bc303

IT systems and devices

78

74

52

bc310

Maatschappelijke Zorg

78

88

106

bc320

Schilderen

31

32

23

bc321

Stukadoren

N2: 19 + N3: <5

28

32

bc325

Metselen

N2: 6 + N3: <5

N2: <5

N2: 5 + N3: <5

bc328

Middenkader engineering

22

34

25

bc332

Onderhoud- en verbouwbedrijf

7

0

<5

bc337

Pedagogisch werk

163

169

157

bc348

Sociaal werk

35

62

69

bc350

Sport en bewegen

30

43

31

bc355

Timmeren

70

50

78

bc356

Publieke veiligheid

43

50

36

bc371

Elektrotechnische installaties

66

70

80

bc372

Werktuigkundige installaties (montage)

35

31

50

bc397

Koude en klimaatsystemen

24

10

23

bc398

Engineering koude- en klimaatsystemen

<5

<5

<5

bc409

Middenkader bouw en infra

17

14

10

bc411

Service- en onderhoudstechniek

N3: 16 + N4: <5

N3: 9 + N4: <5

N3: <5 + N4: <5

bc412

Mechatronische systemen

-

-

-

bc413

bc505

Mechatronica

12

N2: <5 + N3: <5

N2: <5 + N3: 16 + N4: 17

bc425

Software development

26

26

41

bc426

Elektrotechnische systemen en installaties

31

43

28

bc478

Specialist voertuigen en mobiele werktuigen

161

184

129

bc479

Voertuigen en mobiele werktuigen

159

194

166

Tevredenheid over de hulp van school bij de keuze verder leren of gaan werken

Percentage positief

Benchmark 2024 (score op een vijf puntschaal)

2020

2022

2024

Onze score

Landelijk (gem)

Peergroup (gem)

34%

33%

32%

3,1

3,1

3,1

Invulling en uitvoering maatregelen in 2024

Inzet op LOB

Alle onderwijsteams werken aan de invoering van onze LOB beleidskaders. Om teams te helpen hebben we een voorbeeldcurriculum gemaakt. Er is ook een LOB teamtool waarmee onderwijsteams bepalen waar ze staan en hoe ze LOB kunnen versterken.

In onze voorlichtingen is er altijd aandacht voor het loopbaanperspectief en kennis van het werkveld. Teams geven ook veel aandacht aan oriënterende beroeps-/bedrijfsbezoeken. Het werkt motivatieverhogend, biedt een actueel beeld van het werkveld en vormt een goede voorbereiding op de bpv en het latere werk. Zowel bij de voorlichtingen als de oriënterende beroeps/bedrijfsbezoeken maken we soms gebruik van alumni.

LOB in de regio

Samen met het vo werken we in de regio aan het doorontwikkelen en versterken van LOB. We hebben een regionale regiegroep (directeuren) en regionale kenniskring (decanen, mentoren, managers). Jaarlijks stellen we gezamenlijke agenda vast (gebaseerd op de landelijke ambitie agenda LOB). In 2024 omvatte de agenda het project Op weg naar Aventus, gezamenlijke LOB-scholing en het gebruik van het digitale doorstroomdossier:

  • Speciaal voor derdejaars vmbo-leerlingen bieden we ‘Op weg naar Aventus’ aan. In 16 lesuren maken VO-leerlingen praktische opdrachten die aansluiten bij één of meer richtingen op het mbo. Er wordt afgesloten met een kennismakingsdag bij Aventus. Afgelopen jaar hebben circa 1500 vo-leerlingen deelgenomen. De vo-scholen zijn erg enthousiast. Begin 2025 wordt het project geëvalueerd;

  • We hebben ons LOB scholingsaanbod opgesteld voor collega’s van vo-scholen t.b.v. gezamenlijke scholing. Er zijn veel aanmeldingen vanuit het vo. Intern heeft een Aventus Leert Next (kennisdelingsbijeenkomst) over LOB plaatsgevonden. De professionaliseringstrajecten van onze teams zijn maatwerk, waarbij LOB scholing in samenhang met de LOB teamtool wordt aangeboden;

  • Op dit moment wordt nog niet gewerkt met het digitaal doorstroomdossier.

Toptraject

Samen met het Etty Hillesum Lyceum, de Veluwse Onderwijsgroep en Hogeschool Saxion bieden we het Toptraject voor leerlingen die via het mbo naar het hbo willen. Vanaf het derde jaar vmbo krijgen zij verdiepend en soms extra onderwijs aangeboden, tot en met het eerste jaar hbo. Afgelopen schooljaar is de eerste lichting studenten in het mbo gestart. Er is veel animo voor losse activiteiten en workshops zoals #hbohoedan?. Voor het volledige bovenschoolse programma blijkt onvoldoende belangstelling. Dit beeld is hetzelfde in de regio’s Achterhoek en Twente.

Domeinoverstijgend oriëntatieprogramma

Voor studenten die een verkeerde studiekeuze hebben gemaakt, willen we in 2025-2026 starten met een domein-overstijgend oriëntatieprogramma. In 2024 zijn we gestart met een plan van aanpak.

Kansrijk opleiden

VNO-NCW en FNV hebben landelijk besloten te stoppen met de verdere uitwerking van de aanpak Kansrijk Opleiden. Zelf doorlopen we jaarlijks een proces om ervoor te zorgen dat ons opleidingsaanbod blijft aansluiten op de behoefte in onze regio. Hierbij is het uitgangspunt dat we opleiden voor beroepen waar onze studenten ook daadwerkelijk werk in kunnen vinden. De ontwikkelingen van het opleidingsaanbod worden ook afgestemd met collega mbo instellingen in Gelderland en Overijssel.

Studenten krijgen een kwalitatief goede stageplek of leerbaan die aansluit bij de opleiding en ontwikkelingsbehoefte. Stagediscriminatie wordt uitgebannen en studenten krijgen een passende vergoeding.

Onze ambities en beoogde resultaten voor 2027

  • Leren in de praktijk is een essentieel onderdeel van alle mbo-opleidingen, hierbij moet iedere student een gelijke kans hebben op een passende stage en/of leerbaan. Tijdens de bpv (stage en leerbaan) ontwikkelen studenten vaardigheden, maken ze kennis met het werkveld en kunnen ze onder begeleiding nieuwe ervaringen opdoen en hun professionele identiteit ontwikkelen. We bieden studenten een goede voorbereiding op en begeleiding in de bpv die aansluit bij de opleiding en ontwikkelingsbehoefte van de student;

  • We leveren een actieve bijdrage aan het tegengaan van stagediscriminatie. In samenwerking met de regio (gemeenten, leerbedrijven, SBB) en onze studenten ontwikkelen we een visie en aanpak ten aanzien van stagediscriminatie. Studenten weten waar ze terecht kunnen als zij te maken krijgen met stagediscriminatie. Meldingen worden zorgvuldig en efficiënt opgepakt en afgehandeld, waarbij de student passende ondersteuning krijgt. Medewerkers geven bij de begeleiding van onze studenten tijdens de bpv het goede voorbeeld. Hiermee geven we invulling aan de uitvoering van het stagepact;

  • Het percentage studenten dat tevreden is over de stagebegeleiding vanuit de instelling is minimaal 60%;

  • Het percentage studenten dat tevreden is over de begeleiding vanuit het leerbedrijf tijdens de stage of leerbaan is minimaal gelijk of hoger aan 2022 (65% voor bol en 72% voor bbl).

Ontwikkeling indicatoren

Tevredenheid (bol) begeleiding school tijdens stage/bpv (JOB Monitor)

Percentage positief

Benchmark 2024 (score op een vijf puntschaal)

2020

2022

2024

Onze score

Landelijk (gem)

Peergroup (gem)

34,3%

33,8%

35,5%

3,0

3,1

3,1

Tevredenheid (bol) begeleiding leerbedrijf tijdens stage/bpv (JOB Monitor)

Percentage positief

Benchmark 2024 (score op een vijf puntschaal)

2020

2022

2024

Onze score

Landelijk (gem)

Peergroup (gem)

64%

65%

63%

3,7

3,7

3,7

Tevredenheid (bbl) begeleiding leerbedrijf (JOB Monitor)

Percentage positief

Benchmark 2024 (score op een vijf puntschaal)

2020

2022

2024

Onze score

Landelijk (gem)

Peergroup (gem)

70%

72%

69%

3,9

3,9

3,9

Invulling en uitvoering maatregelen in 2024

Herijken BPV-beleid

We hebben ons bpv-beleid herijkt. Dat is gebeurd op onderdelen als stagematching, de rol van BPV-begeleiders bij stagediscriminatie, de begeleiding van studenten en informatievoorziening voor studenten en stagebedrijven, bijvoorbeeld over een passende stagevergoeding. Het herijkte beleid wordt geïmplementeerd vanaf 2025. We zorgen voor minimaal drie contactmomenten tussen de student, het leerbedrijf en de bpv-begeleider. Ook hebben we een pilot voor stagematching voorbereid, maar er lijkt vanuit het bedrijfsleven nog niet veel belangstelling. Daarover zijn we in gesprek met SBB.

Tegengaan van stagediscriminatie

Het meldpunt voor stagediscriminatie hebben we ondergebracht bij ons Klachtenloket. In 2024 hebben we geen meldingen ontvangen. Als we wel meldingen ontvangen, dan delen we die met SBB. Vanuit het Klachtenloket wordt ook gemonitord of meldingen effectief worden opgepakt en afgehandeld.

We hebben een visie uitgewerkt m.b.t. het voorkomen van stagediscriminatie (inclusie). Hierover hebben we een statement op onze website geplaatst en gaan we in gesprek met regionale partners.

We nemen in iedere bpv-gids op dat het wenselijk is een passende stagevergoeding te geven en daarbij geen onderscheid te maken tussen mbo/hbo/wo. Dit doen we zelf ook.

Sterk aanbod om- en bijscholing in de regio, op maat, modulair en via de bbl, met specifieke aandacht voor de maatschappelijke opgaven en voor mogelijkheden voor scholing voor mensen die niet (duurzaam) aan het werk zijn. Ten behoeve daarvan wordt samengewerkt in de LLO-katalysator en gebruik gemaakt van de Subsidieregeling praktijkleren.

Onze ambities en beoogde resultaten voor 2027

  • Leven Lang Ontwikkelen (LLO) wordt voor werkenden steeds belangrijker om bij te blijven in een snel veranderende wereld. Dit leidt tot een toenemende vraag naar bij-, op- en omscholing, ook aan Aventus. We willen steeds beter kunnen inspelen op deze vraag en via flexibel onderwijs voor volwassenen een bijdrage leveren aan een steviger positie voor werkzoekenden en werkenden en aan een vitale arbeidsmarkt in de Stedendriehoek. Betekenisvol en duurzaam zijn daarbij belangrijke waarden.

  • We willen dé mbo-opleider in de regio zijn: een partner voor bedrijven, instellingen en gemeenten, werkleerbedrijven en UWV waar het gaat om de ontwikkeling van hun medewerkers of cliënten. We bieden scholing (certificerend, kwalificerend of op weg daar naar toe) voor werkende en werkzoekende volwassenen gericht op het verwerven, versterken of behouden van een arbeidsmarktpositie. Onze focus ligt daarbij in eerste instantie op het sociale domein en kansberoepen.

  • Beoogde concrete resultaten 2027:

    • Het aandeel bbl-studenten (25 jaar en ouder) is toegenomen ten opzichte van 2023;

    • Het aantal deelnemers in LLO-trajecten in de derde leerweg is toegenomen ten opzichte van 2023.

Ontwikkeling indicatoren

Het aandeel bbl-studenten (25 jaar en ouder) is toegenomen ten opzichte van 2023

Peildatum: 1 oktober

2021

2022

2023

2024

Aantal bbl studenten van 25 jaar en ouder

1.597

1.818

1.724

1.423

Aandeel van het totaal aantal bbl studenten

-

-

39%

35%

In 2024 is het aandeel gedaald t.o.v. 2023. Van een toename, conform onze ambitie, is dus nog geen sprake.

Het aantal deelnemers in LLO-trajecten in de derde leerweg is toegenomen ten opzichte van 2023

2022

2023

2024

MBO Basis & Lyceum

15

18

33

Economie, Handel & Creatieve Industrie

0

10

69

Techniek & Mobiel

2

29

25

Zorg & Welzijn

31

114

118

Totaal

48

171

245

Invulling en uitvoering maatregelen in 2024

We zijn een van de samenwerkende organisaties in de arbeidsmarktregio Veluwe-Stedendriehoek en FactorWerk. Er zijn korte lijnen voor de begeleiding naar mbo-scholingstrajecten. Daarnaast hebben onze sectoren marktbewerkingsplannen. Deze plannen zijn gericht op het vergroten van ons opleidingsaanbod op het vlak van leven lang ontwikkelen (llo) en de bekendheid daarvan. De ontwikkeling en uitvoering van het aanbod wordt gedaan door onze onderwijsteams. Het gaat veelal om bbl-opleidingen, maar ook om trajecten die worden afgesloten met een certificaat of praktijkverklaring. Bij voorlichtings- en wervingsactiviteiten krijgen onderwijsteams ondersteuning van onze afdeling Marketing & Communicatie.