Nieuwe strategie, kwaliteitsagenda en uitvoeringsagenda

In 2023 hebben we onze nieuwe strategie Aventus@2030 gemaakt. Studenten, medewerkers en partners leverden tijdens verschillende strategiesessies hun waardevolle input.

Tijdens ons evenement Aventus Alive gaven medewerkers en partners feedback op de concept-strategie, waarna we die na aanpassingen definitief maakten.

Met Aventus@2030 bouwen we door op resultaten van de afgelopen jaren. We willen onze rol als onderwijspartner in de regio verder versterken en doen dat met een gezonde ambitie én een flinke dosis realisme.

We sluiten inhoudelijk aan op (onder meer):

• de nieuwe landelijke Werkagenda mbo en het stagepact

• regionale ontwikkelingen zoals de demografische krimp

• de nog steeds merkbare effecten van de coronacrisis op jongeren

• technologische ontwikkelingen

• de wens voor een Leven Lang Ontwikkelen (LLO)

Dit soort maatschappelijke trends vragen om flexibiliteit, sociale innovatie en ondernemend gedrag. Omdat ontwikkelingen elkaar bovendien snel opvolgen, zullen we ook zeker wendbaar moeten zijn.

Onze strategie kent drie strategische lijnen, gericht op versterking van het partnerschap in de regio, de ontwikkeling van het onderwijs van morgen en interne verbinding in onze mensgerichte organisatie.

Binnen deze drie strategische lijnen hebben we onze prioriteiten in samenhang met de drie prioriteiten uit de Werkagenda mbo uitgewerkt in dertien topics (thema’s), waarop wij de komende jaren focussen.

Nieuwe kwaliteitsagenda 2024-2027

Om de Werkagenda mbo en het stagepact uit te voeren, heeft het ministerie van OCW de regeling Kwaliteitsafspraken 2024-2027 gemaakt. Dankzij deze regeling kunnen wij jaarlijks zo’n 17 miljoen euro inzetten. Net als andere mbo-instellingen hebben wij hiervoor in 2023 een kwaliteitsagenda 2024-2027 gemaakt en ingediend, waarmee het ministerie in april 2024 hopelijk instemt.

De nieuwe Kwaliteitsagenda 2024-2027: Versterk! Ontwikkel! Verbind! is onderdeel van onze nieuwe strategie Aventus@2030. De studentenraad en de ondernemingsraad stemden zowel met de strategie als deze kwaliteitsagenda in. Omdat alle mbo-instellingen werkten aan hun nieuwe kwaliteitsagenda, was 2023 een overgangsjaar. Wij ontvingen de jaarlijkse kwaliteitsmiddelen en werkten aan veel thema’s/topics die ook een plek kregen in de nieuwe strategie en kwaliteitsagenda.

Uitvoeringsagenda 2024 en 2025

Vanuit onze strategie en kwaliteitsagenda maakten we eind 2023 een uitvoeringsagenda voor 2024 en 2025. Hierin staan de concrete ambities en doelen voor de komende twee jaar en is ook uitgewerkt in welke stappen we daaraan werken. De uitvoeringsagenda is in 2023 vastgesteld, samen met de begroting voor 2024.