Medewerkers in cijfers

Hoe ontwikkelt ons medewerkersbestand zich? In deze paragraaf alle cijfers op een rij met als teldatum 31 december 2023.

Medewerkers en fte’s op 31 december 2023

Op 31 december 2023 had Aventus 1.113 medewerkers in dienst, 6,6 procent minder dan in 2022. Zij vulden 890 fulltimebanen in (fte). Externen, leraren in opleiding en stagiaires zijn niet meegeteld. De daling komt onder meer doordat extra gelden zoals die uit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO), zijn gestopt. Dankzij de middelen uit dat programma konden we afgelopen jaren extra mensen inzetten.

Ontwikkeling aantal medewerkers en fte’s

Fte

897

890

954

890

Aantal medewerkers

1.142

1.125

1.201

1.192

1.113

Van onze medewerkers is 38 procent man en 62 procent vrouw en die verhouding is vergelijkbaar met vorig jaar. De gemiddelde leeftijd is 49,2 jaar. In 2022 was dat 49 jaar. De meeste onderwijsgevenden en onderwijsondersteuners (denk aan instructeurs, begeleidingsdeskundigen, loopbaanexperts en onderwijsassistenten) zijn tussen de 45 en 64 jaar.

Van alle medewerkers werkt 66 procent parttime en 34 procent fulltime, in 2022 was dit respectievelijk 64 en 36 procent.

Verdeling man/vrouw in relatie tot leeftijd

<25

>65

Man

Vrouw

Leeftijd onderwijsgevenden en onderwijsondersteuners

OBP

<25

>65

In- en uitstroom

In 2023 startten 105 nieuwe medewerkers bij Aventus (67 fte), waarvan er 59 lesgeven en 46 werken als onderwijsondersteuner. Dit is een daling van de instroom, in 2022 waren het er nog 164. In 2023 stroomden 179 medewerkers uit (127 fte), waarvan 105 onderwijsgevenden en 74 onderwijsondersteuners.

Uitstroom

Instroom

%fte

9,5%

11,9%

14,3%

9,5%

11,8%

7,5%

% aantal medewerkers

11,7%

14,7%

17,2%

13,8%

9,4%

De instroom- of uitstroomratio is het percentage van onze medewerkers dat instroomde of uitstroomde tussen 1 januari tot en met 31 december 2023. De uitstroomratio 2023 is hoger dan in voorgaande jaren. Dalende studentaantallen verklaren de lagere instroom en voor een deel ook de hogere uitstroom door afloop van tijdelijke contracten.

TOTAAL

105

24

179

De grootste groep uitstromers verlaat Aventus op eigen verzoek. Andere redenen voor uitstroom zijn de afloop van een tijdelijk contract en pensionering. Om een beter beeld te krijgen van de vertrekredenen, vullen medewerkers die uit dienst gaan sinds 2022 (anoniem) een exitformulier in. Daarin kunnen zij ons hun feedback meegeven.

(Bovenwettelijke) werkloosheidsuitkering

Het UWV verzorgt de WW-uitkeringen. Deze instantie maakt uitkeringen over naar WW- gerechtigden en controleert (kwantitatief) of deze mensen zich aan hun sollicitatieplicht houden. WWplus is de uitvoeringsorganisatie van de bovenwettelijke werkloosheidsuitkeringen (BWW). Dat kan een aanvullende uitkering zijn boven op de WW-uitkering, maar ook een (volledige) uitkering die volgt op de WW-uitkering. Aventus is voor zowel de WW- als de BWW-uitkering eigen risicodrager. De kosten van (B)WW worden dus verhaald op Aventus.

In 2023 hadden gemiddeld 16 personen een (gedeeltelijke) WW-uitkering en 2 personen een BWW-uitkering. Aventus monitort maandelijks degenen, die recht hebben op een uitkering. Hierdoor hebben we in 2023 bij één toekenning van WW door het UWV met succes bezwaar aangetekend. Als er een vermoeden bestaat dat men niet of te weinig aan sollicitatieverplichtingen voldoet, schakelt Aventus een extern bureau in om controles naar deze verplichtingen uit te voeren. Bij vacatures wordt gekeken naar geschikte werkloze oud-collega’s.

Inzet en formatie

Aventus kent drie functiecategorieën: docenten en senior docenten (onderwijzend personeel (OP), instructeurs, begeleidingsdeskundigen, loopbaanexperts en onderwijsassistenten (het onderwijsondersteunend personeel (BOPB) en andere functies in administratie, staf en management (AOBP).

Wij willen graag dat 66 procent van ons totaal aantal medewerkers onderwijs geeft of dat ondersteunt (we tellen externe inhuur dan ook mee). In 2023 was dit 65 procent.

Verhouding onderwijsgevenden (OP), onderwijsondersteuners (BOPB) en andere functies (AOBP).

Medewerkers in fte

515

122

316

482

118

325

Relatief aandeel

Flexibele schil

Wij binden goede medewerkers graag aan Aventus met een vast contract. Dat is ons uitgangspunt, maar wij willen ook flexibel blijven om in te kunnen spelen op veranderingen in studentaantallen, vervangers in te kunnen zetten of projecten uit te kunnen voeren. We streven naar een flexpercentage van maximaal 18 procent. In 2023 kwam dit op 20 procent.

Soort tijdelijke aanstelling

Fte

Tijdelijke contract

131

Tijdelijke uitbreiding

17

Vervanging

2

Externen

35

185

In 2023 kregen 95 medewerkers een vaste aanstelling (in 2022 waren dit er 97). De tabel hieronder laat zien hoeveel tijdelijke contracten medewerkers hadden, voor zij een vaste aanstelling kregen, uitgesplitst naar onderwijsgevenden en onderwijsondersteuners. We zien dat ruim de helft van alle medewerkers na drie tijdelijke contracten een vast contract krijgt.

Overzicht van na hoeveel tijdelijke aanstellingen/schakels medewerkers een vaste aanstelling krijgen.

Na 1 schakel

Na 2 schakels

Na 3 schakels

9

26

45

OBP

17

23

Inzet externen

In 2023 zetten we gemiddeld 30,7 fte in aan externen. Dit zijn uitzendkrachten, ZZP’ers, gedetacheerden en participatiemedewerkers. Dit is minder dan in 2022 (45,5 fte).

Verdeling externe inzet

Categorie externen

Aantal fte op 31-12-2023

Uitzendkrachten

Gedetacheerden

12

ZZP’ers

Participatie

35

Inzet LIO’ers en stagiaires

In 2023 werd 19,7 fte ingevuld door 87 leraren in opleiding (LIO) of stagiaires. Dat is iets minder dan in 2022 (23,2 fte).

Management

Op 31 december 2023 waren er 56 medewerkers met een leidinggevende functie in dienst (54 fte), waarvan er 24 man zijn en 32 vrouw.

Verhouding man/vrouw per leidinggevende functie

Man

Vrouw