Examinering

Afgelopen jaar kregen drie examenthema’s specifiek aandacht: examinering van de kern, centralisering van de generieke instellingsexamens en digitalisering van de examenprocessen. We onderzochten de rol die CHAT GPT kan spelen bij examinering en blended coaches boden voor dit thema extra ondersteuning. In ons handboek examinering hebben we opgenomen hoe examinatoren kunnen omgaan met Chat GPT.

Examinering van de kern

Met examinering van de kern bedoelen wij hoe we representatief en uitvoerbaar examineren: wat doet er écht toe in de beroepspraktijk?

We organiseerden in 2023 studiedagen om het gesprek in de sectoren te stimuleren, deelden kennis met portefeuillehouders examinering van de onderwijsteams en verzorgden presentaties.

Nu alle sectoren goed geïnformeerd zijn, gaan zij in 2024 verder met vervolgstappen.

Centralisering van de generieke instellingsexamens

We organiseren steeds meer generieke examens centraal. Voor Nederlands lezen en luisteren (centrale examens) deden we dat al. Vanaf schooljaar 2023-2024 zijn daar de instellingsexamens schrijven voor zowel Nederlands als Engels bijgekomen.

Digitalisering examenprocessen

In 2023 hebben we verkend hoe we examenprocessen (verder) kunnen digitaliseren binnen ons studentvolgsysteem Osiris. Tot nu toe komt er nog veel hand- en printwerk bij kijken en dat is niet alleen inefficiënt, maar ook foutgevoelig. In 2024 bepalen we vervolgstappen.