Professionalisering

We doen er alles aan om collega’s zich vanaf dag één welkom te laten voelen en bieden veel mogelijkheden om je te blijven ontwikkelen. We leren ook van en met elkaar en investeren in leiderschap.

Welkom@Aventus

In 2023 organiseerden we vier keer onze welkomdagen Welkom@Aventus voor nieuwe collega’s. Ongeveer de helft van de starters deed mee en was daar positief over.

Afgelopen jaar onderzochten we in hoeverre starters zich ondersteund voelen om goed aan de slag te gaan bij ons. We nemen de uitkomsten mee als we ons welkomprogramma in 2024 verder versterken. In 2023 maakten we al een slag met de informatievoorziening voor nieuwe medewerkers.

Aventus Leert en Aventus Leert Next

In 2023 organiseerden we Aventus Alive. Met onze ambassadeur Roos de Wilde, studenten die activiteiten organiseerden, rapper Nigel Sean, strategiesessies en andere inspirerende ingrediënten was het voor duizend studenten, collega’s en samenwerkingspartners een topdag!

Om het hele jaar door met en van elkaar te leren, collega’s met elkaar te verbinden en onze onderwijsvisie samen te ‘beleven’, organiseren we Aventus Leert Next. In 2023 ging het tijdens de vijf bijeenkomsten over gelukskunde, levensecht leren, groepsdynamica, keuzedelen voor doorstroom naar het hbo en mentaal kapitaal. De 240 collega’s die de bijeenkomsten bezochten, waren er positief over.

Academie ondersteunt professionalisering

Onze Aventus Academie ontwikkelt en biedt een uitgebreid trainingsaanbod voor individuele medewerkers. In 2023 maakten 906 collega’s daar gebruik van. De meest gekozen professionaliseringsthema’s waren examinering, communicatie, ICT en kwaliteit. Op aanvraag van groepen medewerkers of teams regelt de Academie ook een maatwerkaanbod.

Samen Opleiden: krachten bundelen voor opleiden van docenten

Samen Opleiden en Professionaliseren is een initiatief van onder meer de brancheorganisaties in het onderwijs, om de kwaliteit en aantrekkelijkheid van het docentenvak te vergroten. Regionaal werken scholen en lerarenopleidingen in onderwijsregio’s samen aan het opleiden van leraren en docenten.

In 2023 hebben we de samenwerkingsmogelijkheden voor Samen Opleiden en de vorming van onderwijsregio’s verkend. De contacten met de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), Windesheim, Saxion en Zone.college zijn geïntensiveerd en versterkt. Ook is een start gemaakt om de samenwerking te formaliseren, daar gaan we in 2024 mee verder.

Expeditie leiderschap

In 2022 zijn we begonnen met ons leiderschapsprogramma voor alle leidinggevenden. In 2023 stonden drie seminars, twee workshopdagen, een zogenoemd worldcafé en een evaluatiebijeenkomst op de agenda. In 2024 volgen nog een seminar én de uitreiking van de certificaten aan de deelnemers.

Tijdens het leiderschapsprogramma versterkten leidinggevenden hun leiderschap en verdiepten zich onder meer in visie, strategie, organisatieontwikkeling, leidinggeven, gespreksvaardigheden en persoonlijk leiderschap.

We blijven ook komend jaar inzetten op versterking van leiderschap – ook nieuwe leidinggevenden hebben bijvoorbeeld hun leervragen – en we onderzoeken nog in welke vorm we dat programma vormgeven.