Aventus onderwijsvisie in praktijk

Wij leren onze studenten om eigenaar te zijn van hun loopbaan en om dat ook te blijven. Zo kunnen zij zich een leven lang blijven ontwikkelen en als actieve burgers bijdragen aan een duurzame arbeidsmarkt en samenleving.

Onze onderwijssectoren geven op hun eigen wijze vorm aan de onderwijsvisie, passend bij hun studenten, opleidingen en specifieke arbeidsmarkt. Levensecht leren hoort daar altijd bij. Net als leren en werken in en van de praktijk, want leren doe je niet alleen op school. Ook maken alle teams hun curriculum flexibeler, met beroepsgerichte modules en certificeerbare keuzedelen. Hier is in 2023 in alle sectoren hard aan gewerkt.

Onderwijsteams volop aan de slag

Onze onderwijsadviseurs ondersteunden de sectoren bij de vertaling van de onderwijsvisie in hun praktijk. Zo draaide het tijdens de ‘studiebijeenkomsten’ van Aventus Leert Next onder meer om levensecht leren. Expertgroepen van de sectoren deelden hun kennis en ervaringen.

Met een nieuwe serious game kunnen teams hun levensechte onderwijs (levensechte leereenheden genoemd) starten, uitbouwen en borgen in het curriculum. Onze blended coaches adviseerden verschillende sectoren ook over flexibeler, gepersonaliseerd en tijd- en plaats-onafhankelijk leren met inzet van ICT.

Inzoomend op onze sectoren, zien we dat er in 2023 mooie ontwikkelresultaten zijn geboekt.

Basis & Lyceum: maatwerk verder versterkt

Sector Basis & Lyceum (B&L) biedt onderwijs op maat. Passend bij hun mogelijkheden kunnen studenten flexibel studeren (tempo, plaats, niveau). Er is veel aandacht voor begeleiding. Om een idee te geven: in 2023 zagen de begeleidingsdeskundigen van de sector 420 studenten, waarvan 140 er een maatwerktraject kregen.

Collega’s werkten verder aan een keuzedelenkader, ontwikkelden integrale beroepsopdrachten en versterkten het warme welkom dat zij nieuwe studenten bieden.

Economie, Handel & Creatieve industrie: volop aan het flexibiliseren

Alle teams zijn – passend bij wat hun studenten nodig hebben – vanuit een eigen aanpak bezig met het aanvullen van levensechte opdrachten en flexibilisering. Modulair onderwijs, meerdere instroommomenten, een divers keuzedelenaanbod en makkelijker kunnen switchen van opleiding binnen de sector, zijn hier voorbeelden van. ‘Slimmer’ roosteren en organiseren helpt hier vaak bij, net als inzet van ICT.

Teams investeerden in 2023 in heldere communicatie voor studenten over leerdoelen, bijvoorbeeld in nieuwe module- of projectboeken of in een ontwikkelingsgericht portfolio. Dit – en meer aandacht voor loopbaanoriëntatie- en begeleiding en burgerschap – draagt bij aan de betrokkenheid van studenten bij hun opleiding en ontwikkeling.

Techniek & Mobiel: onderwijs versterken en vernieuwen

De aanpak van de teams van sector Techniek & Mobiel (T&M) kent een aantal rode draden. Zo werken de teams allemaal intensief samen met het bedrijfsleven en hebben ook ingezet op burgerschapsonderwijs.

De vernieuwing van het onderwijs ging afgelopen jaar zéker door. Naast aandacht voor beroepskennis en beroepsgerichtheid, integreren de teams bijvoorbeeld meer en meer innovatieve technologie in hun onderwijsprogramma’s.

In alle teams werken docenten die generieke vakken geven. Denk aan Nederlands en Engels. Die vakken willen de teams nog meer afstemmen op de beroepspraktijk. Ook de verdere integratie van loopbaanoriëntatie- en begeleiding in het curriculum, staat op de agenda voor 2024.

Zorg & Welzijn: een aanpak voor gepersonaliseerde leerroutes

De teams van sector Zorg & Welzijn (Z&W) werkten in 2023 aan de invoering van de Aventus-onderwijsvisie. De sector maakte hier een aansprekende visuele ‘praatplaat’ van en het kennisfestival in maart 2023 zorgde voor kennisoverdracht aan alle collega’s.

Alle Z&W-studenten krijgen een persoonlijk welkomgesprek om samen te kijken naar de best passende opleiding. Zij krijgen een niet-bindend studieadvies, dat ‘verkeerd kiezen’ helpt voorkomen. Studenten leren in fasen en volgen hun eigen leerroute. Afgelopen jaar zijn pilots gedraaid met modulair onderwijs.

Eerste ervaring is opgedaan met het digitale ondersteuningssysteem Curriculum Totaal. Het (verdere) gebruik van (ook andere) ondersteunende systemen blijft op de agenda staan, om studenten heldere communicatie te bieden in hun studieopzet en -voortgang.

Mieke Hendriks en Marylou Straus: ‘Iedereen in de regio verdient een goede begeleiding naar een startkwalificatie

Mieke Hendriks, van werkleerbedrijf Lucrato en Marylou Straus, relatiemanager arbeidsmarkt bij Aventus, kennen elkaar goed. De dames zetten zich in voor de gezamenlijke maatschappelijke opdracht in de regio. Ze werken samen, maar wat weten ze van elkaar? Wat zijn hun drijfveren en wat is hun doel? Mieke (M) werkt als accountmanager bij Lucrato en is bezig met relatiemanagement en projectmanagement. Dit doe ik voor mensen die extra ondersteuning nodig hebben bij het vinden van betaald werk. Marylou (ML): En ik doe vergelijkbaar werk bij Aventus. Sinds twee jaar ben ik relatiemanager voor de sectoren mbo Basis & Lyceum en Zorg & Welzijn. Ik ben vooral actief in het sociaal domein, wat wil zeggen dat ik de contacten onderhoud met gemeenten en organisaties met een sociaal hart, die een plek willen bieden aan mensen die op zoek zijn naar een stage- of werkleerplek, of een baan. De leerwerkbedrijven in de regio zijn daar een belangrijk onderdeel van, waaronder Lucrato.

M: Klopt, we hebben al een tijd contact over stages, leerwerkplekken en banen. De doelgroep van Lucrato bestaat uit mensen met een complexe ondersteuningsvraag op het gebied van werk. Denk bijvoorbeeld aan psychische problemen en lastige thuissituaties. Onze consulenten helpen hen in hun stap naar het werkveld. Maar dat gat tussen de mensen en het werkveld verkleinen, kunnen we natuurlijk niet alleen.

ML: Daarom werken we samen! Onderwijs speelt een belangrijke rol in het verkleinen van dat gat, waar je het over hebt. Met ons onderwijs kunnen we een diploma (kwalificerend), een certificaat (certificerend) of een praktijkverklaring (leren in de praktijk, zonder theorie), oftewel in het algemeen, een startkwalificatie bieden. Via het juiste onderwijs geven we kandidaten meer kansen om op een mooie plek te komen. Dat kan met bestaand onderwijs, maar regelmatig ontwikkelen we iets op maat. En dat doen we dan weer het liefste in samenwerking met het werkveld, waar jullie je bevinden. We hebben het nu vooral over de middelen, maar wat is jouw doel eigenlijk?

M: Dat is voor mij heel duidelijk: ik wil iedereen in onze regio naar een startkwalificatie begeleiden. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar zeker niet onmogelijk. De basis is ieder mens als een nieuw verhaal zien. Per persoon kijken we waar diegene vandaan komt en waar die tegenaan loopt. Welke handvatten hebben ze nodig? Maatwerk met modulair onderwijs kan een mooie oplossing bieden, want de ene vraag is de andere niet.

ML: Zeker niet. De laatste tijd hebben we ook te maken met veel nieuwkomers. Bij hen speelt onder andere hun onvoldoende kennis van de Nederlandse taal. Die kennis kun je hen bijspijkeren in een leslokaal, maar natuurlijk ook bij jullie in de praktijk op werkplekken die zijn ingericht op laaggeletterdheid. Het kan een mooie opstap zijn naar de verdere ontwikkeling en draagt bij aan een hogere zelfwaardering.

M: Absoluut. Ook bij deze doelgroep is het weer een kwestie van luisteren naar de vraag. En dan gaan Lucrato en Aventus samen op zoek naar het antwoord. In deze zoektocht is tijd soms nog wel een dingetje. Wij willen een kans namelijk snel benutten, maar soms heb je er simpelweg de tijd niet voor.

ML: Ja, tijd blijft inderdaad lastig. Ook in het onderwijs regel je dingen vaak niet binnen een dag. Maar we hebben gezamenlijk een groot netwerk opgebouwd met partners die tijd en kennis willen investeren in onze doelgroep. De combinatie van onderwijs volgen én werken in de praktijk, blijft volgens mij een hele mooie. Het liefst bieden we kandidaten een BBL-opleiding, waarbij ze één dag theoretisch onderwijs volgen en de rest van de tijd aan de slag gaan bij een organisatie. We willen heel graag dat die mensen daar na het behalen van hun mbo-diploma mogen blijven. Lucrato steekt veel energie in het vinden van een goede werkleerplek.

M: Gelukkig willen veel partners daarin meebewegen, maar helaas zie ik ook nog vaak dat werkgevers het spannend vinden. Het is cruciaal dat zij een beetje durf tonen en mee veranderen. Zijn daar aanpassingen in het HR-proces voor nodig? So be it. Het moet geen kortstondige verandering zijn, want aan wispelturige bedrijven hebben we niet zoveel. Onze maatschappelijke opdracht is een leven lang ontwikkelen, en dat betekent voor ons een duurzame oplossing. Om kandidaten een goede plek te bieden in de arbeidsmarkt, moet je als organisatie niet alleen de deur openzetten, maar hen ook omarmen. Herken jij die angst bij werknemers?

ML: Steeds minder! Ik vind namelijk dat wij best goed bezig zijn in het laten zien dat het helemaal niet zo spannend is. We laten de bedrijven en werknemers echt niet in het diepe springen. Deze intensieve dienstverlening vraagt om de juiste kennis. We beginnen daarom altijd met een verkenning van de wensen van beide partijen. Zo weet iedereen waar die aan toe is en verandert de angst snel in enthousiasme. Wij geloven dat die investering zich echt uitbetaalt. Niet alleen voor kandidaten en bedrijven, maar ook voor het onderwijs.

M: Precies! We zijn altijd op zoek naar de beste uitkomst voor iedereen in het verhaal. Ik ben blij dat wij samen ons steentje kunnen bijdragen aan een meer maatschappelijk betrokken regio.