Internationalisering en talentontwikkeling

Internationalisering: stages en samenwerkingsprojecten

Internationalisering vinden we heel belangrijk voor alle opleidingen. Zo bieden we – met veel waardering van studenten – al veel internationale stages aan, ook voor medewerkers. Die dragen bij aan de (zelf)ontwikkeling en zelfstandigheid van studenten en levert docenten een waardevol (kennis)netwerk op.

We doen mee aan internationale samenwerkingsprojecten zoals het Erasmusprogramma, het European e-Transport Network for Vocational Education and Training en aan Ler(n)ende Euregio, van waaruit we Euregionale onderwijsmodules ontwikkelen voor Nederlands en Duitse studenten.

Aventus is ook partner van Bridge the Ocean, dat uitwisseling stimuleert tussen Europese en Canadese scholen en studenten. Docenten en studenten ontwikkelden samen onderwijsmodules over gastronomie in Lapland, ondernemerschap in Canada en duurzaam bouwen in Denemarken.

Studenten zijn enthousiast over het leren werken in een internationale context en docenten bouwden een internationaal netwerk op, wat ook helpend is voor het vinden van buitenlandstages voor studenten.

Zo zijn er meer internationale samenwerkingen. In 2023 kregen we bijvoorbeeld goedkeuring voor een Europees project waaraan negentien partners uit vier landen meedoen. Doel is de aantrekkelijkheid van het beroepsonderwijs in Europa te bevorderen en thema’s als digitalisering, inclusie, verduurzaming en internationalisering in te bedden in het onderwijs.

Vakwedstrijden en Skills Heroes

Twintig studenten deden in maart 2023 mee met Skills the Finals in Amsterdam. Met een geweldig resultaat!

• Stefan de Roo en Sybo Martens wonnen goud in de categorie Mechatronica

• Valentijn Hartemink en Wouter Boogaard wonnen goud in de categorie Cyber Security

• Rick Hagemeijer won zilver in de categorie Junior Stylist

• Renze Boerman won zilver in de categorie Applicatie- en mediaontwikkelaar

Omdat Mechatronica ook een internationale wedstrijd is van WorldSkills, vertrokken Stefan en Sybo naar Polen en wonnen daar brons.

In oktober 2023 organiseerden we voor de tweede keer de Aventus Champions League, waar ruim tweeduizend studenten hun talenten lieten zien en van elkaar leerden. Veertig studenten zijn geselecteerd om mee te doen met Skills the Finals 2024.