Klachten, bezwaren en beroepen

Natuurlijk nemen we elke klacht en elk bezwaar of beroep dat wordt ingediend, heel serieus. Een klacht kan gaan over gedrag en omgang met elkaar, maar ook over beslissingen. Beslissingen kunnen bijvoorbeeld genomen worden over het opleggen van maatregelen wanneer een student de regels overtreedt, zich niet houdt aan aanwijzingen van de school of de onderwijsactiviteiten of de orde anderszins verstoort. Schorsing en verwijdering van de opleiding en/of de school zijn de meest vergaande maatregelen.  Zowel in het studenten-als het leerlingenstatuut is een beschrijving over maatregelen en de werkwijze die we hierbij hanteren opgenomen. Bijbehorende procesbeschrijvingen en toelichtingen staan op het portaal van Aventus.

Van 1 januari tot 1 augustus 2023 kwamen er veertig klachten binnen via de klantenservice. Van 1 augustus tot en met 31 december kwamen er nog eens veertig klachten binnen bij ons nieuwe, centrale en digitale Aventus Klachtenloket dat op 1 augustus openging.

Dit loket zorgt ervoor dat een melding, klacht, bezwaar of beroep bij de juiste persoon of commissie terecht komt. Zo maken we het (ook) studenten makkelijker om melding te doen, wat aansluit bij de Wet verbetering rechtsbescherming mbo-student. Sinds november 2023 kunnen studenten stagediscriminatie ook melden bij het Aventus Klachtenloket.

Gelukkig konden we de meeste klachten goed oplossen. Die gingen voornamelijk over het onderwijs: over lessen, docenten, stages, begeleiding, examens en diploma’s.

Met ROC Rivor en ROC 12 hebben we een regionaal College van Beroep voor de Examens (Cobex) ingericht. Hier kunnen studenten beroep aantekenen tegen besluiten van examencommissies en/of examinatoren. Hier kwam in 2023 één beroep binnen van een student en dat is gegrond verklaard. Het college van bestuur heeft vervolgens de desbetreffende examencommissie verzocht om een nieuw besluit te nemen en de informatie over de manier waarop het betreffende examen wordt afgenomen en de criteria voor beoordeling te verduidelijken.

Vanuit het Aventus Klachtenloket helpen we om in goed overleg tot een oplossing te komen. Lukt dit niet, dan kent Aventus verschillende commissies waar geschillen, bezwaren en beroepen gemeld kunnen worden:

• een Klachten- en Bezwarencommissie mbo en hbo*

• een klachtencommissie voor klachten over ongewenst gedrag, zoals seksuele intimidatie agressie, geweld en discriminatie

• de Commissie van Beroep voor de Examens

• een Interne geschillencommissie voor cao-geschillen

• een Commissie Klokkenluider

*Klachten kunnen gaan over gedrag en omgang, maar ook over beslissingen. Deze klachten kunnen worden voorgelegd aan de Algemene Klachtencommissie. Ook kunnen er geschillen ontstaan over beslissingen over toelating, verwijdering of ondersteuningsafspraken. Deze worden voorgelegd aan de Geschillenadviescommissie. Onze Algemene Klachtencommissie en Geschillencommissie hebben wij extern ondergebracht bij Onderwijsgeschillen. Onderwijsgeschillen heeft die samengevoegd tot de Klachten- en Bezwarencommissie mbo en hbo. Deze commissie hoort beide kanten en adviseert dan het college van bestuur over de afhandeling van een klacht of bezwaar.