Veranderingen opleidingsaanbod

Samen met Gelderse en Overijsselse collega-instellingen zorgen we voor een doelmatig, gezamenlijk aanbod voor studenten in de regio.

We kijken doorlopend naar ons onderwijsaanbod. Welke trends en ontwikkelingen signaleren we op de arbeidsmarkt en in de samenleving? Wat blijkt uit de data die we analyseren? Welke opleidingen moeten we afbouwen?

Centraal staat dat we studenten graag een goed perspectief bieden én dat we willen aansluiten bij de vraag van de arbeidsmarkt en samenleving.

Nieuwe opleidingen

In 2023 keken we naar ons BBL-aanbod; de opleidingen waarbij studenten leren en werken combineren. Om goed aan te sluiten bij de vraag op de arbeidsmarkt, hebben we besloten om in 2024 vier nieuwe opleidingen te starten: Operator C niveau 4, Technicus engineering niveau 4, Zelfstandig werkend kok niveau 3 (combinatie BOL/BBL) en Zelfstandig werkend gastheer/-vrouw niveau 3 (combinatie BOL/BBL).

Kijkend naar de specifieke vragen van studenten niveau 1 en 2, heeft de sector Basis & Lyceum in 2023 goed gekeken naar de uitgangspunten van het opleidingsaanbod. In het verlengde hiervan, nemen we begin 2024 onze Aventus-brede uitgangspunten nog eens goed onder de loep.

Clusteren: expertise op één locatie

Door opleidingen op één locatie te concentreren, kunnen we die efficiënter en beter organiseren en clusteren we expertise. Studenten moeten soms wel naar een andere stad reizen, maar reisafstanden zijn in onze regio kort en door samenwerking met bedrijven kunnen we onderdelen van het onderwijs veelal toch nabij aanbieden.