Bijlage 2: Verantwoording kwaliteitsmiddelen 2023

Algemeen

Welk bedrag heeft de school ontvangen voor de kwaliteitsafspraken 2023, exclusief de extra bekostiging voor ondersteuning van niveau-2-studenten

 € 8.261.000

Welk bedrag heeft de school ontvangen aan extra bekostiging voor ondersteuning van niveau-2-studenten

 € 5.050.000

Welk bedrag is vanuit het budget voor de kwaliteitsafspraken 2023 besteed aan het NP Onderwijs

 € 1.137.000

Extra bekostiging voor ondersteuning van niveau 2 studenten

Welk bedrag vanuit de regeling kwaliteitsafspraken 2023 is in 2023 specifiek uitgegeven aan de ondersteuning van niveau-2-studenten?

€ 2.939.000

Welke activiteiten zijn in 2023 uitgevoerd ten behoeve van de extra ondersteuning van niveau-2-studenten

Extra inzet van docenten ten behoeve van kleinere klassen

ja

Extra begeleiding in het onderwijs/bpv

ja

Inzet op goede voorbereiding op de overstap naar de arbeidsmarkt

ja

Faciliteren en begeleiden van de terugkeer naar school

ja

Nazorg bieden aan studenten die dat nodig hebben

ja

Voortzetten en uitbreiden van de bestaande vsv-aanpak.

ja

Maken van nieuwe plannen met streefwaarden en monitoring i.s.m. gemeenten/RMC

nee

Andere activiteit(en), namelijk

ja, project onderwijs niveaus 1-2 (vorming sector B&L)

Is de uitvoering van de activiteit(en) verlopen zoals bedacht?

  1. Ja, geldt voor alle activiteiten

Intensievere begeleiding van studenten, minder voortijdig schoolverlaten en betere doorlopende leerlijnen van mbo niveau 1 naar niveau 2: dat waren belangrijke redenen om in 2022 te gaan werken met onze nieuwe sector MBO Basis & Lyceum (B&L). De sector verzorgt onze Entree-opleidingen (niveau 1), de meeste niveau 2-opleidingen, vavo en ook de Onderwijsroute voor jonge inburgeraars.

Kijken we gericht naar niveau 2, dan werken we met kleinere klassen en zetten we extra begeleidingsdeskundigen. Voor de ontwikkeling van de nieuwe sector is geïnvesteerd op het vlak van projectmatige- en onderwijskundige advisering en ondersteuning. Er is in het bijzonder aandacht voor het terugdringen van vsv. Alle teams analyseren de oorzaken en ondernemen actie om vsv verder terug te dringen. Er zijn specifieke voorzieningen om studenten op te vangen en extra te ondersteunen, zoals de in- en doorstroomklas (verkeerde studiekeuze), pitstop en dugout (remediërende voorzieningen).

De teams van de sector B&L hebben de Aventus onderwijsvisie uitgewerkt in leerroutes en onderwijsprogramma’s. Er is een introductieprogramma gemaakt voor nieuwe studenten, basisgroepen zijn ingericht en er is een dagprogramma opgezet met een vaste dagstart, leesonderwijs en een dagsluiting. Ook werken de teams aan goede doorstroom van niveau 1 naar niveau 2.

Voor LOB wordt ingezet op een uniforme aanpak. Mede op verzoek van het voortgezet onderwijs zijn versnelde Entree-routes ontwikkeld, zodat studenten sneller kunnen starten met niveau 2.

We streven naar onderwijs op maat. Daarom is er veel aandacht voor begeleiding. Om een idee te geven: in 2023 zagen de begeleidingsdeskundigen van de sector 420 studenten, waarvan 140 er een maatwerktraject kregen. Het onderwijs is ook op maat als het gaat om taal. Gezien de onderwijsbehoeften van studenten, wordt iedere docent NT2-docent en volgt hiervoor scholing bij onze Aventus Academie.

Tot slot is er veel aandacht voor de samenwerking met de werkleerbedrijven. Samen met Lucrato, KonnecteD en GelreWerkt! hebben we een aantal trajecten Praktijkleren met de Praktijkverklaring afgerond. Hiermee hebben meer werkzoekenden een betere kans op de arbeidsmarkt. Bij Lucrato konden we diploma’s SVH Keukenassistent uitreiken. Ook de nieuw ontwikkelde ‘voorschakeltrajecten’ Zorg en Kinderopvang zijn succesvol. De 1-2-klas bij KonnecteD groeide in 2023 en ook hier waren deelnemers blij met hun welverdiende diploma. In Zutphen haalden de deelnemers van de Entreeklas hun diploma. Die klas bieden we aan met GelreWerkt! en Waterkracht.

Merkt u effect van de activiteiten?

  1. De effectiviteit wisselt per activiteit

Inzet middelen t.b.v. opzetten en intensiveren practoraten

Welk bedrag is besteed aan het opzetten en intensiveren practoraten (op uw eigen instelling of in samenwerking met andere instellingen)?

€ 69.000

Welke concrete activiteiten zijn in 2023 uitgevoerd ten behoeve van het opzetten en intensiveren practoraten?

  1. Practoraat Sociaal Veilige Sport van onze sector Zorg & Welzijn;

  2. Practoraat Positieve Gezondheid van onze sector Zorg & Welzijn;

  3. Practoraat in het kader van de RIF Be Boost van onze sector Techniek & Mobiel;

  4. Start uitwerking van een Aventusbrede visie en uitgangspunten m.b.t. onderzoek en innovatie, inclusief de plaats van practoraten;

  5. Subsidieaanvraag bij NPuls voor het opzetten van een Center for Teaching & Learning (CTL) om o.a. de ontwikkeling van onderzoek en practoraten t.b.v. ons onderwijs aan te jagen.

Is de uitvoering van de activiteit(en) verlopen zoals bedacht?

  1. Ja, geldt voor alle activiteiten

Ad 1. Practoraat Sociaal Veilige Sport

De opleiding Sport & Bewegen is aangesloten bij het in oprichting zijnde practoraat Sociaal Veilige Sport, wat vanuit Sportakkoord 2 het pedagogisch en didactisch veilig sporten mogelijk moet maken. Het betreft een samenwerking met NOC NSF, CIOS Nederland en Graafschap College met als doel dat alle werkgevers, werknemers, opleiders, van amateur- en professionele sportverenigingen en sportbonden de komende jaren gaan inzetten op scholing, voor vakbekwame en pedagogisch geschoolde mensen in de sportwereld. Een docent-onderzoeker van de opleiding Sport & Bewegen participeert en doet onderzoek naar het mogelijk maken van sociaal veilig sporten voor alle doelgroepen in de Stedendriehoek.

Ad 2. Practoraat Positieve Gezondheid

In 2023 is onze sector Zorg & Welzijn samen met het Institute for Positive Health (IPH) gestart met de ontwikkeling van het practoraat Positieve Gezondheid. Er wordt gewerkt aan de uitwerking van het practoraatsplan. Vooruitlopend op de formele start van het practoraat in het voorjaar van 2024, vindt in samenwerking met het IPH en Saxion al het vooronderzoek Positieve Gezondheid plaats. Deze bredere kijk op gezondheid draagt bij aan het vermogen van mensen om goed om te gaan met fysieke, emotionele en sociale uitdagingen.

Ad 3. RIF Be Boost

Onze sector Techniek & Mobiel (T&M) werkt in de RIF Be Boost intensief samen met het bedrijfsleven in onze regio gericht op hybride leeromgevingen, onderzoek en kennis binnen een duurzaam ecosysteem, doorontwikkeling van flexibele leerroutes en professionalisering. Samen met technohubs (Technicampus Deventer, Newtechpark Apeldoorn, Techniekfabriek Zutphen, Schildersvakopleiding Zutphen, Energie4Business Gelderland en Transitiehuis Gelderland), de aangesloten bedrijven, gemeentes in de regio en Saxion wordt techniekonderwijs op de kaart gezet.

Alle technohubs onderschrijven het concept om een up-to-date hybride leeromgeving te creëren die aansluit op de actuele ontwikkelingen. Zoals het bij elkaar brengen van diverse sectoren in een hybride opleidingscentrum. Het streven is dat we de bedrijven kunnen voorzien van werknemers en dat de bedrijven met elkaar afstemmen welke scholing nodig is voor de al aanwezige werknemers zodat ook die gegeven kan worden.

Onderdeel van de RIF is het practoraat Data, Energietransitie en Circulariteit (DEC). De officiële start is in het voorjaar 2024. In 2023 is de practor gestart om alvast kennis te maken met alle partners en te werken aan de uitwerking van het practoraat. Tevens zijn er docent-onderzoekers gestart. Het practoraat richt zich op data-energie(transitie)-circulariteit. Projecten waaraan gewerkt wordt liggen o.a. op het gebied van waterstof, netcongestie en het hergebruik van materialen en middelen.

Ad 4. Start uitwerking Aventus visie op onderzoek

In 2023 zijn we gestart met het uitwerken van een Aventusbrede visie op onderzoek en innovatie met aandacht voor de rol en plaats van practoraten. Dit doen we in relatie tot onze strategie Aventus@2030 en onze nieuwe kwaliteitsagenda 2024-2027. De verdere uitrol van practoraten onderzoeken we ook in samenwerking met partners, bijvoorbeeld andere roc’s of de lectoraten van Saxion.

Ad 5. Subsidieaanvraag NPuls – CTL

We hebben een subsidieaanvraag gedaan bij NPuls voor de vorming van een Center for Learning & Teaching.

Een CTL biedt structurele ondersteuning aan docenten (en overig personeel) bij het vernieuwen van het onderwijs. Het gaat onder meer over het uitvoeren van en bijdragen aan onderzoek over onderwijsinnovatie met digitalisering. Ons plan is onder meer gericht op aan aanjagen van de ontwikkelingen op het vlak van onderzoek en de start van practoraten.

Merkt u effect van de activiteiten?

  1. De effectiviteit wisselt per activiteit

Besteding aan kwaliteitsafspraken 2019-2022

Welk bedrag vanuit de regeling kwaliteitsafspraken 2023 is in 2023 specifiek uitgegeven aan het uitvoeren van de Kwaliteitsafspraken 2019-2022?

€ 5.552.000

Voor welke doelen uit de kwaliteitsagenda 2019-2022 heeft u middelen ingezet?

  1. LOB

  2. Passend onderwijzen/begeleiden

  3. Samenwerking vmbo-mbo-hbo

  4. 1-2 onderwijs

  5. Publiek private trajecten

  6. Burgerschap

  7. Talentontwikkeling

  8. Innovatief en arbeidsmarktbesteding onderwijs

  9. Iedere student binnenboord

Welke maatregelen zijn uitgevoerd?

Ad 1. LOB

Met LOB beogen we dat studenten een opleiding kiezen die bij hen past en dat ze competenties ontwikkelen om hun loopbaan vorm te geven. We hebben dit vastgelegd in onze LOB beleidskaders, inclusief eisen aan docenten. Onze sectoren:

  • werken aan professionalisering van onze docenten zodat zij voldoen aan de gestelde eisen;

  • geven LOB op basis van de beleidskaders concreet vorm;

  • werken hierin samen met het voortgezet onderwijs.

Ad 2. Passend onderwijzen/begeleiden

De kern van ons plan van aanpak Samen Begeleiden 2.0 is dat studenten meer helderheid, snelheid en deskundigheid ervaringen binnen het begeleidingsproces. Hiervoor werkten we er in 2023 aan:

  • dat studenten voor de start van elke periode of opleidingsonderdeel precies weten wat ze moeten doen, waarbij het onderwijsteam een eenduidige manier van informatievoorziening (vorm/plek/inhoud) hanteert;

  • dat de begeleidingsstructuur helder wordt uitgewerkt, inclusief verantwoordelijkheden per functie;

  • dat in Osiris de begeleidingsprocessen goed ingericht en afgestemd zijn op de verantwoordelijkheden per functie.

Ad 3. Samenwerking vmbo-mbo-hbo

We werken actief aan een goede doorstroom in de keten vmbo-mbo-hbo. De samenwerking met zowel het vo als hbo proberen we ieder jaar verder aan te jagen. Hiervoor werkten we aan: een subsidieaanvraag ‘Versterken aansluiting beroepskolom’, een samenwerkingsovereenkomst voor de ontwikkeling en uitvoering van Associate Degree trajecten, de ontwikkeling en uitvoering van het Toptraject en uitwisseling van informatie, kennis en ervaring tussen collega’s.

Ad 4. 1-2 onderwijs

Intensievere begeleiding van studenten, minder voortijdig schoolverlaten en betere doorlopende leerlijnen van mbo niveau 1 naar niveau 2: dat waren belangrijke redenen om in 2022 te gaan werken met onze nieuwe sector MBO Basis & Lyceum (B&L). De sector verzorgt onze Entree-opleidingen (niveau 1), de meeste niveau 2-opleidingen, vavo en ook de Onderwijsroute voor jonge inburgeraars. In 2023 is gewerkt aan:

  • de uitwerking van de begeleidings- en ondersteuningsstructuur;

  • de uitwerking van de onderwijsprogramma’s (curricula);

  • de doorstroom van niveau 1 naar niveau 2;

  • het opstarten van de Onderwijsroute voor nieuwkomers.

Ad 5. Publiek private trajecten (leven lang ontwikkelen)

Wij dragen graag bij aan een vitale arbeidsmarkt en bieden ook onderwijs op mbo-niveau voor werkende en werkzoekende volwassenen. We streven ernaar dat bedrijven, instellingen en gemeenten ons zien als een vanzelfsprekende partner voor opleidingstrajecten. In dat kader hebben we in 2023 gewerkt aan een groter aanbod en een toenemend aantal studenten in publiek-private trajecten, een toename van het aantal bbl-studenten, een goede inrichting van de processen en systemen ter ondersteuning van een leven lang ontwikkelen (llo) en programma’s voor zij-instromers, waaronder bijstandsgerechtigden.

Ad 6. Burgerschap

In de context van de kwaliteitsagenda 2019-2022 hebben we een visie en uitgangspunten voor burgerschap uitgewerkt. We zien het als een taak van de school om bij te dragen aan de vorming van studenten tot evenwichtige, vitale, participerende en coöperatieve burgers. Mede daardoor kunnen zij goed met anderen omgaan en deel uitmaken van de samenleving. Daarnaast is er veel aandacht voor de professionalisering van medewerkers.

Ad 7. Talentontwikkeling

Vakwedstrijden en internationalisering vinden we heel belangrijk voor alle opleidingen. We ondersteunen studenten om mee te doen aan vakwedstrijden of internationaal stage te lopen. Studenten krijgen de kans om te excelleren en hun horizon te verbreden. Het is ook een impuls voor hun persoonlijke ontwikkeling en zelfstandigheid. Voor docenten leveren de activiteiten een waardevol (kennis)netwerk op. Jaarlijks vinden er tal van activiteiten plaats.

Ad 8. Innovatief en arbeidsmarktbestendig onderwijs

Implementatie Aventus Onderwijsvisie

  • Alle opleidingsteams werken aan de implementatie van de Aventusbrede onderwijsvisie

  • Rondom de onderwijsvisie is een lerend netwerk ontstaan voor kennisdeling.

  • Centrale diensten ondersteunen actief de onderwijsteams bij de implementatie van de onderwijsvisie

Opleidingsportfolio

We kijken doorlopend naar ons onderwijsaanbod en doorlopen jaarlijks ons portfolioproces. Welke trends en ontwikkeling signaleren we op de arbeidsmarkt? Welke opleidingen sluiten hierop aan en zijn kansrijk om toe te voegen aan ons opleidingsportfolio? En waar positioneren we deze opleidingen dan? Op welke opleidingen kunnen we ons marktaandeel nog vergroten? En welke opleidingen zijn niet (meer) kansrijk en moeten we afbouwen? Zo zorgen we ervoor dat ons opleidingsaanbod blijft aansluiten op de vraag en op doelmatige manier wordt aangeboden.

Ad 9. Iedere student binnenboord

We hebben veel aandacht voor voorkomen en terugdringen van VSV. Dit blijkt ook uit onze inzet op lob, begeleiding en het onderwijs voor de niveaus 1 en 2. Deze onderwerpen kwamen eerder al aanbod. Daarnaast monitoren we doorlopend hoe vsv zich ontwikkelt. In 2023 voerden onze sectoren een verdiepende analyse uit en formuleerden op basis daarvan verbeteracties.

Hoe effectief schat u deze maatregelen in?

  1. De effectiviteit wisselt per activiteit

Ad 1. LOB

Loopbaanoriëntatie- en begeleiding (LOB) start al in het voortgezet onderwijs en wij werken al jaren samen voor een doorgaande lijn voor LOB. Docenten uit het voortgezet onderwijs en mbo volgen sinds 2023 samen een meerdaagse LOB-training. Daarnaast is er standaard veel contact met decanen in het voortgezet onderwijs. In het kader van de regionale afstemming werken we met een regiegroep (directeuren) en kenniskring (decanen, mentoren, managers). Daarbij gaat de aandacht uit naar heldere en duidelijke informatie over (kansrijke) opleidingen en de arbeidsmarkt, gezamenlijke loopbaanactiviteiten vo-mbo-hbo, de samenwerking als het gaat om LOB professionalisering vo-mbo en het werken met een gezamenlijk LOB-dossier vo-mbo.

Tijdens het regionale evenement NXTLVL maakten vmbo’ers kennis met de verschillende vervolgmogelijkheden. Specifiek voor Aventus organiseerden wij daarnaast – ook samen met het voortgezet onderwijs - Check ’t mbo. In 2023 ontwikkelden we met het vmbo ‘Op weg naar Aventus’, naar voorbeeld van de aanpak van onze sector EH&C. Steeds meer sectoren zijn hiermee aan de slag. Op weg naar het mbo doen leerlingen projectgewijs ervaring op met verschillende opleidingen in een branche en maken zo met meer ‘echte ervaring’ hun opleidingskeuze.

LOB-activiteiten in de sectoren

Binnen Aventus hebben onderwijsteams mooie stappen gezet om LOB te verweven in hun onderwijsaanbod. We hebben een LOB-teamtool en een nieuwe LOB-training ontwikkeld om teams te ondersteunen. LOB is ook vast onderdeel van de zelfevaluatie die teams elk jaar uitvoeren.

Sector B&L zet in op een uniforme LOB-aanpak voor opleidingen op niveau 1 en 2 en werkt hier in 2024 aan door. Mede op verzoek van het voortgezet onderwijs zijn versnelde Entree-routes ontwikkeld, zodat studenten sneller kunnen starten met niveau 2. In 2024 ontwikkelt de sector ook nieuwe routes voor een snellere overstap naar niveau 3. Niet alleen voorkomt dit voortijdig schoolverlaten in het vmbo, de routes zorgen ook voor een betere en flexibelere doorstroom.

De sector EH&C evalueerde zijn aanpak en LOB blijkt op verschillende manieren goed te zijn ingebed in het curriculum. Opleidingen werken met een (digitaal) ontwikkelportfolio, of zijn daarnaar op weg. Collega’s wisselen kennis en ervaringen uit met de LOB-portefeuillehouder van hun sector. In 2023 stond een studiedag in het teken van LOB en nieuwe docenten volgen standaard een LOB-training. Op de bedrijvendag die de sector met het voortgezet onderwijs organiseerde, kwamen positieve reacties van studenten.

De expertgroep LOB van de sector T&M ging aan de slag met het speciale LOB-spel. Dit is door onze centrale dienst Strategie & Onderwijs ontwikkeld, om op een andere manier bezig te zijn met de integratie van LOB in het onderwijs en de bijbehorende begeleiding. De expertgroep Kwaliteit maakte samen met de kwaliteitsadviseur van Strategie & Onderwijs ook een start met de uitwerking van een passende manier om in de zelfevaluaties meer in te zoomen op de borging van LOB.

Bij de sector Z&W is LOB in alle opleidingen verweven in het aanbod. LOB is hier net als bij andere sectoren geen apart vak op het rooster, maar is onderdeel van alle lessen. Collega’s deelden hun ervaringen in de expertgroep LOB die in het voorjaar van 2023 is gestart en docenten professionaliseerden zich verder in LOB.

Ad 2. Passend onderwijzen/begeleiden

De uitvoering van de voorgenomen activiteiten in 2023 zijn volgens planning verlopen, met uitzondering van het verbeteren/vernieuwen van de begeleidingsstructuur. De verkenning van de begeleidingsstructuur is gestart maar het vervolg op de verkenning vraagt meer aandacht in 2024.

Om studenten een duidelijk overzicht te geven van hun opleiding zijn alle opleidingsteams gaan werken met studiewijzers. Slb’ers werken daarnaast met een nieuw ontwikkelde gespreksleidraad om de behoefte aan passende begeleiding in kaart te brengen.

We hebben de studentcommunicatie verbeterd, onder andere rondom het proces van inschrijving en de afschaffing van de OOK. Vanaf schooljaar 2023-2024 geldt de Wet verbetering rechtsbescherming student. Nieuwe studenten krijgen niet langer een onderwijsovereenkomst (OOK) maar een inschrijfbesluit. Bij de intake en plaatsing van studenten kijken we ook naar hun ondersteuningsbehoefte. Zo nodig stelt de begeleidingsdeskundige ondersteuningsafspraken op voor de begeleiding van een student/leerling, die deze ondertekent (of ouders doen dat). Zo vergroten we de kans op een succesvolle leerloopbaan.

We zijn ook gestart met de voorbereidingen voor inloopplekken in onze scholen (hoofdlocaties), waar studenten welkom zijn met al hun (begeleidings)vragen. De fysieke plekken zijn nog niet gerealiseerd, maar het online platform wel. Dit doen we onder de noemer ‘De Shit Show’. We proberen te normaliseren dat het heel gewoon is om ergens mee te zitten en stimuleren studenten om dit te delen. We hebben alle informatie over begeleiding in en om de school online ontsloten. Zo weten studenten waar ze terecht kunnen voor informatie en hulp. En ze kunnen via het online platform contact en hulp zoeken.

Activiteiten in de sectoren

Binnen de sector Basis & Lyceum is, geïnspireerd door de aanpak van het team Aventus Lyceum (vavo), gewerkt aan meer helderheid van de opleidingsgidsen voor de niveau 1 en 2 opleidingen. Daarnaast heeft de sector de begeleiding(sprocessen) uitwerkt voor ‘een warm welkom’ (Kennismaking en oriëntatie), ‘begeleiding in de klas’ (focus op de implementatie van het taalbeleid) en ‘begeleiding buiten de klas’ (focus op de begeleiding bij doorstroom naar vervolgonderwijs, werk (arbeidsmarkt) of schoolverlaten zonder diploma. Door dit uit te werken is duidelijk wie, wat en wanneer doet.

Binnen de sector Economie, Handel en Creatieve Industrie is eveneens gewerkt aan meer duidelijkheid voor studenten. Bij de teams van Creatieve Industrie is specifiek aandacht gegeven aan het bevragen van studenten m.b.t. wat zij nodig hebben, waardoor de opleidingen minder vragen en uitval van studenten merken. Bij de opleidingen van Economie & Handel is per team gekeken op welke manier studenten nog beter geïnformeerd kunnen worden. Binnen de sector zijn diverse mooie voorbeelden. Zo werkt team Fashion & Vormgeving met projectboeken waardoor iedere student voor elk project weet wat verwacht wordt en werken studenten van het team Toerisme & Recreatie met een periodeplanner waarin is vermeld wat de verwachtingen voor de komende periode zijn. Daarnaast legt de sector voor een goede begeleiding van studenten nadrukkelijk de focus op de coachende rol van docenten, individuele leerpaden (kunnen vertragen/versnellen) en de mogelijkheid om eigen keuzes te kunnen maken, zoals bij de keuzedelencarrousel.

Binnen de sector Techniek & Mobiel is voor iedere onderwijsperiode een studiewijzer gemaakt met daarin een beschrijving van ieder vak, project of wat de student anderszins kan verwachten. Daarnaast is er gewerkt aan het evalueren en aanscherpen van de rollen van de docent/coach, studieloopbaanbegeleider en begeleidingsdeskundige en docent//coach (wie doet wat en wanneer). Begeleiding wordt eerder opgestart en op basis van de zelfevaluaties en plannen van de teams zijn voor 2024 de volgende ontwikkelpunten geformuleerd: monitoren van de effecten van begeleiding, verdere afstemming van de begeleidingsrollen en een passend systeem voor voortgangsbegeleiding.

Binnen de sector Zorg & Welzijn hebben alle teams gewerkt aan het inzichtelijk maken van het onderwijs voor de student, het (meer) mogelijk maken van flexibel onderwijs en het kiezen van eigen leerroutes door studenten. Ook is ingezet op hoe de vorm en inhoud van de opleidingsgidsen verbeterd kan worden. Er is geëxperimenteerd met digitale leeromgevingen die inzicht moeten geven in het eigen leerproces.

Ad 3. Samenwerking vmbo-mbo-hbo

In de samenwerking met het vo en hbo hebben we diverse initiatieven ontplooid. Zo hebben we samen met de Veluwse Onderwijsgroep (vo in Apeldoorn), het Etty Hillesum Lyceum (vo in Deventer) en Saxion (hbo in de regio) een subsidie aangevraagd ‘Versterken aansluiting beroepsonderwijskolom’ voor ict-opleidingen. Deze subsidieaanvraag is toegewezen en gericht op de onderlinge aansluiting van de onderwijsprogramma’s om het switchen van studies en uitval door studenten te voorkomen. Daarnaast hebben we, voor het ontwikkelen en uitvoeren van voltijd Associate Degree trajecten, met Saxion een samenwerkingsovereenkomst ondertekend.

Met eveneens de Veluwse Onderwijsgroep, het Etty Hillesum Lyceum en Saxion werken we al langer in het Toptraject samen als het gaat om het vormgeven van een kansrijk en succesvol doorgaand leertraject (vmbo-mbo-hbo). Het start in het derde jaar vmbo en eindigt na het eerste jaar hbo. Gedurende het traject volgen leerlingen/studenten een verdiepend onderwijsprogramma. Volgens het plan voor 2023-2025 is inmiddels het eerste jaar voor een bovenschools programma gerealiseerd, vinden er losse toptrajectactiviteiten plaats, is er aandacht voor samenwerking met het Aventus Lyceum (vavo, dubbeltraject, havo keuzedelen) en vindt kennisdeling plaats tussen collega’s en de samenwerkende partners.

We merken dat de behoefte aan het bovenschoolseprogramma beperkt is. Dit is ook de ervaring van het Toptraject in Twente en Achterhoek & Liemers. Losse toptrajectactiviteiten die direct in de klas kunnen worden ingezet krijgen daarentegen positieve reacties, kunnen rekenen op een goede bereidheid tot deelname en dragen eveneens bij aan de voorbereiding op doorstroom naar het hbo.

Voor de onderlinge uitwisseling tussen collega’s heeft o.a. op 9 november 2023 een Aventus Leert Next plaatsgevonden over keuzedelen die gericht zijn op doorstroom naar het hbo. De reacties waren positief en we hebben mooie verbeterpunten opgedaan om de interne bekendheid over de mogelijkheden te vergroten. In 2023 hebben we ook de voorbereidingen getroffen voor bijeenkomsten waar collega’s van de partnerinstellingen kennis en ervaringen kunnen uitwisselen. De eerste bijeenkomst vindt begin 2024 plaats.

Ad 4. 1-2 onderwijs

Intensievere begeleiding van studenten, minder voortijdig schoolverlaten en betere doorlopende leerlijnen van mbo niveau 1 naar niveau 2: dat waren belangrijke redenen om in 2022 te gaan werken met onze nieuwe sector MBO Basis & Lyceum (B&L). De sector verzorgt onze Entree-opleidingen (niveau 1), de meeste niveau 2-opleidingen en ook de Onderwijsroute voor jonge inburgeraars.

In 2023 is veel werk verzet om de sector stevig neer te zetten. Zo vertaalden onderwijsteams de onderwijsvisie in leerroutes en onderwijsprogramma’s. Er is een introductieprogramma gemaakt voor nieuwe studenten, basisgroepen zijn ingericht en er is een dagprogramma opgezet met een vaste dagstart, leesonderwijs en een dagsluiting. Om te komen tot één aanpak voor pedagogisch handelen, is ingezet op lesbezoeken, intervisie en rondetafelgesprekken van teammanagers. Ook werken de teams samen aan goede doorstroom van niveau 1 naar niveau 2. Tevens is goed gekeken naar de uitgangspunten voor de inhoud en organisatie van het opleidingsaanbod.

Voor LOB wordt ingezet op een uniforme aanpak. Mede op verzoek van het voortgezet onderwijs zijn versnelde Entree-routes ontwikkeld, zodat studenten sneller kunnen starten met niveau 2. In 2024 wordt dit verbreed met nieuwe routes voor een snellere overstap naar niveau 3. Niet alleen voorkomt dit voortijdig schoolverlaten in het vmbo, de routes zorgen ook voor een betere en flexibelere doorstroom.

We werken aan onderwijs op maat. We willen dat studenten, passend bij hun mogelijkheden flexibel kunnen studeren (tempo, plaats, niveau). Daarom is er veel aandacht voor begeleiding. Om een idee te geven: in 2023 zagen de begeleidingsdeskundigen van de sector 420 studenten, waarvan 140 er een maatwerktraject kregen. Het onderwijs is ook op maat als het gaat om taal. Dit om het taalniveau van studenten te verhogen. Gezien de onderwijsbehoeften van studenten, wordt iedere docent NT2-docent en volgt hiervoor scholing bij onze Aventus Academie. Collega’s werkten verder aan een keuzedelenkader, ontwikkelden integrale beroepsopdrachten en versterkten het warme welkom dat zij nieuwe studenten bieden.

De sector Basis & Lyceum heeft ook veel aandacht voor de samenwerking met de werkleerbedrijven. Samen met Lucrato, KonnecteD en GelreWerkt! hebben we een aantal trajecten Praktijkleren met de Praktijkverklaring afgerond. Hiermee hebben meer werkzoekenden een betere kans op de arbeidsmarkt. Bij Lucrato konden we diploma’s SVH Keukenassistent uitreiken. Ook de nieuw ontwikkelde ‘voorschakeltrajecten’ Zorg en Kinderopvang zijn succesvol. De 1-2-klas bij KonnecteD groeide in 2023 en ook hier waren deelnemers blij met hun welverdiende diploma. In Zutphen haalden de deelnemers van de Entreeklas hun diploma. Die klas bieden we aan met GelreWerkt! en Waterkracht.

In het verlengde van de samenwerking met de leerwerkbedrijven is in 2023 veel aandacht besteed aan de Onderwijsroute. Jongeren in de Stedendriehoek van 18 tot 27 jaar die moeten inburgeren, kunnen na afronding van de Onderwijsroute na zo’n anderhalf jaar instromen in het mbo op niveau 2, 3 of 4. In 2023 startten vier groepen, begin 2024 de vijfde. Naast intensief taalonderwijs, krijgen inburgeraars vakken als rekenen, Engels, studievaardigheid en loopbaanoriëntatie- en begeleiding.

Ad 5. Publiek private trajecten (leven lang ontwikkelen)

Naast onze voltijd- en deeltijdopleidingen BOL en BBL kennen we ook contractonderwijs en bieden wij opleidingen in de zogenoemde derde leerweg. Die laatste voldoen aan dezelfde eisen voor onderwijs en examinering als opleidingen in BOL en BBL, maar worden niet bekostigd door het Rijk. Ook zijn er geen regels voor onderwijstijd en studieduur, zodat onderwijsvormen als afstandsonderwijs en werkplekleren ook makkelijker mogelijk zijn.

Uitgangspunt bij Aventus is dat wij onze werkwijze voor het niet bekostigde opleidingsaanbod zoveel mogelijk laten aansluiten bij onze reguliere ondersteuningsprocessen. Dit blijkt in de praktijk best complex, vanwege juridische, financiële en administratieve aspecten die op onderdelen anders zijn. In 2023 is hard gewerkt aan de verdere professionalisering van de organisatie.

Elke onderwijssector heeft in 2023 een marktbewerkingsplan gemaakt, met daarin ook doelstellingen voor hoeveel mensen zij willen scholen. Die zijn voor 80 procent behaald. Sectoren stemmen hun aanpak af op de wensen van hun werkveld. Zo werken de sectoren Zorg & Welzijn en Techniek & Mobiel voor organisaties waar BBL-trajecten ‘normaal’ zijn, dat is in andere sectoren veel minder het geval.

Het totaal aantal LLO-trajecten nam in 2023 toe en ons aanbod is verbreed. Er kwamen meer keuzedelen en certificeerbare opleidingseenheden bij en we boden een aantal maatwerktrajecten aan. We werkten samen met onder meer: Bouwmensen, ’s Heerenloo, Atlant Zorggroep, Veiligheidsregio Noord-Oost Gelderland, VNOG, Auping, HANOS en Politie Oost-Nederland.

Bij het vorige onderdeel ‘1-2 onderwijs’ zijn al, aanvullend op bovenstaande, de samenwerkingen met de leerwerkbedrijven genoemd. Bijvoorbeeld m.b.t. het praktijkleren met de praktijkverklaring.

Ad 6. Burgerschap

We werken al een aantal jaar met een Aventusbrede kenniskring Burgerschap die de visie op Burgerschap met elkaar vorm en inhoud heeft gegeven en actief werkt aan kennisdeling. Het burgerschapsonderwijs wordt steeds meer integraal onderdeel van elke opleiding. Thema’s die we centraal stellen: integriteit, veiligheid, vrijheid en duurzaamheid.

Studenten krijgen kritische denk- en reflectievaardigheden aangeleerd, zodat ze vraagstukken, problemen of discussies vanuit verschillende perspectieven kunnen bekijken. We vinden het belangrijk dat studenten kennis hebben van diverse religies en culturen, dat ze begrijpen hoe de Nederlandse rechtsstaat werkt en wat er van hen verwacht wordt om in deze rechtsstaat goed te functioneren en dat ze zich bewust zijn van hun ecologische voetafdruk.

Afgelopen jaar organiseerden we allerlei activiteiten om extra aandacht te geven aan de thema’s vrijheid, inclusiviteit en duurzaamheid. Zo gingen we in gesprek over de situatie in Israël, gaf de burgemeester van Apeldoorn les over de verkiezingen en gingen 150 studenten van diverse opleidingen tijdens één van de Gelderse Vrijheidsdagen in debat over stellingen over vrijheid. Tweedejaars studenten Z&W konden in gesprek gaan met de Apeldoornse wethouder Sunita Biharie over vrijheid.

Ad 7. Talentontwikkeling

Voor excellentietrajecten werken we met vakwedstrijden (Skills heroes) en internationaliseringsactiviteiten. Studenten krijgen de kans om te excelleren en hun horizon te verbreden. Het is ook een impuls voor hun persoonlijke ontwikkeling en zelfstandigheid. Voor docenten leveren de activiteiten een waardevol (kennis)netwerk op.

Twintig van onze studenten deden in maart 2023 mee met Skills the Finals waarbij

  • Stefan de Roo en Sybo Martens goud wonnen in de categorie Mechatronica;

  • Valentijn Hartemink en Wouter Boogaard goud wonnen in de categorie Cyber Security;

  • Rick Hagemeijer zilver won in de categorie Junior Stylist;

  • Renze Boerman zilver won in de categorie Applicatie- en mediaontwikkelaar.

Omdat Mechatronica ook een internationale wedstrijd is van WorldSkills, vertrokken Stefan en Sybo naar Polen en wonnen daar brons.

In oktober 2023 organiseerden we voor de tweede keer de Aventus Champions League, waar ruim tweeduizend studenten hun talenten lieten zien en van elkaar leerden. Veertig studenten zijn geselecteerd om mee te doen met Skills the Finals 2024.

Naast vakwedstrijden, hebben we ook veel aandacht voor internationalisering. Het maakt onderdeel van de curricula, bijvoorbeeld door het aanbieden van internationale stages, met behulp van keuzedeel Internationaal en/of internationalisering@home activiteiten. Studenten reageren positief. Ze geven bijvoorbeeld aan dat het hun leerprestaties en de ontwikkeling van hun beroepscompetenties bevordert, hun inzetbaarheid op de arbeidsmarkt verbetert, hun zelfredzaamheid en zelfvertrouwen versterkt en hun intercultureel bewustzijn vergroot.

Internationale activiteiten zijn er ook voor onze medewerkers. Het gaat naast de Erasmus mobiliteit ook om de zogenaamde Erasmus KA2 (samenwerking) projecten. Voor voorbeelden verwijzen we naar hoofdstuk 3 van ons jaarverslag. Medewerkers geven o.a. aan dat het ontwikkeling van hun beroepscompetenties stimuleert, hun begrip van verschillende onderwijspraktijken/-stelsels vergroot, hun besef van de waarde van internationalisering voor studenten versterkt en het ze helpt om studenten goed bij internationale activiteiten te kunnen begeleiden.

Ad 8. Innovatief en arbeidsmarktbestendig onderwijs

Implementatie Aventus Onderwijsvisie

Wij leren onze studenten om eigenaar te zijn van hun loopbaan en om dat ook te blijven. Zo kunnen zij zich een leven lang blijven ontwikkelen en als actieve burgers bijdragen aan een duurzame arbeidsmarkt en samenleving.

Onze onderwijssectoren geven op hun eigen wijze vorm aan de onderwijsvisie, passend bij hun studenten, opleidingen en specifieke arbeidsmarkt. Levensecht leren hoort daar altijd bij. Net als leren en werken in en van de praktijk, want leren doe je niet alleen op school. Ook maken alle teams hun curriculum flexibeler, met beroepsgerichte modules en certificeerbare keuzedelen. Hier is in 2023 in alle sectoren hard aan gewerkt.

Onze onderwijsadviseurs ondersteunden de sectoren bij de vertaling van de onderwijsvisie in hun praktijk. Zo draaide het tijdens de kennisdelingssessies van Aventus Leert Next onder meer om levensecht leren. Expertgroepen van de sectoren deelden hun kennis en ervaringen.

Met een nieuwe serious game kunnen teams hun levensechte leereenheden starten, uitbouwen en borgen in het curriculum. Onze blended coaches adviseerden verschillende sectoren ook over flexibeler, gepersonaliseerd en tijd- en plaats-onafhankelijk leren met inzet van ICT.

Inzoomend op onze sectoren, zien we dat er in 2023 mooie ontwikkelresultaten zijn geboekt.

Basis & Lyceum: maatwerk verder versterkt

Sector Basis & Lyceum (B&L) biedt onderwijs op maat. Passend bij hun mogelijkheden kunnen studenten flexibel studeren (tempo, plaats, niveau). Er is veel aandacht voor begeleiding. Om een idee te geven: in 2023 zagen de begeleidingsdeskundigen van de sector 420 studenten, waarvan 140 er een maatwerktraject kregen. Collega’s werkten verder aan een keuzedelenkader, ontwikkelden integrale beroepsopdrachten en versterkten het warme welkom dat zij nieuwe studenten bieden.

Economie, Handel & Creatieve industrie: volop aan het flexibiliseren

Alle teams zijn – passend bij wat hun studenten nodig hebben – vanuit een eigen aanpak bezig met het aanvullen van levensechte opdrachten en flexibilisering. Modulair onderwijs, meerdere instroommomenten, een divers keuzedelenaanbod en makkelijker kunnen switchen van opleiding binnen de sector, zijn hier voorbeelden van. ‘Slimmer’ roosteren en organiseren helpt hier vaak bij, net als inzet van ICT. Teams investeerden in 2023 in heldere communicatie voor studenten over leerdoelen, bijvoorbeeld in nieuwe module- of projectboeken of in een ontwikkelingsgericht portfolio. Dit – en meer aandacht voor loopbaanoriëntatie- en begeleiding en burgerschap – draagt bij aan de betrokkenheid van studenten bij hun opleiding en ontwikkeling.

Techniek & Mobiel: onderwijs versterken en vernieuwen

De aanpak van de teams van sector Techniek & Mobiel (T&M) kent een aantal rode draden. Zo werken de teams allemaal intensief samen met het bedrijfsleven en hebben ook ingezet op burgerschapsonderwijs. De vernieuwing van het onderwijs ging afgelopen jaar zéker door. Naast aandacht voor beroepskennis en beroepsgerichtheid, integreren de teams bijvoorbeeld meer en meer innovatieve technologie in hun onderwijsprogramma’s.

In alle teams werken docenten die generieke vakken geven. Denk aan Nederlands en Engels. Die vakken willen de teams nog meer afstemmen op de beroepspraktijk.

Zorg & Welzijn: een aanpak voor gepersonaliseerde leerroutes

Ook de teams van sector Zorg & Welzijn (Z&W) werkten in 2023 aan de invoering van de Aventus-onderwijsvisie. De sector maakte hier een aansprekende visuele ‘praatplaat’ van en het kennisfestival in maart 2023 zorgde voor kennisoverdracht aan alle collega’s.

Alle Z&W-studenten krijgen een persoonlijk welkomgesprek om samen te kijken naar de best passende opleiding. Zij krijgen een niet-bindend studieadvies, dat ‘verkeerd kiezen’ helpt voorkomen. Studenten leren in fasen en volgen hun eigen leerroute. Afgelopen jaar zijn pilots gedraaid met modulair onderwijs.

Eerste ervaring is opgedaan met het digitale ondersteuningssysteem Curriculum Totaal. Het (verdere) gebruik van (ook andere) ondersteunende systemen blijft op de agenda staan, om studenten heldere communicatie te bieden in hun studieopzet en -voortgang.

Opleidingsportfolio

Ook in 2023 doorliepen we ons jaarlijkse portfolioproces. Centraal staat dat we studenten graag een goed perspectief bieden én dat we willen aansluiten bij de vraag van de arbeidsmarkt en samenleving. In 2023 hebben we in het bijzonder gekeken naar ons BBL-aanbod en dit blijven we doen. Onderdeel van het jaarlijkse proces is dat we het aanbod afstemmen met de Gelderse en Overijsselse collega-instellingen. Zo zorgen we ervoor het gezamenlijke aanbod ook doelmatig is.

Kijkend naar de specifieke vragen van studenten niveau 1 en 2, heeft de sector Basis & Lyceum in 2023 goed gekeken naar de uitgangspunten van het opleidingsaanbod. In het verlengde hiervan, nemen we begin 2024 onze Aventus-brede uitgangspunten nog eens goed onder de loep.

In ons portfolioproces kijken we ook kritisch naar de locaties waar we onze opleidingen aanbieden. Door opleidingen op één locatie te concentreren, kunnen we die efficiënter en beter organiseren en clusteren we expertise. Studenten moeten soms wel naar een andere stad reizen, maar reisafstanden zijn in onze regio kort en door samenwerking met bedrijven kunnen we onderdelen van het onderwijs veelal toch nabij aanbieden.

Ad 10. Iedere student binnenboord

We hebben veel aandacht voor voorkomen en terugdringen van VSV. Dit blijkt ook uit onze inzet op lob, begeleiding en het onderwijs voor de niveaus 1 en 2. Deze onderwerpen kwamen eerder al aanbod. Daarnaast monitoren we doorlopend hoe vsv zich ontwikkelt. In 2023 voerden onze sectoren een verdiepende analyse uit en formuleerden op basis daarvan verbeteracties.

Zorg & Welzijn

Onderzocht is wat de redenen zijn voor uitval. Ondanks alle aandacht voor het kiezen van een passende opleiding, blijven studenten aangeven dat ze voor de verkeerde opleiding gekozen hebben. Daarom is bij nieuwe studenten gestart met een beroepsbeeld-test en een interview over motivatie, achtergrond en ondersteuningsbehoefte. Hierdoor hebben slb’ers hun studenten bij de start ook beter in beeld waardoor er sneller kan worden ingespeeld op ondersteuningsbehoeften.

Omdat de af- en aanwezigheid (registratie) een belangrijke voorspeller van uitval is, is in de teams voorlichting gegeven over het belang hiervan. Zowel de registratie als het monitoren en bespreken ervan. Dit is als actiepunt opgenomen in alle teamplannen. Bij de teams Maatschappelijke Zorg en Sociaal Werk is ‘beleid’ ontwikkeld hoe om te gaan met verzuim. Het begint bij volledige AAR. De teammanager houdt dit in de gaten via een dashboard. In het team Sociaal Werk kijkt de slb’er iedere twee weken naar een verzuimoverzicht van zijn studenten en onderneemt daarop acties: gesprek met student en/of contact met ouders. Ouders worden eerder betrokken, ook bij 18+ studenten, indien de student nog thuis woont.

De ondersteunende functies, zoals de begeleidingsdeskundigen (formatie uitgebreid van 0,6fte naar 0,8fte) en onderwijsassistenten/instructeurs, worden extra ingezet bij studenten die een groter risico lopen om uit te vallen. De begeleidingsdeskundigen sluiten structureel aan bij het wekelijkse bord-overleg van de teams en de studentenbesprekingen.

Daarnaast is gewerkt aan het herinrichten van de introductietijd. Het doel om een zachte landing te bewerkstelligen heeft geleid tot een sectorale introductieweek die nog verder uitgewerkt wordt in de vorm van Gouden Weken. Daarnaast wordt gewerkt aan het inrichten van opleidingsnabije ondersteuningsklas (plusklas) en het uitwerken van een ‘handboek’ voor slb’ers om ervoor te zorgen dat de begeleiding uniformer wordt. Daarnaast gaan begeleidingsdeskundigen de slb’ers gerichter ondersteunen door bijvoorbeeld intervisie bijeenkomsten te organiseren. Door gezamenlijke studiedagen en netwerksessies vindt kruisbestuiving plaats en hoeft niet iedereen het wiel opnieuw uit te vinden.

Tijdens de Skills Heroes dag (oktober 2023) merkten we dat veel studenten al in de eerste periode van opleiding willen wisselen. Daarom zijn tijdens de Skills dag ook voorlichtingsactiviteiten georganiseerd. Op basis hiervan is het idee ontstaan om in de toekomst een soort ‘doorstroommarkt’ te organiseren.

Er is tevens een Maatjesproject gestart, waarbij studenten andere studenten coachen onder begeleiding van een docent. Uit onderzoek blijkt namelijk dat zogenaamde peer coaching een zeer positief effect kan hebben op het studiesucces van studenten.

Techniek & Mobiel

De teams hebben meerdere acties uitgezet om uitval terug te dringen. Een greep uit de acties: cluster Techniek is gestart met een breed basisjaar. Het team Bouw is daar inmiddels ook mee begonnen. Daarnaast zijn verschillende teams bezig om te kijken hoe ze het onderwijs zo goed mogelijk kunnen aanbieden (curriculum ontwikkeling). Sommige teams maken gebruik van de MBO Startmeter en/of capaciteitentests. Om een zo realistisch mogelijk beeld van de opleiding te schetsen, zijn voorlichtingen verbeterd en is er de mogelijkheid om een dag mee te lopen. Om dezelfde reden is er een reeks van 10 weken met slb-lessen geïntroduceerd waar studenten de school, opleiding en zichzelf beter leren kennen. Daarbij is ook veel aandacht voor leren leren. Opleidingen worden aantrekkelijker gemaakt door zo veel mogelijk samen te werken met bedrijven (gastcolleges, excursies, onderwijs uitvoeren bij de bedrijven). Slb’ers voeren regelmatig voortgangsgesprekken met studenten en studenten die twijfelen over hun opleiding krijgen een gesprek met de begeleidingsdeskundige en waar nodig wordt extra ondersteuning ingezet. Tussen de slb’ers en begeleidingsdeskundigen vindt regelmatig afstemming plaats. We merken dat anderstaligen veel extra aandacht vragen en sneller vertragen. Ook merken we dat er studenten per se in de bbl willen starten, maar er uiteindelijk geen leerwerkplek gevonden wordt.

Economie, Handel & Creatieve Industrie

Belangrijke redenen voor uitval zijn studievertraging, overstap naar een andere opleiding en verkeerde studiekeuze.

Alle opleidingen hebben het ‘brede opleiden’ geïntegreerd in de curricula. Werkvormen zijn aangepast en meer gericht op activatie en zelfregie van de studenten. In de studiewijzers is een heldere omschrijving van doelen en leerresultaten opgenomen. Er vindt differentiatie plaats in werkvormen.

De teams hebben meerdere acties uitgezet op het gebied van begeleiding. Zo worden welkomstmomenten verbeterend waarbij direct een realistisch beeld van de opleiding en het vak wordt gegeven. Dit om te voorkomen dat studenten zich daarop verkijken. In dit kader worden soms ook persoonlijke gesprekken gevoerd waarin de verwachtingen en zwaarte van de opleiding nader worden besproken. Er wordt gestreefd naar 100% registratie van de aan- en afwezigheid en een sneller contact met afwezige studenten. De frequentie en vorm van begeleiding is aangepast. Er wordt meer gewerkt met stamgroepen, dagstarts en werkplaatsen. Daardoor wordt problematiek eerder gesignaleerd en ondersteuning sneller ingezet. Er vindt scholing van medewerkers plaats met o.a. trainingen voor slb’ers en gericht op leren zichtbaar maken, scaffolding en scrum. In de projecten en studiewijzers is meer aandacht besteed aan reflectie en begeleiding. Voor specifieke doelgroepen vindt ook de inzet plaats van een jongerencoach.

Basis & Lyceum

De top drie redenen voor uitval: wil liever werken, verkeerde studiekeuze en privé omstandigheden. Afgelopen jaar heeft in het teken gestaan van het neerzetten van de nieuwe sector. De verwachting is dat er met het doorvoeren van welkomstgesprekken, een langere introductieperiode (Gouden weken) en de implementatie van het basisbegeleidingsaanbod, de uitval positief kan worden beïnvloed. Voor meer informatie: zie eerder bij ‘1-2 onderwijs’.

Besteding aan NP Onderwijs

Welk bedrag is in 2023 uitgegeven aan soepele in- en doorstroom

€  737.000

Welk bedrag is in 2023 uitgegeven aan welzijn studenten en sociale binding opleiding

€  100.000

Welk bedrag is in 2023 uitgegeven aan ondersteuning en begeleiding op het gebied van stages

€    83.000

Welk bedrag is in 2023 uitgegeven aan aanpak jeugdwerkloosheid

€  217.000

Welk bedrag is in 2023 uitgegeven aan overige thema's (buiten thema’s)

 Geen

De volgende concrete activiteiten zijn uitgevoerd per thema uit NP Onderwijs met de middelen uit de kwaliteitsafspraken 2023

Soepele in en doorstroom:

  • Extra begeleiding door slb’ers SLB

  • Facilitering 2e lijns zorg

  • Studenten beter begeleiden bij afstuderen

  • Aandacht voor taalachterstanden

  • Onderwijsontwikkeling

Welzijn studenten en sociale binding opleiding:

  • Facilitering 2e lijns zorg

  • Introductie en sociale cohesie

Ondersteuning en begeleiding ogv stages:

  • Inzetten docenturen voor matching student en werkveld

  • Inzetten van Jobcoaches

Aanpak jeugdwerkloosheid

  • Intensivering/aanvulling loopbaanoriëntatie en begeleiding (toekomstgesprekken)

  • Matching op werk (jobcoaches)

  • Onderwijsontwikkeling

Inzet middelen t.b.v. Werkagenda 2023-2027

Totaal

Welk bedrag is in totaal besteed aan het uitvoeren van de werkagenda 2023-2027?

€ 6.628.000

Prioriteit 1: kansengelijkheid

Welk bedrag is in 2023 uitgegeven aan activiteiten in het kader van kansengelijkheid (prioriteit 1)?

€ 3.589.000

Binnen welke doelstelling van prioriteit 1 heeft u activiteiten uitgevoerd?

1.1 Gelijkwaardige behandeling van mbo-studenten

Ja

1.2 Verbeteren studentenwelzijn, versterken integrale veiligheid op school en leerbedrijf en vergroten toegankelijkheid

Ja

1.3 Verbeteren begeleiding (op school en bij overgang naar werk/vervolgstudie), verminderen aantal VSV’ers

Ja

1.4 Versterken beroepskolom, stimuleren in- en doorstroom

Ja

1.5 Verminderen laaggeletterdheid

Ja

De volgende concrete activiteiten zijn uitgevoerd:

1.1. Gelijkwaardige behandeling van mbo-studenten

We leverden een bijdrage aan het positioneren van het mbo en mbo-studenten in de regio, door actief de verbinding aan te gaan met regionale activiteiten en de rol en bijdrage van onze mbo-studenten daarin te laten zien. Diverse voorbeelden zijn te vinden in het jaaroverzicht van bijzondere momenten aan het begin van dit jaarverslag of in hoofdstuk 3 dat gaat over ons onderwijs en onze studenten.

Om goed het gesprek te voeren met onze studenten en ze te betrekken bij relevante en actuele ontwikkelingen, hebben we besloten dat al onze sectoren gaan werken met studentenklankbordgroepen. Sommige van onze sectoren hebben hier het afgelopen jaar al wat eerste ervaringen mee op gedaan.

We vinden het belangrijk om onze studenten de kans te bieden om zich internationaal te oriënteren en te ontwikkelen. Daarom is internationalisering structureel opgenomen in het curriculum. Opleidingsteams kiezen aanbod dat aansluit bij de behoeften van hun doelgroep, bijvoorbeeld internationale stages, keuzedelen en/of internationalisering@home activiteiten.

1.2. Verbeteren studentenwelzijn, versterken integrale veiligheid op school en leerbedrijf en vergroten toegankelijkheid

In dit kader zijn onze Aventusbrede onderwijsvisie en de concreet uitgewerkte aanpak Samen Begeleiden 2.0. van groot belang. Hierin zijn de thema’s van de verbeteragenda passend onderwijs verwerkt. We hebben aandacht voor persoonsvorming, socialisatie en mentale gezondheid van studenten en wat dit vraagt van de begeleiding. De kern van onze aanpak is dat studenten meer helderheid, snelheid en deskundigheid ervaren binnen het begeleidingsproces. Om hierin te voorzien hebben onderwijsteams uitgewerkt wat er precies van studenten verwacht wordt. Ze werken met zogenaamde ‘studiewijzers’.

Slb’ers werken daarnaast met een nieuw ontwikkelde gespreksleidraad om de behoefte aan passende begeleiding in kaart te brengen. Daarnaast hebben we aandacht voor een goede samenwerking met externe partners. Waar nodig wordt bijvoorbeeld extra begeleiding geboden tijdens de stageperiode of de zoektocht naar werk. Ook kan het gaan om een goede afstemming van de benodigde zorg en ondersteuning die een student nodig heeft.

We zijn ook gestart met de voorbereidingen voor inloopplekken in onze scholen (hoofdlocaties), waar studenten welkom zijn met al hun vragen. De fysieke plekken zijn nog niet gerealiseerd, maar het online platform wel. Dit doen we onder de noemer ‘De Shit Show’. We proberen te normaliseren dat het heel gewoon is om ergens mee te zitten en stimuleren studenten om dit te delen. We hebben alle informatie over begeleiding in en om de school online ontsloten. Zo weten studenten waar ze terecht kunnen voor informatie en hulp. En ze kunnen via het online platform contact en hulp zoeken.

In 2023 hebben we ook een begin gemaakt met de voorbereidingen voor het actualiseren van ons sociaal veiligheidsplan. Daarnaast wordt op twee locaties al gewerkt met de Gezonde School. Dit hebben we het afgelopen jaar gecontinueerd.

1.3. Verbeteren begeleiding (op school en bij overgang naar werk/vervolgstudie), verminderen aantal VSV’ers

Intensievere begeleiding van studenten, minder voortijdig schoolverlaten en betere doorlopende leerlijnen van mbo niveau 1 naar niveau 2: dat waren belangrijke redenen om in 2022 te gaan werken met onze nieuwe sector MBO Basis & Lyceum (B&L). De sector verzorgt onze Entree-opleidingen (niveau 1), de meeste niveau 2-opleidingen, vavo en ook de Onderwijsroute voor jonge inburgeraars.

Kijken we gericht naar niveau 2, dan werken we met kleinere klassen en zetten we extra begeleidingsdeskundigen. Voor de ontwikkeling van de nieuwe sector is geïnvesteerd op het vlak van projectmatige- en onderwijskundige advisering en ondersteuning. De teams hebben de Aventus onderwijsvisie uitgewerkt in leerroutes en onderwijsprogramma’s. Er is een introductieprogramma gemaakt voor nieuwe studenten, basisgroepen zijn ingericht en er is een dagprogramma opgezet met een vaste dagstart, leesonderwijs en een dagsluiting. Ook werken de teams aan goede doorstroom van niveau 1 naar niveau 2. Voor LOB wordt ingezet op een uniforme aanpak. Mede op verzoek van het voortgezet onderwijs zijn versnelde Entree-routes ontwikkeld, zodat studenten sneller kunnen starten met niveau 2. In het onderwijs is er veel aandacht voor taal. Gezien de onderwijsbehoeften van studenten, wordt iedere docent NT2-docent en volgt hiervoor scholing bij onze Aventus Academie.

Voor alle niveaus is er veel aandacht voor het voorkomen van uitval. Alle teams analyseren de oorzaken en ondernemen actie om vsv verder terug te dringen. Er zijn specifieke voorzieningen om studenten op te vangen en extra te ondersteunen, zoals de in- en doorstroomklas (verkeerde studiekeuze), pitstop en dugout (remediërende voorzieningen). Gericht op de overgang naar de arbeidsmarkt of een vervolgstudie, bieden we extra ondersteuning. Bijvoorbeeld door voorlichting in de vorm van loopbaancafés maar ook door extra begeleiding te bieden in de zoektocht naar een baan of de juiste vervolgstudie.

We bieden ook ‘nazorg’. Zo informeren we onze gediplomeerde studenten actief dat ze altijd een beroep op ons kunnen doen als ze hulp nodig hebben bij hun zoektocht naar werk of een vervolgstudie. Er ook studenten die bij ons terug willen keren, bijvoorbeeld nadat ze eerder zijn gestopt. Hiervoor werken we o.a. actief samen met de RMC gemeenten Deventer, Zutphen en Apeldoorn. We experimenteren met een doorstroomteam waar we structureel aan deelnemen.

1.4 Versterken beroepskolom, stimuleren in- en doorstroom

In de samenwerking met het vo en hbo hebben we diverse initiatieven ontplooid. Zo hebben we samen met de Veluwse Onderwijsgroep (vo in Apeldoorn), het Etty Hillesum Lyceum (vo in Deventer) en Saxion (hbo in de regio) een subsidie aangevraagd ‘Versterken aansluiting beroepsonderwijskolom’ voor ict-opleidingen. Deze subsidieaanvraag is toegewezen en gericht op de onderlinge aansluiting van de onderwijsprogramma’s om het switchen van studies en uitval door studenten te voorkomen. Daarnaast hebben we, voor het ontwikkelen en uitvoeren van voltijd Associate Degree trajecten, met Saxion een samenwerkingsovereenkomst ondertekend.

Met eveneens de Veluwse Onderwijsgroep, het Etty Hillesum Lyceum en Saxion werken we al langer in het Toptraject samen als het gaat om het vormgeven van een kansrijk en succesvol doorgaand leertraject (vmbo-mbo-hbo). Het start in het derde jaar vmbo en eindigt na het eerste jaar hbo. Gedurende het traject volgen leerlingen/studenten een verdiepend onderwijsprogramma. Volgens het plan voor 2023-2025 is inmiddels het eerste jaar voor een bovenschools programma gerealiseerd, vinden er losse toptrajectactiviteiten plaats, is er aandacht voor samenwerking met het Aventus Lyceum (vavo, dubbeltraject, havo keuzedelen) en vindt kennisdeling plaats tussen collega’s en de samenwerkende partners.

1.5 Verminderen laaggeletterdheid

Vanaf 2023 bieden we voor de gemeenten in de Stedendriehoek de Onderwijsroute aan. Een route voor jongere, inburgeringsplichtige asielstatushouders die na afronding kunnen instromen in het mbo. Deelnemers zitten maximaal 1,5 jaar in de Onderwijsroute. Naast intensief taalonderwijs, staan ook vakken als rekenen, Engels, studievaardigheid en loopbaanoriëntatie op het programma.

Is de uitvoering van de activiteit(en) verlopen zoals bedacht?

  1. Ja, geldt voor een deel van de activiteiten

De activiteiten zijn grotendeels verlopen zoals gepland. De doorontwikkeling van de begeleidingsstructuur blijkt meer tijd nodig te hebben en loopt door in 2024. Eerder heeft al wel de evaluatie plaatsgevonden en de verkenning naar de doorontwikkeling is gestart. Ook hadden we graag de fysieke inloopplekken op onze hoofdlocaties al gerealiseerd, maar ook dit vraagt meer tijd. We merken wel dat het online platform en de activiteiten die horen bij De Shit Show goed aanslaan. Met betrekking tot het Toptraject hebben we te maken gehad met personele wisselingen, maar de samenwerking loopt en de functie van programmamanager is inmiddels weer ingevuld.

Merkt u effect van de activiteiten?

  1. De effectiviteit wisselt per activiteit

Prioriteit 2: verbeteren aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt

Welk bedrag is in 2023 uitgegeven aan activiteiten in het kader van verbeteren aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt (prioriteit 2)?

€ 1.985.000

Binnen welke doelstelling van prioriteit 2 heeft u activiteiten uitgevoerd? 

2.1 Weloverwogen studiekeuze, duurzame inzetbaarheid, bestaanszekerheid, bekendheid omscholingsmogelijkheden (publiek en privaat mbo)

Ja

2.2 Passende bpv, geen stagediscriminatie, passende stagevergoeding

Ja

2.3 Bij- en omscholen van werkenden en werkzoekenden (op maat modulair en via BBL)

Ja

De volgende concrete activiteiten zijn uitgevoerd:

2.1 Weloverwogen studiekeuze, duurzame inzetbaarheid, bestaanszekerheid, bekendheid omscholingsmogelijkheden (publiek en privaat mbo)

Met loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) beogen we dat studenten een opleiding kiezen die bij hen past en dat ze competenties ontwikkelen om hun loopbaan vorm te geven. We hebben dit vastgelegd in onze LOB beleidskaders, inclusief eisen aan docenten. Onze sectoren:

  • werken aan professionalisering van onze docenten zodat zij voldoen aan de gestelde eisen;

  • geven LOB op basis van de beleidskaders concreet vorm;

  • werken hierin samen met het voortgezet onderwijs.

Loopbaanoriëntatie- en begeleiding (LOB) start al in het voortgezet onderwijs en wij werken al jaren samen aan een doorgaande lijn voor LOB. Docenten uit het voortgezet onderwijs en mbo volgen sinds 2023 samen een meerdaagse LOB-training. Daarnaast is er standaard veel contact met decanen in het voortgezet onderwijs.

Tijdens het regionale evenement NXTLVL maakten vmbo’ers kennis met de verschillende vervolgmogelijkheden. Specifiek voor Aventus organiseerden wij daarnaast – ook samen met het voortgezet onderwijs - Check ’t mbo. In 2023 ontwikkelden we met het vmbo ‘Op weg naar Aventus’, naar voorbeeld van de aanpak van onze sector EH&C. Steeds meer sectoren zijn hiermee aan de slag. Op weg naar het mbo doen leerlingen projectgewijs ervaring op met verschillende opleidingen in een branche en maken zo met meer ‘echte ervaring’ hun opleidingskeuze.

In het kader van de regionale afstemming werken we met een regiegroep (directeuren) en kenniskring (decanen, mentoren, managers). Daarbij gaat de aandacht uit naar heldere en duidelijke informatie over (kansrijke) opleidingen en de arbeidsmarkt, gezamenlijke loopbaanactiviteiten vo-mbo-hbo, de samenwerking als het gaat om LOB professionalisering vo-mbo en het werken met een gezamenlijk LOB-dossier vo-mbo.

2.2 Passende bpv, geen stagediscriminatie, passende stagevergoeding

Onderdeel van deze doelstelling is een goede link tussen LOB en de voorbereiding op de arbeidsmarkt en stages. Dit aandachtspunt is onderdeel van onze aanpak voor LOB (zie 2.1). We bieden studenten heldere en duidelijke informatie over opleidingen en arbeidsmarkt en kansrijke opleidingen, zodat zij een duidelijk beroepsbeeld krijgen bij het werk dat ze na afronding van de opleiding gaan uitvoeren.

Voor een goede begeleiding van de bpv vinden we het van belang dat er 3 gezamenlijke contactmomenten van de student, praktijkbegeleider en stagebegeleider plaatsvinden. Hiervoor hebben we in het afgelopen jaar naar onze formatiemodellen gekeken. Er is geborgd dat de contactmomenten qua tijd uitvoerbaar zijn.

In 2023 hebben we een nieuw Aventusbreed klachtenloket ingericht. Bij dit klachtenloket hebben we ook het meldpunt voor stagediscriminatie ondergebracht. In 2024 werken we dit verder uit, mede in relatie tot een te ontwikkeling visie op het tegengaan van stagediscriminatie.

Voor ons doen mbo studenten vanzelfsprekend niet onder voor hbo of wo studenten. Toch hanteerden ook wij verschillende stagevergoedingen. In 2023 hebben we dit gelijk getrokken. Voor alle studenten die bij ons stagelopen hanteren we een stagevergoeding van € 350 per maand.

2.3 Bij- en omscholen van werkenden en werkzoekenden (op maat modulair en via BBL)

We dragen graag bij aan een vitale arbeidsmarkt en bieden ook onderwijs op mbo-niveau voor werkende en werkzoekende volwassenen. In dat kader nemen we actief aan een veelheid van structuren in de arbeidsmarktregio Veluwe-Stedendriehoek, waaronder FactorWerk waar ook het Regionaal Mobiliteitsteam (RMT) is gepositioneerd.

We kijken doorlopend naar ons onderwijsaanbod en doorlopen jaarlijks ons portfolioproces. In 2023 hebben we in het bijzonder gekeken naar ons BBL-aanbod en dit blijven we doen.

Elke sector heeft in 2023 een marktbewerkingsplan gemaakt, met daarin ook doelstellingen voor hoeveel mensen zij willen scholen. Die zijn voor 80 procent behaald. Sectoren stemmen hun aanpak af op de wensen van hun werkveld. Zo werken de sectoren Zorg & Welzijn en Techniek & Mobiel voor organisaties waar BBL-trajecten ‘normaal’ zijn, waar dat voor de andere sectoren veel minder het geval is.

Het totaal aantal LLO-trajecten nam in 2023 toe en ons aanbod is verbreed. Er kwamen meer keuzedelen en certificeerbare opleidingseenheden bij en we boden een aantal maatwerktrajecten aan. We werkten samen met onder meer: Bouwmensen, ’s Heerenloo, Atlant Zorggroep, Veiligheidsregio Noord-Oost Gelderland, VNOG, Auping, HANOS en Politie Oost-Nederland.

Er is ook veel aandacht voor de samenwerking met de werkleerbedrijven. Samen met Lucrato, KonnecteD en GelreWerkt! hebben we een aantal trajecten Praktijkleren met de Praktijkverklaring afgerond. Hiermee hebben meer werkzoekenden een betere kans op de arbeidsmarkt. Bij Lucrato konden we diploma’s SVH Keukenassistent uitreiken. Ook de nieuw ontwikkelde ‘voorschakeltrajecten’ Zorg en Kinderopvang zijn succesvol. De 1-2-klas bij KonnecteD groeide in 2023 en ook hier waren deelnemers blij met hun welverdiende diploma. In Zutphen haalden de deelnemers van de Entreeklas hun diploma. Die klas bieden we aan met GelreWerkt! en Waterkracht.

Is de uitvoering van de activiteit(en) verlopen zoals bedacht

  1. Ja, geldt voor een deel van de activiteiten

De activiteiten zijn grotendeels verlopen zoals gepland. Kijken we de gestelde doelen voor LLO o.b.v. de marktbewerkingsplannen van de sectoren, dan zijn die voor 80% gerealiseerd. Wel zien we een duidelijke groei van het aanbod en de aantallen studenten en trajecten. Het was ook de eerste keer dat sectoren een marktbewerkingsplan hadden opgesteld. We gaan ervanuit dat we de groei kunnen doorzetten. Wel zien we dat de praktijk complex is. Ook in de ondersteuning. Uitgangspunt in onze werkwijze is dat we het niet bekostigde opleidingsaanbod zoveel mogelijk laten aansluiten bij onze reguliere ondersteuningsprocessen. In de praktijk blijkt dat juridische, financiële en administratieve aspecten op onderdelen anders zijn. Daarom is en wordt hard gewerkt aan verdere professionalisering, o.a. door het aanvragen van een subsidie LLO-katalysator voor bouwsteen 3 (professionalisering LLO-opleiders).

Merkt u effect van de activiteiten?

  1. De effectiviteit wisselt per activiteit

Prioriteit 3: onderwijs voor de toekomst: kwaliteit, onderzoek en innovatie

Welk bedrag is in 2023 uitgegeven aan activiteiten in het kader van kwaliteit, onderzoek en innovatie (prioriteit 3)?

€ 1.054.000

Binnen welke doelstelling van prioriteit 3 heeft u activiteiten uitgevoerd?

3.1 Verbeteren beheersing van Nederlands en rekenen onder mbo-studenten + versterken kwaliteit docenten Nederlands, rekenen en burgerschap

Ja

3.2 Verbeteren kwaliteit burgerschapsonderwijs

Nee

3.3 Verbeteren aantrekkelijkheid werken in het mbo

Ja

3.4 Zorgen dat het mbo op het gebied van onderzoek en innovatie een gelijkwaardige partner is in de onderzoeks-kennisnetwerken door het faciliteren en ondersteunen van docent-onderzoekers, Comeniusprogramma en aanbieden excellentietrajecten passend op regionale behoeften

Ja

De volgende concrete activiteiten zijn uitgevoerd:

3.1 Verbeteren beheersing van Nederlands en rekenen onder mbo-studenten + versterken kwaliteit docenten Nederlands, rekenen en burgerschap

Voor studenten die uit het voortgezet onderwijs instromen met ‘corona-achterstanden’ hebben we extra ingezet op een soepele in- en doorstroom, welzijn en sociale binding bij de opleiding, ondersteuning en begeleiding op het gebied van stages en het tegengaan van jeugdwerkloosheid. Dit conform de inhoudelijke lijnen van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Voor een verdere verantwoording verwijzen naar dit onderdeel (zie eerder).

We hechten veel waarde aan de basisvaardigheden. Taal en rekenen, naast burgerschap en digitale vaardigheden, zijn essentiële vaardigheden om goed deel te kunnen aan de arbeidsmarkt en de samenleving. Het afgelopen jaar hebben we extra aandacht besteed aan taal. We vinden het belangrijk om taalonderwijs contextrijk aan te bieden (= in de context van het beroep, een leven lang ontwikkelen en de samenleving) en bieden extra taalondersteuning voor studenten die dat nodig hebben. Lezen proberen we zo veel mogelijk te stimuleren. Onze onderwijsteams werkten aan de implementatie van ons beleid, passend bij de doelgroep en de leef- en beroepscontext van de student. Daarnaast is bij veel opleidingen lezen een vast onderdeel van het curriculum geworden. Studenten kunnen boeken op school gebruiken en dat wordt gewaardeerd. Studenten die moeite hebben met taal krijgen extra ondersteuning. Bij onze sector Zorg & Welzijn is hierin een rol weggelegd voor de ‘dugout’ en bij de sector Techniek & Mobiel voor de ‘pitstop’. We maakten ook een keuzedeel Toewerken naar Nederlands 2F. Daarnaast is een netwerk van taaldocenten gestart en hebben we voor docenten een dashboard taal en rekenen gemaakt zodat zij cijfers en ontwikkelingen goed kunnen volgen. Teams maken ook gebruik van het gerealiseerde trainingsaanbod.

Voor meer voorbeelden van onze sectoren verwijzen we naar hoofdstuk 3 van ons jaarverslag.

3.3 Verbeteren aantrekkelijkheid werken in het mbo

In 2023 hebben we het Aventus werkdrukplan, dat was opgesteld naar aanleiding van cao-afspraken in 2019, geëvalueerd. Onze ondernemingsraad was betrokken bij zowel de eerdere tussenevaluatie als deze eindevaluatie. Op basis van de evaluatie is een voorstel gemaakt om de werkdrukbeleving verder te laten dalen.

Het afgelopen jaar hebben we ook een start gemaakt met het project ‘generieker functiebouwwerk’. Doel is om te komen tot meer generieke beschrijvingen van functies en daardoor een compacter en overzichtelijker functiehuis. Hierdoor wordt voor medewerkers makkelijker wat interne loopbaanmogelijkheden zijn (zowel horizontaal als verticaal). De 1e functies voor de functiefamilie onderwijs zijn in 2023 opgeleverd. Bij het project is onder andere, naast de ondernemingsraad, een klankbord van medewerkers betrokken.

Naast loopbaanbeleid ontwikkelen we ook beleid op het passend belonen van (excellente) medewerkers. In 2023 is een plan van aanpak opgeleverd om het beloningsbeleid te herijken. De daadwerkelijke herijking vindt plaats in 2024. Daarnaast dragen ook het scholingsaanbod en andere professionaliseringsmogelijkheden die worden geboden via onze Aventus Academie bij aan aantrekkelijk werkgeverschap.

Periodiek maken we ook een meerjaren (strategisch) formatieplan. In 2023 is een eerste aanzet opgeleverd om tot een nieuw plan te komen in 2024.

3.4 Zorgen dat het mbo op het gebied van onderzoek en innovatie een gelijkwaardige partner is in de onderzoeks-kennisnetwerken door het faciliteren en ondersteunen van docent-onderzoekers, Comeniusprogramma en aanbieden excellentietrajecten passend op regionale behoeften

In 2023 zijn we gestart met het uitwerken van een Aventusbrede visie op onderzoek en innovatie met aandacht voor de rol en plaats van practoraten. Dit doen we in relatie tot onze strategie Aventus@2030 en onze nieuwe kwaliteitsagenda 2024-2027. De verdere uitrol van practoraten onderzoeken we ook in samenwerking met partners, bijvoorbeeld andere roc’s of de lectoraten van Saxion.

We nemen al deel aan diverse practoraten. Het practoraat Sociaal Veilige Sport, het practoraat Positieve Gezondheid en het practoraat Data, Energietransitie en Circulariteit (DEC in het kader van de RIF Be Boost). Al deze practoraten hebben de status ‘in oprichting’ en voor meer informatie verwijzen we naar het onderdeel over de intensivering van practoraten (zie eerder). In 2023 hebben we tevens een subsidieaanvraag gedaan bij NPuls voor de vorming van een Center for learning & Teaching. Ons plan is onder meer gericht op het aanjagen van de ontwikkelingen op het vlak van onderzoek en practoraten. Het gaat ook het stimuleren van onderwijsinnovatie. Hierin spelen onze blended coaches en Innoventus een rol. De blended coaches ondersteunen onderwijsteams bij het interdisciplinair kennismaken met nieuwe technologie en onderzoeken samen hoe die op verschillende gebieden kan worden toegepast in het onderwijs en in het bedrijfsleven, waardoor gelijktijdig de samenwerking tussen de desbetreffende opleiding en deelnemende bedrijven wordt gestimuleerd. Met Innoventus stimuleren we het kennismaken en experimenteren met en ontwikkelen van (technologische) innovaties en de inbedding daarvan in het onderwijs.

Voor excellentietrajecten werken we met vakwedstrijden (Skills heroes) en internationaliseringsactiviteiten. Studenten krijgen de kans om te excelleren en hun horizon te verbreden. Het is ook een impuls voor hun persoonlijke ontwikkeling en zelfstandigheid. Voor docenten leveren de activiteiten een waardevol (kennis)netwerk op.

Twintig van onze studenten deden in maart 2023 mee met Skills the Finals waarbij

  • Stefan de Roo en Sybo Martens goud wonnen in de categorie Mechatronica;

  • Valentijn Hartemink en Wouter Boogaard goud wonnen in de categorie Cyber Security;

  • Rick Hagemeijer zilver won in de categorie Junior Stylist;

  • Renze Boerman zilver won in de categorie Applicatie- en mediaontwikkelaar.

Omdat Mechatronica ook een internationale wedstrijd is van WorldSkills, vertrokken Stefan en Sybo naar Polen en wonnen daar brons.

In oktober 2023 organiseerden we voor de tweede keer de Aventus Champions League, waar ruim tweeduizend studenten hun talenten lieten zien en van elkaar leerden. Veertig studenten zijn geselecteerd om mee te doen met Skills the Finals 2024.

Naast vakwedstrijden, hebben we ook veel aandacht voor internationalisering. Het maakt onderdeel van de curricula, bijvoorbeeld door het aanbieden van internationale stages, met behulp van keuzedeel Internationaal en/of internationalisering@home activiteiten. Studenten reageren positief. Ze geven bijvoorbeeld aan dat het hun leerprestaties en de ontwikkeling van hun beroepscompetenties bevordert, hun inzetbaarheid op de arbeidsmarkt verbetert, hun zelfredzaamheid en zelfvertrouwen versterkt en hun intercultureel bewustzijn vergroot.

Internationale activiteiten zijn er ook voor onze medewerkers. Het gaat naast de Erasmus mobiliteit ook om de zogenaamde Erasmus KA2 (samenwerking) projecten. Voor voorbeelden verwijzen we naar hoofdstuk 3 van ons jaarverslag. Medewerkers geven o.a. aan dat het ontwikkeling van hun beroepscompetenties stimuleert, hun begrip van verschillende onderwijspraktijken/-stelsels vergroot, hun besef van de waarde van internationalisering voor studenten versterkt en het ze helpt om studenten goed bij internationale activiteiten te kunnen begeleiden.

Is de uitvoering van de activiteit(en) verlopen zoals bedacht?

  1. Ja, geldt voor een deel van de activiteiten

De activiteiten zijn grotendeels verlopen zoals gepland. Binnen de doelstelling ‘aantrekkelijk werkgeverschap’ valt ook de verhouding lb-lc (docent – senior docent). We streven een verhouding van 65%-35%. Eind 2023 zitten we organisatiebreed op een realisatie van 75%-25%. De ontwikkeling zit dan ook nog niet op het gewenste niveau. Dit komt onder meer doordat senior docenten sneller uitstromen als gevolg van pensionering dan docenten kunnen doorstromen. Om doorstroom te bevorderen is in 2023 een nieuw criterium bepaald op basis waarvan medewerkers kunnen doorgroeien. Dit betreft pedagogisch-didactische kwaliteiten die de team-overstijgend moeten kunnen worden overdragen. Daarnaast kunnen docenten die van mening zijn dat ze al op senior docent niveau acteren dit kenbaar maken. Het werk moet op instigatie van het management worden uitgevoerd en ze moeten het onderbouwen met een portfolio. We merken dat dit in het kader van het doorstroombeleid zijn vruchten afwerpt.

Merkt u effect van de activiteiten?

  1. De effectiviteit wisselt per activiteit