Jij!

“Alleen met jouw inzet gaat het lukken, vanuit jouw rol en expertise. Onze studenten hebben jou nodig, elke dag. Voor of achter de schermen: jij maakt het verschil in het leven van onze studenten en leerlingen.”

Deze belangrijke boodschap kregen onze medewerkers mee tijdens de lancering van Aventus@2030 bij de start van het schooljaar 2023-2024. Zo maakten we iedereen duidelijk dat we onze nieuwe strategie alleen kunnen waarmaken als iedereen (jij!) daaraan bijdraagt.

Het communicatieconcept JIJ is tot stand gekomen vanuit de behoefte de strategie dichtbij de collega’s te brengen. De meeste mensen identificeren zich namelijk wel met de organisatie waar ze werken, maar niet direct met een strategie. Die is vaak een ver-van-je-bed-show, bedacht door directie en management. Hoe laat je die strategie dan toch landen bij medewerkers, op de korte en lange termijn?

Dat kan door in de communicatie vragen centraal te stellen zoals:

Welke rol krijgt hij of zij in de nieuwe plannen?, Wat wordt van hem of haar verwacht?, Wat levert de strategie voor de medewerker op?, En wat kan hij of zij betekenen voor de organisatie?

Daarom hebben we als interne communicatieconcept voor de strategie gekozen voor het thema JIJ. Op deze manier brengen we in diverse communicatievormen de thema’s van de strategie dichtbij, met name door voorbeelden te laten zien hoe collega’s daar een bijdrage aan leveren. De diverse vormen zijn: JIJ Ellen & JIJ Raimond, JIJ Update en JIJ aan tafel.

JIJ blijft de komende jaren centraal staan in de interne communicatie.

Met dit communicatieconcept brengen we de strategie dichtbij met als doel te Informeren (wat is onze (nieuwe) strategie) en Verbinden & Motiveren (Ik snap wat deze voor mij betekent, voel me daardoor verbonden aan Aventus en wil me daarvoor inzetten). Een belangrijke bijdrage dus aan de cultuur en het motiveren van onze collega’s.

De daadwerkelijke meting op het effect vindt plaats via het MO in 2024. Intussen heeft ons leiderschap een belangrijke rol in de bovenstaande drie ambities. Door het actief inzetten van het leiderschapsprogramma (ontmoeting en kennisdeling) en leiderschapscommunicatie zien en horen we van leidinggevenden hoe de strategie ontvangen wordt door de medewerkers, kunnen ze het goede gesprek aangaan en actief sturen op de bijdrage van de medewerker (ontwikkelgesprekken) en weten we welke vragen er leven om op in te kunnen spelen.

Ook hebben we in 2023 de eerste stappen gezet op weg naar een nieuwe besturingsfilosofie. Deze geeft weer, voortvloeiend uit onze strategie@Aventus 2030 en de wijze waarop we onze missie en visie willen waarmaken, op welke wijze we Aventus aansturen. In 2024 maken we deze filosofie definitief en maken we concreet hoe we deze filosofie herkenbaar maken in de dagelijkse praktijk en welk gedrag dit vraagt.