Begeleiding van studenten

In 2023 is doorgewerkt aan de uitvoering van ons plan van aanpak Samen Begeleiden 2.0. De studentcommunicatie over de studie-inschrijving is verbeterd en studenten krijgen in studiewijzers duidelijker uitleg over hun studie. Onze begeleidings- en ondersteuningsstructuur verbeteren houdt onze aandacht in 2024, maar nu al merken we dat onderwijsteams sneller ondersteuning inzetten voor studenten.

Studieloopbaanbegeleiders werken sinds 2023 met een nieuwe gespreksleidraad om de ondersteuningsbehoefte van studenten beter in kaart te kunnen brengen. We zijn ook gestart met de voorbereidingen voor inloopplekken in onze scholen, waar studenten welkom zijn met al hun vragen.

De Shit Show

Zien en weten wij wat er écht speelt bij onze studenten en leerlingen? Misschien komen de studenten wel iedere dag lachend de school binnen, maar voelen ze zich van binnen somber. Dag in, dag uit een showtje opvoeren op school is vermoeiend en kan vroeg of laat ten koste gaan van schoolprestaties. Wat kunnen wij doen voor de studenten en leerlingen waar het niet zo goed mee gaat en die misschien zelfs even geen toekomst zien?

Iedere dag doen onze collega’s hun best om studenten zo goed mogelijk te begeleiden. In het project ‘Samen Begeleiden’ richten we ons op de speerpunten Helderheid, Snelheid en Deskundigheid. Deze woorden gebruiken studenten namelijk als ze het hebben over hun favoriete docent, studieloopbaanbegeleider of begeleidingsdeskundige. We proberen met deze punten een positief leer- en werkklimaat te creëren voor studenten én collega’s.

‘Share je shit’

Begin 2023 zijn we aan de slag gegaan met het helder communiceren over de begeleidingsthema’s. We delen moeilijke verhalen en ingewikkelde thema’s. Zo zien studenten dat zij niet de enige zijn met dit soort problemen. kunnen zij direct hun vragen stellen. Zo dagen wij onze studenten uit om hun shit met ons te ‘sharen’. We hebben gemerkt dat de drempel voor de studenten op deze manier laag is.

De vervolgstap is voor iedere vraag anders:

• Meer informatie bieden

• Direct een afspraak maken met een expert binnen Aventus

• Doorverwijzen naar een externe hulpverlener

• Terugverwijzen naar de eigen bd’er

Bij het stellen van de vraag hoeft de student zelf geen keuze te maken uit de vervolgstappen. Zij stellen hun vraag en wij helpen hen in de zoektocht naar het antwoord.

Voortijdig schoolverlaters

Ieder jaar verlaten jongeren onder de 23 jaar zonder startkwalificatie het onderwijs. Dit houdt in dat zij geen havo-, vwo- of mbo-2 diploma op zak hebben. Bij Aventus kennen we naast de voortijdig schoolverlaters ook ‘uitvallers’. Bij die groep wordt er gekeken naar studenten die Aventus verlaten zonder diploma. Dit kunnen dus ook personen zijn die wél een startkwalificatie hebben behaald of ouder zijn dan 23 jaar. De redenen waarom zij uitvallen wisselen. Uit de cijfers van schooljaar 2022-2023 blijkt dat de reden van een kwart is dat zij liever willen werken dan studeren. 18% geeft aan de verkeerde studiekeuze gemaakt te hebben en 14% valt uit wegens privéomstandigheden. Andere redenen die gegeven worden zijn onder andere gezondheidsredenen, verwijderingen door Aventus en een te hoog opleidingsniveau.

We doen er alles aan om studenten en leerlingen niet uit het oog te verliezen. We weten gelukkig steeds beter hoe we ze kunnen helpen en wat ze nodig hebben in hun route naar de toekomst.

Wet verbetering rechtsbescherming student

Vanaf schooljaar 2023-2024 geldt de Wet verbetering rechtsbescherming student. Nieuwe studenten krijgen niet langer een onderwijsovereenkomst (OOK) maar een inschrijfbesluit, dat niet ondertekend hoeft te worden.

Bij de intake en plaatsing van studenten kijken we ook naar hun ondersteuningsbehoefte. Zo nodig stelt de begeleidingsdeskundige ondersteuningsafspraken op voor de begeleiding van een student/leerling, die deze ondertekent (of ouders doen dat). Zo vergroten we de kans op een succesvolle leerloopbaan.