Digitale transformatie
Digitale technologie kan ons helpen om onze onderwijsvisie te realiseren en om als organisatie wendbaarder te worden. Vanuit de portefeuille Digitale Transformatie houden we regie op alle ontwikkelingen, processen en projecten die horen bij deze digitale transformatie. De komende tijd willen we meer collega’s betrekken.
Onderwijs en digitalisering
In 2023 evalueerden we de inzet van onze blended coaches en innovatielab Innoventus, van waaruit we docenten inspireren en motiveren om innovatieve technieken toe te passen in het onderwijs. Met deze bevindingen verbeteren we onze aanpak. De blended coaches gaan zich meer focussen op het coachen en trainen van docenten en onderwijsteams ten aanzien van de ontwikkeling van blended onderwijs en het toepassen van innovatieve technieken om het onderwijs aantrekkelijker te maken.
Ook investeren we samen met Gelderse mbo-instellingen en hogeschool Arnhem en Nijmegen vanuit de Gelderse Professionaliseringsagenda in de digitale vaardigheden van docenten; hier is ook onze Aventus Academie bij betrokken.
Totaal hebben 126 medewerkers een training/workshop gevolgd uit het aanbod van de academie/blended coaches. Uit het team van de blended coaches zijn de trainingen/workshops door gemiddeld 3 blended coaches gegeven.
Uiteraard is er ook continu aandacht voor digitalisering van onze processen. We verbeterden onze aanpak voor het prioriteren van de vele verzoeken en mogelijkheden voor digitalisering, wat zorgt voor meer duidelijkheid voor medewerkers.
Op naar een Centre for Teaching & Learning
We doen mee aan het landelijke digitaliseringsprogramma NPuls: met andere mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten werken we aan betere onderwijskwaliteit, grotere wendbaarheid en digitale vaardigheden van studenten en docenten.
In 2023 dienden we een subsidieaanvraag in om een Centre for Teaching & Learning (CTL) op te zetten, dat onze medewerkers ondersteunt bij de (digitale) vernieuwing van het onderwijs. In het voorjaar van 2024 horen we of onze aanvraag wordt gehonoreerd.
Het CTL moet dé digitale én fysieke centrale plek worden waar alle (eerdergenoemde) lopende en nieuwe digitaliseringsinitiatieven samenkomen, waar medewerkers terecht kunnen voor advies, ondersteuning en professionalisering en waar zij als lerend netwerk samenwerken.
Digitalisering leeft steeds meer
We merken dat digitalisering steeds meer leeft. Zo maken de zorgopleidingen bijvoorbeeld veel gebruik van Innoventus om domotica (huisautomatisering) in het onderwijs te integreren en zien we mooie voorbeelden van digitalisering bij onder meer de kappersopleidingen. Artificial Intelligence wordt bij verschillende sectoren ingezet. Voor veel initiatieven werken we samen met andere scholen en bedrijven.