Basisvaardigheden: Nederlandse taal

Sectoren zijn hard aan de slag met de invoering van het Aventus-taalbeleid. Er is ook nog veel te doen, bijvoorbeeld op het gebied van professionalisering.

Speerpunten van ons taalbeleid zijn: contextrijk taalonderwijs, extra aandacht voor studenten voor wie Nederlands de tweede taal is (NT2), extra taalhulp en het stimuleren van lezen.

In 2023 is een netwerk van taaldocenten gestart, maakten we een keuzedeel Toewerken naar Nederlands 2F en kregen docenten inzicht in cijfers en ontwikkelingen via een dashboard taal en rekenen. Teams kunnen ook gebruikmaken van trainingen.

Bij veel opleidingen is lezen vast onderdeel van het curriculum geworden. Studenten kunnen boeken op school gebruiken en dat wordt gewaardeerd. Zij maken mooie stappen in hun taalontwikkeling.

Sector B&L ontwikkelde maatwerkonderwijs voor taal. Dat varieert van een aanbod dat statushouders voorbereidt op het mbo, tot taalonderwijs voor Entree om het taalniveau van studenten te verhogen. Gezien de onderwijsbehoeften van studenten, wordt iedere docent van de opleidingen niveau 1 en 2 NT2-docent en volgt hiervoor scholing bij onze Aventus Academie.

Bij de sector EH&C zijn kenniskringen Nederlands en Engels actief. Zij kozen een taalmethode die aansluit bij de beroepscontext van studenten. Niet alleen voor Nederlands, maar ook voor moderne vreemde talen. Studenten die dat nodig hebben, krijgen extra hulp en er is een aanbod voor NT2 ontwikkeld.

Onder het motto ‘taal is van iedereen’ werkt sector T&M aan de integratie van taalonderwijs in de beroepscontext. Een leuk voorbeeld is het programma ‘Fit to Start’, dat samen met Installatiewerk is opgezet om studenten klaar te stomen voor de arbeidsmarkt. Taal is een belangrijk onderdeel.

Taal staat ook hoog op de agenda bij sector Z&W. Zo is een lessenserie gemaakt waarin taaldoelen beroepsgericht aan bod komen en is met de beroepspraktijk afgestemd over de gewenste taalcompetenties op de werkvloer. Een aantal teams gaat na onderzoek hun curriculum anders opzetten, om nog beter aan taalversterking te werken.

Net als voor taal hebben we ook de uitgangspunten voor rekenen beschreven in onze onderwijsvisie. In 2024 gaan we daar intensiever mee aan de slag en geven teams handvatten voor de verdere ontwikkeling van hun rekenonderwijs.