Gegevens in het kader van helderheid

In dit hoofdstuk leggen we verantwoording af over de juiste toepassing van de bekostigingsvoorwaarden. We doen dit op basis van de onderwerpen uit de notitie Helderheid in de bekostiging van het beroepsonderwijs en volwasseneneducatie.

Thema: Uitbesteding van bekostigd onderwijs aan een andere instelling tegen betaling voor de geleverde prestaties

Bij uitbestedingen gaat het om het tegen betaling uitbesteden van bekostigd onderwijs aan een andere al dan niet bekostigde instelling of organisatie.

Aventus heeft in 2023 tegen betaling onderwijsactiviteiten uitbesteed aan:

• Aeres Tech (sector Techniek & Mobiel)

• Yuverta (sector Techniek & Mobiel)

• SPA groep (sector MBO Basis & Lyceum)

Aventus blijft altijd verantwoordelijk voor de kwaliteit van de uitbestede trajecten.

Thema: Het verlenen van vrijstellingen

Vrijstellingen zijn mogelijk voor het volgen van lessen en voor examens. Vrijstellingen van lessen (aanpassing onderwijstijd) kunnen worden aangevraagd bij de manager van de desbetreffende opleiding. Vrijstellingen voor examens kunnen worden aangevraagd bij de examencommissies. Het beoordelen en verlenen van vrijstellingen vindt plaats binnen de geldende wettelijke kaders.

Thema: Les- en cursusgeld niet betaald door de deelnemer zelf

Soms betalen studenten niet zelf hun wettelijk cursusgeld, maar doet een ‘derde’ dit, of doen wij dit als instelling. In 2023 heeft Aventus geen wettelijk cursusgeld voor eigen rekening genomen, anders dan afboekingen van oninbare vorderingen. Betaalt een derde, dan is sprake van een schriftelijke machtiging: de derdenverklaring. Wij hebben geen fonds van waaruit les- en cursusgeld voldoen.

Thema: In- en uitschrijving en inschrijving van deelnemers in meer dan één opleiding tegelijk

Studenten die relatief snel na 1 oktober de instelling hebben verlaten

In de periode oktober t/m december 2023 hebben de volgende aantallen studenten beroepsonderwijs Aventus verlaten:

• Met diploma (*): 280

• Zonder diploma (*): 232, waarvan 26 naar een andere onderwijsinstelling (**)

Uitgaande van alle studenten die bekostigd stonden ingeschreven op 1 oktober 2023, ongeacht hun inschrijfdatum.

(*) :  gerelateerd aan de opleiding waarvoor ze op 1 oktober 2023 stonden ingeschreven

(**):  gebaseerd op de gegevens die bekend waren op moment van uitschrijving

Studenten die relatief snel na 1 oktober nog zijn ingestroomd

In de periode oktober t/m december 2023 zijn 166 studenten bij Aventus ingestroomd in een beroepsopleiding, die gezien de teldatum van 1 oktober niet voor bekostiging in aanmerking worden gebracht.

Geïntegreerde trajecten educatie-beroepsonderwijs

In de cursusjaren 2022-2023 en 2023-2024 hebben geen geïntegreerde trajecten plaatsgevonden.

Thema: De deelnemer volgt een andere opleiding dan waarvoor hij is ingeschreven

Studenten die tijdens het schooljaar van opleiding/leerweg zijn veranderd

In de periode tussen 1 oktober 2023 en 1 januari 2024 zijn in totaal 234 studenten naar een andere opleiding danwel leerweg overgestapt. Daarvan zijn 112 studenten overgestapt naar een andere leerweg en 122 studenten binnen dezelfde leerweg naar een andere opleiding.

Horizontale stapeling van diploma’s

In het kalenderjaar 2023 hebben 56 studenten meer dan één diploma op hetzelfde niveau behaald.

Thema: Bedrijven of organisaties waarvoor maatwerktrajecten zijn georganiseerd

Hier gaat het om ontwikkeling van maatwerktrajecten waarvoor een derde, een bedrijf of een andere organisatie, een bijdrage betaalt. Aventus realiseerde in 2023 maatwerktrajecten voor:

• Litop (sector Techniek & Mobiel)

• Gilde BT (sector Techniek & Mobiel)

• Zorggroep Apeldoorn e.o. – Kleurrijk Zorgen (sector Zorg & Welzijn)