Arbeidsvoorwaarden en werving en selectie

Werving, selectie en arbeidsmarktcommunicatie

In 2023 hadden we 137 vacatures (minder dan in de twee voorgaande jaren).

We zijn in 2023 overgestapt naar een nieuw recruitmentsysteem (ATS). Ook ging in maart 2023 onze nieuwe website live: Werken bij Aventus. Onze vacatures staan hier duidelijk(er) op en worden automatisch doorgeplaatst naar diverse online kanalen. We zijn dus beter vindbaar. Dit droeg ongetwijfeld bij aan de groei van het aantal sollicitanten dat op onze vacatures afkomt. Dat is nu weer op het niveau van 2021, na een dip in 2022.

Vanaf 2024 zetten we onze collega’s meer in als wervingsambassadeurs en stimuleren ze om mensen in hun netwerk enthousiast te maken om bij ons te werken. Dit zogenoemde referral programma is in 2023 voorbereid.

Voorbereidingen voor invoering van de nieuwe Wet toezicht gelijke kansen bij werving en selectie zijn in 2023 gestart. We passen ons werving- en selectiebeleid en werkwijzen aan en trainen HRM-adviseurs.

Groei aantal participatiemedewerkers

Wij vinden het belangrijk om ook mensen voor wie het vinden van een werkplek minder vanzelfsprekend is, kansen te bieden. We zijn blij met hun bijdrage aan onze organisatie. We hebben ons doel nog niet bereikt, maar zijn trots op de groei van het aantal participatiebanen in 2023 (5,11) vergeleken met 2022. In januari 2024 komen hier nog 2,98 banen bij.

We besteden veel aandacht aan het inwerken en begeleiden van deze nieuwe collega’s en jaarlijks stemmen we met gemeenten af over onze samenwerking.

Banenafspraak 

2018

2019 

2020 

2021 

2022 

2023 

MBO breed 

645 

774 

903 

1.032 

1.161 

1.290 

Aventus quotum 

24,4 

27,1 

29,8 

32,5 

35,2 

37,8 

Aventus realisatie 

15,2 

20,1 

23,9 

20,8 

22,6 

27,7 

Nb: 1 baan staat voor 25,5 verloonde uren, oftewel 0,69 fte. Bij een kleiner of groter aantal uren worden deze naar rato meegenomen.

Wijzigingen externe inhuur

Na een aanbesteding in 2023 werken we samen met uitzendbureaus voor de externe inhuur van docenten, instructeurs en ondersteuners (tot en met schaal 9). Voor inhuur van externen vanaf schaal 10, werken we sinds juli 2023 volgens een nieuwe werkwijze samen met de inhuurdesk Dynamisch Aankoop Systeem van Inkada.

Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV)

Sinds 1 januari 2022 bieden we onze medewerkers een collectieve verzekering aan voor een gedeeltelijke arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) via verzekeringsmaatschappij Loyalis. In 2023 brachten we deze mogelijkheid nog eens onder de aandacht. Met resultaat: 69 nieuwe collega’s meldden zich aan. Per 1 januari 2024 maakt 94 procent van alle medewerkers gebruik van de verzekering. Ruim 19 procent heeft zich volledig verzekerd.

Thuiswerkvergoeding

Sinds 2020 kennen we een thuiswerkvergoeding. Wij betalen per dag een vergoeding die fiscaal onbelast is.

Stagevergoeding voor iedereen gelijk

Sinds 1 september 2023 krijgen alle stagiaires die bij ons stage lopen dezelfde stagevergoeding van 350 euro per maand (voor een fulltime stage).