Klachten en incidenten

Elke klacht nemen we serieus. We streven er altijd naar om tot een goede oplossing te komen en om te leren van klachten. In 2022 ontvingen we 88 klachten die varieerden van klachten over de wijze waarop het onderwijs wordt gegeven tot klachten over een tekort aan parkeerplaatsen. Twaalf van deze klachten zijn behandeld door een sectorexamencommissie, tegen één beslissing van een sectorexamencommissie is beroep aangetekend bij de Commissie van Beroep voor de Examens.

We hebben afgesproken dat een klacht uiterlijk de eerste werkdag na ontvangst wordt doorgestuurd aan de betreffende contactpersoon bij Aventus en die koppelt uiterlijk binnen tien werkdagen aan het Studentinformatiepunt terug hoe de klacht is afgehandeld.

Aventus kent diverse commissies voor de behandeling van geschillen, bezwaren en beroepen:

• Een klachtencommissie voor ‘algemene’ klachten.

• Een klachtencommissie voor klachten over ongewenst gedrag, zoals seksuele intimidatie, agressie, geweld en discriminatie.

• De Commissie van Beroep voor de Examens.

• Een Interne geschillencommissie voor cao-geschillen.

• Een Commissie Klokkenluider

Incidentmeldingen

We registreren elk incident. In 2022 waren er 257 incidenten, 101 minder dan in 2021. De meeste incidenten (208) vonden plaats op onze grootste locatie aan de Laan van de Mensenrechten in Apeldoorn. Opvallend was een stijging van incidenten die gerelateerd zijn aan parkeren.

De daling in het aantal incidenten ten opzichte van 2021 is vermoedelijk het gevolg van beperking van de coronamaatregelen. Het aantal incidenten in 2022 is in lijn met de periode vóór corona.

In 2022 meldden zich 53 personen bij de EHBO. In verreweg de meeste gevallen ging het om klein letsel. In de herhalingslessen voor EHBO’ers bespreken we steevast alle meldingen.

Vertrouwenspersonen

Drie interne vertrouwenspersonen en één externe vertrouwenspersoon dragen bij aan de sociale veiligheid in de school. Studenten, ouders en collega’s kunnen bij één van de vertrouwenspersonen terecht als zij grensoverschrijdend gedrag ervaren, zoals agressie, geweld, (seksuele) intimidatie, discriminatie of pesten.

De vertrouwenspersoon ondersteunt, adviseert en bespreekt de situatie met de melder. Samen wordt gezocht naar oplossingen en worden er afspraken gemaakt. Denk aan een gesprek met docenten, team of klas, of doorverwijzing naar schoolmaatschappelijk werk, het loopbaanexpertisecentrum of naar externe hulpverleners.

In 2022 werd 47 keer een beroep gedaan op een interne vertrouwenspersoon, 19 meldingen van (ouders van) studenten en 28 meldingen van medewerkers. 9 keer werd een beroep gedaan op de externe vertrouwenspersoon.