Bijlage 1. Stand van zaken uitvoer en effecten kwaliteitsagenda 2022

Inleiding

In dit hoofdstuk leggen wij verantwoording af over de uitvoer van onze kwaliteitsagenda 2019-2022. Dit hoofdstuk is onlosmakelijk verbonden met de voorgaande hoofdstukken van dit jaarverslag 2022 waar aanvullende informatie en illustraties zijn te vinden bij de hieronder beschreven resultaten en effecten van de kwaliteitsagenda.

De verantwoording starten wij met een reflectie als bestuur op de uitvoer en de door ons gerealiseerde resultaten van 4 jaar kwaliteitsagenda (par. 1). We presenteren voor elk van de tien maatregelen uit de agenda de midterm stand van zaken uit het jaarverslag 2020. In aanvulling daarop beschrijven wij wat we hebben gerealiseerd van de voor 2022 gestelde doelen, welke merkbare effecten wij hebben geconstateerd en de mate van realisatie van onze eindambities (par. 2). Ook presenteren wij onze prestaties op de tien indicatoren waarmee we de effecten van de maatregelen kwantitatief volgen. Hier geven wij aan of we onze eindambities wel/niet hebben gerealiseerd (par. 3). Hoe wij de verschillende stakeholders (studenten, regionaal onderwijs, (leer)bedrijven en instellingen betrekken bij de kwaliteitsagenda lichten we daarna toe (par. 4). Tot slot verantwoorden we over de inzet van de financiële middelen (par. 5).

1. Reflectie bestuur

In 2018 hebben wij onze kwaliteitsagenda 2019-2022 Met Trots, Vertrouwen en Lef … Klaar voor de Toekomst opgesteld en onze ambities in relatie tot drie speerpunten – arbeidsmarkt van morgen, gelijke kansen, kwetsbare jongeren – geformuleerd.

Om te ontwikkelen op de drie genoemde speerpunten hebben wij tien maatregelen opgesteld. Voor elke maatregel hebben wij een eindambitie en een midterm ambitie geformuleerd in termen van merkbare effecten. Wij verwachtten dat ook kwantitatief effecten van de maatregelen zichtbaar worden en hebben de ontwikkeling van tien indicatoren gemonitord. Ook voor deze indicatoren hebben wij eindterm en midterm ambities geformuleerd.

Corona was beperkend …..

In de looptijd van de uitvoer van de kwaliteitsagenda werden wij geconfronteerd met de corona-maatregelen wat een belangrijke beperkende factor is geweest in de uitvoer van de kwaliteitsagenda in 2020 en 2021. Ons doel is steeds geweest om alle voor 2022 geformuleerde ambities te behalen. De maatregelen die dat nodig hadden, hebben in 2021 en 2022 extra focus en inzet van middelen gekregen, waaronder de NPO gelden. Het gaat daarbij met name om LOB, passend onderwijzen en begeleiden, alumni en talentontwikkeling.

De corona-maatregelen hebben veel gevraagd van onze studenten en van onze medewerkers, het was een zware periode. Dat blijkt ook uit onze enquêtes onder studenten en docenten in die periode. Met name studentenwelzijn en onzekerheid over hun toekomst waren punten van zorg bij de studenten en docenten.

….. en stimulerend

Terugkijkend kunnen wij ook constateren dat de ‘corona-periode’ ons veel heeft gebracht, opbrengsten die de realisatie van de doelen van de kwaliteitsagenda hebben versneld en versterkt en daarom hier ook genoemd moeten worden.

We bleken een heel wendbare organisatie waar besluiten snel genomen konden worden, inrichting snel gerealiseerd en verandering van gedrag snel kwam. Iedereen, sectoren, diensten en bestuur vond elkaar in het belang en focus op het primair proces, krachten werden gebundeld.

Duidelijk werd het belang van school als ontmoetingsplaats voor studenten, voor het ontmoeten van medestudenten, ontmoeten van docenten, maar ook ontmoeten van studieloopbaanbegeleiders en hulpverleners. Voor jongeren in een kwetsbare positie is dit cruciaal. We hebben voor deze groepen studenten de school gelukkig open en toegankelijk kunnen houden.

Duidelijk werd ook het belang van de levensechte praktijk voor ons onderwijs en opleidingen. Met het wegvallen van stages in de alledaagse werkelijkheid van het beroep, verdween een cruciaal element uit de opleiding van de student.

We zagen en merkten de mogelijkheden en de kracht van sociale media in de verbinding met onze studenten en in de verbinding van de medewerkers onderling. Filmpjes, You tube, onze website, Instagram, dit alles heeft een impuls gekregen en is niet meer weg te denken uit de communicatie van Aventus met studenten en buitenwereld.

Leren en lesgeven met ICT heeft een enorme boost gekregen in deze periode. Veel docenten hebben zichzelf of met hulp van collega’s de mogelijkheden van het online en blended leren en lesgeven eigen gemaakt. Het is een opbrengst die we steeds verder uitbouwen.

Realisatie ambities maatregelen

Bij de midterm review hebben wij met trots geconstateerd dat wij goed op koers liggen met de realisatie van onze ambities van de kwaliteitsagenda voor 2022. Nu, aan het eind van de looptijd van de kwaliteitsagenda, constateren wij dat wij veel ambities van de kwaliteitsagenda hebben gerealiseerd, sommige ambities zelfs boven verwachting, zoals bijvoorbeeld de samenwerking met bedrijven en instellingen (maatregel 4) en het vormgeven aan onderwijs voor volwassenen (maatregel 10, indicator 10). We moeten helaas ook constateren dat enkele maatregelen lastiger tot realisatie kwamen, zoals die ten aanzien van het netwerk van alumni (maatregel 5), het sluitend netwerk (maatregel 8), of de ontwikkeling van de 1-2 school (maatregel 9).

Realisatie ambities deels zichtbaar in indicatoren

Meetbare effecten van de maatregelen op de indicatoren zijn gedeeltelijk zichtbaar. Dit heeft enerzijds te maken met het gegeven dat doorwerking van maatregelen in meetbare effecten tijd vraagt en anderzijds met het gegeven dat een aantal indicatoren informatie levert met ruim een schooljaar vertraging.

Studenten zijn tevreden en vinden een plaats op arbeidsmarkt

De Job-scores laten zien dat onze studenten Aventus blijven waarderen met een ruimte voldoende. We zien ook dat steeds meer studenten uitstromen naar een plaats op de arbeidsmarkt (arbeidsmarktrendement), in toenemende mate in kansberoepen.

Toenemend belang Aventus voor volwassenen

De huidige en toekomstige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt vragen niet alleen dat meer mensen meedoen op de arbeidsmarkt, maar ook dat werknemers zich blijven ontwikkelen. We zien dat steeds meer bedrijven en instellingen ons weten te vinden voor scholingstrajecten voor hun medewerkers en dat onze samenwerking met werkleerbedrijven zich uitbreidt, waardoor meer mensen een kans krijgen te (blijven) participeren in de maatschappij en arbeidsmarkt. De cijfers t.a.v. bbl-trajecten en het aandeel volwassenen in trajecten onderschrijven dit.

VSV en ongediplomeerde uitstroom blijven punt van zorg

Wat de cijfers ons ook tonen is dat de voortijdige, ongediplomeerde uitstroom uit het onderwijs te hoog is en toeneemt. Hier hebben wij onze ambities niet gerealiseerd.

De periode van de beperkende corona-maatregelen heeft duidelijk gemaakt hoe kwetsbaar (groepen) studenten zijn wanneer de omstandigheden om te leren en ontwikkelen niet optimaal zijn.

We merken dat na de beperkende maatregelen van corona sommige studenten lastig ‘terug in de schoolbanken’ kwamen en daarbij moeilijk bereikbaar waren. Opleidingsteams hebben veel aandacht voor vsv en de voortekenen daarvan zoals absentie en zetten veel maatregelen in gericht op preventie zoals bijvoorbeeld LOB en een sluitend netwerk om de student. We versterken de begeleiding en de begeleidingsstructuur vanuit het project Samen Begeleiden en vanuit het onderzoek Samen Sterk(er) voor generatie Z.

Wat we daarnaast zien is hoe hard onze jongeren nodig zijn op de arbeidsmarkt en hoe stevig de arbeidsmarkt aan hen trekt. Mede door toenemende financiële zorgen en problemen besluiten jongeren regelmatig tot ongediplomeerde overstap naar werk.

Het voorkomen van voortijdig schoolverlaten en het stimuleren van gekwalificeerde uitstroom van studenten zijn voor onze komende strategische periode en kwaliteitsagenda belangrijke focuspunten.

De speerpunten: gelijke kansen, kwetsbare jongeren, arbeidsmarkt van morgen

Met de uitvoer van de tien maatregelen hebben wij belangrijke stappen gezet in de ontwikkeling van de drie, onderling nauw verweven, speerpunten van de kwaliteitsagenda: arbeidsmarkt van morgen, kwetsbare jongeren en gelijke kansen.

Er zijn tal van initiatieven waarin opleidingsteams samen met het bedrijfsleven en instellingen levensechte opdrachten en innovatieve trajecten voor studenten ontwikkelen en hen daarmee enthousiasmeren en voorbereiden op de arbeidsmarkt van morgen. Bedrijven en instellingen weten ons steeds beter te vinden als partner voor opleidingstrajecten.
Samen met gemeentelijke instellingen en werkleerbedrijven verzorgen we speciale intake van groepen (jong) volwassenen in kwetsbare positie en samen met werkleerbedrijven bieden we hen maatwerktrajecten richting een diploma of certificaat. Met het onderwijs en bedrijven uit de regio ontwikkelen we mogelijkheden voor een leven lang ontwikkelen voor volwassenen en bereiden we jongeren hierop voor.

Het zijn voorbeelden van de manier waarop wij, samen met onze regionale stakeholders, sterk en innovatief beroepsonderwijs ontwikkelen in onze regio met aandacht voor volwassenen en jongeren in kwetsbare positie gericht op meer gelijke kansen voor iedereen.

De kwalitatieve en kwantitatieve resultaten tonen dat we goed op weg zijn, uitgezonderd de te grote ongediplomeerde uitstroom. Dat vraagt onverminderd focus, inspanning en versterking van het sluitend netwerk met de partners in de regio.

Aventus ontwikkelt onderwijs van morgen ….

Voor de uitvoer van de maatregelen van onze kwaliteitsagenda is onze, in 2018 geactualiseerde, onderwijsvisie van groot belang. Onze onderwijsvisie geeft de richting waarin wij ons onderwijs en daarmee onze studenten willen ontwikkelen: wendbaar, innovatief, arbeidsmarktrelevant, gepersonaliseerd met toenemende regie voor studenten over hun eigen ontwikkeling. Onze onderwijsvisie zorgt voor de inhoudelijke verbinding tussen de verschillende maatregelen van de kwaliteitsagenda.

… met bevlogen en betrokken medewerkers….

Het zijn onze onderwijsprofessionals die in de praktijk vorm geven aan ons onderwijs en de opleiding van onze studenten. Zij doen dit samen met de professionals van de centrale diensten. Onze onderwijsvisie is, door de gemeenschappelijke ambities en taal, een belangrijke katalysator gebleken in de onderlinge verbinding van ‘het onderwijs’ met ‘de diensten’.

…. samen met onze partners in de regio

Bij de uitvoer van de diverse maatregelen hebben wij, via onze bestuurlijke overleggen, via samenwerkingsverbanden en via contacten op teamniveau, vele stakeholders betrokken. Alle sectoren en vele teams hebben langdurige samenwerkingsrelaties met (werkleer)bedrijven en instellingen gericht op co-creatie van onderwijs en gezamenlijke uitvoer van onderwijs. Voor bedrijven voeren wij om- of bijscholingstrajecten uit en samen met werkleerbedrijven verzorgen wij passende opleidingen voor groepen in kwetsbare positie. In de beroepskolom werken we aan doorlopende leerroutes. Kortom, als stakeholders werken wij samen aan het vitaal houden van onze regio.

Op weg naar Aventus@2030

De afgelopen vier jaar hebben wij met onze onderwijsteams, onze centrale diensten en onze stakeholders flinke stappen gezet op het gebied van zorg voor kwetsbare jongeren, gelijke kansen en betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Deze focuspunten blijven ook na de huidige kwaliteitsagenda richtinggevend voor ontwikkeling en verbetering binnen Aventus.

Onze nieuwe strategie voor Aventus – Aventus@2030 - bouwt voort op de opbrengsten van de huidige kwaliteitsagenda en strategie. We ontwikkelen, samen met vele stakeholders uit de regio, onze strategie voor 2030 langs drie lijnen:

  • Versterk!  Partner in de regio

  • Ontwikkel!  Onderwijs van morgen

  • Verbind!  Mensgerichte organisatie

De kwaliteitsagenda Met trots vertrouwen en lef…. heeft een belangrijke rol gespeeld in het realiseren van onze strategische koers tot en met 2022. Door de concreetheid van de maatregelen en de geformuleerde ambities en doelen, bleef de focus op actie en richting behouden.

Bij de uitwerking van onze strategie@2030 volgen wij een vergelijkbare aanpak: we formuleren strategische ambities en maken deze concreet in twee jaarlijkse uitvoeringsagenda’s. De nieuw op te stellen Kwaliteitsagenda 2024-2027 maakt hier onderdeel van uit.

2. Bereikte resultaten en effecten

Download de Kwaliteitsagenda

3. Ontwikkeling in indicatoren

Meetbare effecten van de maatregelen op de indicatoren zijn nog slechts gedeeltelijk zichtbaar. Dit heeft enerzijds te maken met het gegeven dat doorwerking van maatregelen in meetbare effecten tijd vraagt en anderzijds met het gegeven dat een aantal indicatoren (bijvoorbeeld arbeidsmarktrendement) informatie levert met ruim een schooljaar vertraging.

Conform de opzet van onze kwaliteitsagenda verantwoorden wij ons alleen over de grijze indicatoren. De witte indicatoren zijn slechts bedoeld ter verdieping van de analyse. Voor VSV hanteert DUO een nieuwe definitie waardoor de vsv-cijfers zijn gewijzigd. Ten behoeve van de vergelijkbaarheid over de jaren heen, heeft DUO de VSV- cijfers met terugwerkende kracht berekend conform de nieuwe definitie.

In het jaarverslag 2020 hebben wij de cijfers gepresenteerd volgens de oude definitie. In het jaarverslag 2022 rapporteren we de vsv cijfers conform de nieuwe berekening systematiek. Als gevolg van de verandering in definitie en daarmee in cijfers, hebben we onze eindterm ambitie bijgesteld. Wij hebben de nieuwe eindterm ambities naar verhouding van het verschil tussen de oude en nieuwe 0-meting cijfers bijgesteld.

In de volgende tabel is in de laatste kolom voortgang de realisatie ten opzichte van de ambitie zichtbaar. De inhoudelijke toelichting is opgenomen in bovenstaande verantwoording.

Indicator

0-meting

Midterm

Eindterm

Stand in 2019

Stand in 2020

Stand in 2021

Stand in 2022

Voortgang

Onder- norm

Boven- norm

VSV

3,2% (16/17)

4,5% (17/18)

Verbeteren t.o.v. 17/18

4,7%

3,8%

4,2% (18/19)

3,6% (19/20)

5,2% (20/21) (def)

7,6 % (21/22) (nov+)

Na verbetering in 2020 een toename van vsv.

Blijft achter bij de ambitie.

VSV niveau-1

20,1% (16/17)

22,0% (17/18)

Verbeteren t.o.v. 17/18

22,0%

18,2%

22,4% (18/19)

20,3% (19/20)

25,5% (20/21) (def)

29,7 % (21/22) (nov+)

Na verbetering in 2020 een toename van vsv.

Blijft achter bij de ambitie.

VSV niveau-2

7,8% (16/17)

10,3% (17/18)

8,4% (18/19)

7,4% (19/20)

9,7% (20/21) (def)

14,2 % (21/22) (nov+)

VSV niveau-3

1,6% (16/17)

3,1% (17/18)

2,1% (18/19)

2,5% (19/20)

4,2% (20/21) (def)

5,3 % (21/22) (nov+)

VSV niveau-4

1,5% (16/17)

1,9% (17/18)

2,4% (18/19)

1,7% (19/20)

3,1% (20/21) (def)

4,4 % (21/22) (nov+)

Opstroom

(% studenten met diploma -> hogere opleiding binnen de instelling)

34,2% (16/17)

Verbeteren t.o.v. 16/17

34%

36%

36,9 % (17/18)

37,9% (18/19)

37,5% (19/20)

43,3 % (20/21)

Gestage verbetering.

Ambitie ruim gerealiseerd.

Opstroom niveau-1

60,8% (16/17)

64,4% (17/18)

69,5% (18/19)

72,3% (19/20)

70,3 % (20/21)

Opstroom niveau-2

33,6% (16/17)

43,8% (17/18)

46,8% (18/19)

46,5 (19/20)

48,0 % (20/21)

Opstroom niveau-3

28,9% (16/17)

30,8%(17/18)

26,0% (18/19)

21,8% (19/20)

26,0 % (20/21)

Doorstroom

(% studenten na diploma doorstromen naar HBO)

31,3% (16/17)

Verbeteren t.o.v. 16/17

31%

34%

29,9% (17/18)

31,0% (18/19)

31,7% (19/20)

29,4% (20/21)

Schommelt rondom de norm.

Blijft achter bij de ambitie.

Indicator

0-meting

Midterm

Eindterm

Stand in 2019

Stand in 2020

Stand in 2021

Stand in 2022

Voortgang

Onder-norm

Boven-norm

Student-tevredenheid 2020
(rapportcijfer opleiding)

6,7 (2020)

n.v.t.

6,5

6,8

6,7 (2020)

-

6,7 (2022)

Is gelijk gebleven.
 

Ambitie gerealiseerd.

Studenttevredenheid

Onderwijs en begeleiding

3,3 (2020)

3,3 (2020)

-

3,3 (2022)

Studenttevredenheid

Stage BOL school

3,1 (2020)

3,1 (2020)

-

3,1 (2022)

Studenttevredenheid

Stage BBL school

3,5 (2020)

3,5 (2020)

-

3,6 (2022)

Arbeidsmarkt rendement

(% studenten dat 1 jaar na afstuderen werk > 12 uur per week)

80,0% (15/16)

Vasthouden 15/16

75%

85%

74,9% (16/17)

72,8% (17/18)

73,4% (18/19)

84,4 % (19/20)

Na eerst daling een gestage verbetering.

Ambitie gerealiseerd.

Arbeidsmarkt- rendement niv-1

81,0% (15/16)

71,0% (16/17)

48,0% (17/18)

53,0% (18/19)

46,0 % (19/20)

Arbeidsmarkt- rendement niv-2

75,8% (15/16)

77,6% (16/17)

71,2% (17/18)

63,1% (18/19)

76,0 % (19/20)

Arbeidsmarkt- rendement niv-3

80,9% (15/16)

66,6% (16/17)

69,9% (17/18)

75,3% (18/19)

90,7 % (19/20)

Arbeidsmarkt- rendement niv-4

81,2% (15/16)

80,0% (16/17)

77,5% (17/18)

77,8% (18/19)

87,7 % (19/20)

Imago

17% (dec 18)

Verbeteren t.o.v. dec 18

18%

30%

28% (dec 19)

30% (dec 20)

37% (dec ‘21)

40% (dec ’22)

Gestage stijging.


 Ambitie gerealiseerd

Diplomaresultaat niv-2

71,0% (15-18)

Verbeteren t.o.v.15-18

72%

77%

70,6% (16-19)

68,5% (17-20)

69,6% (18-21)

67,9% (19-22)

Een daling is zichtbaar.
 

Ambitie niet gerealiseerd.

Aandeel BBL studenten

29,5% (17/18)

Verbeteren t.o.v. 17-18

30%

34%

33,2% (18/19)

35,7% (19/20)

35,0% (20/21)

(36,0%) (21/22)

Gestage verbetering.

Ambitie ruim gerealiseerd.

Aantal volwassenen in trajecten

17/18: 2984 (21,6%)

Verbeteren 17/18

3000

3500

18/19: 2987 (21,9%)

19/20: 3126 (22,7%)

20/21: 3182 (23,3%)

21/22: 3386 (24,4%)

Gestage verbetering.

Ambitie gerealiseerd.

4. Betrokkenheid stakeholders

(zie ook hoofdstuk 2)

Betrokkenheid studenten

  • Studenten worden betrokken bij evaluaties en verbeteringen van hun onderwijs. De wijze waarop dit plaatsvindt (lesevaluaties, enquêtes, (spiegel)gesprekken, deelname studiedagen team, o.a.) verschilt per sector en/of opleiding om zodoende aan te sluiten op de eigenheid van de opleiding en studentenpopulatie.

  • Aventus heeft een Studentenraad met gemiddeld een minimale bezetting van ongeveer 5 studenten. De SR heeft in ieder geval twee maandelijks een overleg met het college van bestuur. In deze overleggen komen thema’s van de kwaliteitsagenda ter sprake, zoals leven lang ontwikkelen, de 1-2 school, contacten met het voortgezet en hoger onderwijs, het opleidingenaanbod. Via de formele instemmings- en adviesvragen zijn SR en cvb in gesprek over onder andere afbouw van opleidingen en, via de bespreking van de instellingsbegroting, over de maatregelen en voortgang van de kwaliteitsagenda.

  • Aventus heeft sinds eind 2020 een ambassadeursteam van 20 studenten. Deze ambassadeurs worden ingezet voor de verbinding en het peer-to-peer contact met de studenten. Dit gebeurt bijvoorbeeld door de ambassadeurs te betrekken bij voorlichtingen en bij het contact met studenten via social media (podcast young heroes, themavideo over begeleiding, krantenartikel over stages gezocht, online voorlichting). In het komend jaar wordt de betrokkenheid van de ambassadeurs verder uitgebreid.

Betrokkenheid docenten/medewerkers

  • In Aventusbrede portefeuillehoudersoverleggen en kenniskringen (opleiden, begeleiden, examineren, LOB, Burgerschap, talentontwikkeling, LLO) hebben portefeuillehouders teammanagers en expert-docenten uit de verschillende sectoren, als ook onderwijskundig adviseurs van de centrale afdeling onderwijs zitting. In deze overleggen wordt met elkaar voorgenomen beleid doorgesproken en van adviezen voorzien. Daarnaast wordt staand beleid geëvalueerd en van verbeteradviezen voorzien. Vaststelling van (bijstelling van) beleid vindt plaats door het CvB, na raadpleging van alle directeuren.
     Naast het adviseren over beleid worden in deze kenniskringen ook kennis en best practices gedeeld.

  • In de sectorale kenniskringen hebben afgevaardigde experts vanuit de verschillende opleidingsteams zitting. In deze kenniskringen wordt Aventus beleid vertaald naar de sector en de opleidingsteams en worden ervaringen, kennis en practices met elkaar gedeeld.

  • De opleidingsteams zijn betrokken als verantwoordelijk voor implementatie van maatregelen.

  • Binnen Aventus worden regelmatig inspiratiebijeenkomsten (Aventus Leert Next) georganiseerd rondom een specifiek onderwerp. De Aventus Leert Next zijn interactief. We nemen goede voorbeelden uit de organisatie (en daarbuiten) onder de loep en onderzoeken met elkaar wat de succesfactoren zijn. We delen ervaringen en geven elkaar tips en handvatten om binnen de context van de eigen opleidingen verder vorm en inhoud te geven aan het thema. Centraal staat de onderwijsvisie en de implementatie daarvan binnen het opleidingsaanbod van Aventus.

  • Aventus Leert / Aventus Alive is een jaarlijks terugkerende dag voor kennisdeling en inspiratie voor alle medewerkers uitgevoerd door medewerkers en studenten.

  • Voor Aventus brede ontwikkeltrajecten, zoals bijvoorbeeld ‘1-2 onderwijs’, wordt gewerkt met ontwikkelteams bestaande uit medewerkers van de diensten en medewerkers (docenten, leertrajectbegeleiders, begeleidingsdeskundigen, teammanagers) uit de sectoren.

  • De Ondernemingsraad van Aventus heeft regelmatig (wekelijks met dagelijks bestuur en maandelijks als raad) overleg met het college van bestuur. Leidraad voor de agenda’s van de overleggen is de gezamenlijke uitvoeringskalender die jaarlijks wordt opgesteld. Deze uitvoeringskalender bevat, onder andere, de onderwerpen die als maatregelen zijn opgenomen in de kwaliteitsagenda. De ondernemingsraad is betrokken geweest bij het opstellen van de kwaliteitsagenda, is conform hun advies- of instemmingsrecht betrokken bij de uitvoer van maatregelen en volgt de voortgang die op de verschillende onderwerpen wordt gemaakt.
     Twee keer per jaar heeft de ondernemingsraad een zgn. artikel 24-bijeenkomst met het college van bestuur waarin, onder andere, de algehele voortgang van de uitvoeringskalender wordt besproken. Onderdeel van deze bijeenkomst is een overleg tussen de OR, SR, het CvB en een delegatie van de RvT.

Betrokkenheid bedrijfsleven/partners

  • Met het regionaal bedrijfsleven en regionale instellingen participeert Aventus in verschillende samenwerkingsverbanden. Er is op verschillende niveaus (bestuurlijk en operationeel) overleg en samenwerking over het opzetten van flexibele leertrajecten voor groepen in kwetsbare positie op de arbeidsmarkt, over het inrichten van leertrajecten voor kansrijke beroepen, over leertrajecten voor volwassenen, over samenwerking bij innovaties in het onderwijs.

  • Het bedrijfsleven wordt actief betrokken bij het opzetten en uitvoeren van innovatief en toekomstbestendig onderwijs. Zij leveren levensechte opdrachten, participeren in Hackatons, etc.

  • Met partners (gemeente, zorginstellingen, UWV, e.a.) richt Aventus zich op maatregelen tot het voorkomen van VSV met focus op uitstroom naar de arbeidsmarkt.

  • Samen met het regionale vo geeft Aventus op verschillende manieren vorm aan een goede overstap van leerlingen uit het vmbo naar een passende plaats binnen het mbo.

  • Samen met het vmbo en hbo geeft Aventus invulling aan doorstroom trajecten en doorlopende leerlijnen.

5 Verantwoording op hoofdlijnen van inzet van middelen

Bijgaand het financiële overzicht van de 4 jaren van de kwaliteitsagenda. De financiële realisatie wijkt op onderdelen af van de begroting. De activiteiten die betrekking hadden op de realisatie van de mid-term hebben grotendeels plaatsgevonden. In 2021 heeft de beoordeling van de mid-term, de resultaten na 2 jaar, door de Commissie Kwaliteitsagenda MBO (CKMBO) plaatsgevonden. Deze beoordeling is positief geweest, waarmee ook de variabele bekostiging over de eerste twee jaar, groot € 4,6 miljoen, in 2021 is ontvangen. In april 2022 heeft CKMBO een bezoek gebracht aan Aventus en heeft ze gesprekken gevoerd met Aventus collega’s over de kwaliteitsagenda en de daarin opgenomen maatregelen. CKMBO zag een hybride MBO dat in verbinding staat met de arbeidsregio.

Eind 2022 hebben wij de eindtermen grotendeels behaald. De 4 jaren waren belangrijk voor de voorbereiding en uitvoering door onderwijsteams van de in de kwaliteitsagenda opgenomen maatregelen. De opleidingsteams hebben als gevolg van de corona-maatregelen in zowel 2020 als in 2021 veel tijd en energie besteed aan het organiseren en uitvoeren van afstands- en blended onderwijs (deels fysiek, deels digitaal). Uiteindelijk heeft de besteding van de middelen over de volledige (4 jaars) horizon van deze kwaliteitsagenda plaatsgevonden om de eindtermen te behalen. Het in 2023 nog te ontvangen variabele gedeelte van de kwaliteitsgelden ad € 4,6 miljoen, wat gekoppeld is aan de beoordeling van de eindtermen door CKMBO, hebben wij toegerekend aan 2022.

Budget en realisatie 2019 t/m 2022

Bedragen (in duizenden euro's)

Maatregel

Budget
2019 t/m 2022

Werkelijke ontvangst en nog te ontvangen 2019 t/m 2022

Realisatie
2019 t/m 2022

Delta (ontvangst vs realisatie)

1. Loopbaanoriëntatie en begeleiding

6.404

6.575

6.707

-133

2. Burgerschap

1.899

1.949

1.929

21

3. Passend onderwijzen en begeleiden op maat

5.915

6.073

7.104

-1.031

4. Innovatief en arbeidsbestendig onderwijs in de cleantech-regio

1.215

1.247

1.039

209

5. Netwerk van Alumni

588

603

490

114

6. Samenwerking VMBO-MBO-HBO

1.197

1.229

1.236

-8

7. Talentontwikkeling

4.303

4.418

3.433

986

8. Sluitend netwerk: iedere student binnen boord

4.090

4.200

4.108

92

9. Leren door werken op de 1-2 school

5.041

5.176

5.045

130

10 Publiek-private trajecten

4.392

4.510

4.715

-205

Subtotaal

35.042

35.980

35.805

174

Professionalisering

1.628

1.672

1.672

-

Veranderagendaprojecten

1.530

1.571

1.551

20

Kwaliteitsagenda en examinering

600

616

603

13

Subtotaal

38.800

39.838

39.631

207

Af: bekostigd uit lumpsum Rijksbijdrage beroepsonderwijs

-1.300

Totaal bekostigd uit middelen Kwaliteitsagenda

37.500

39.838

39.631

207

Bekostiging niveau 2 vanaf 2022

2.300

Totaal (te) ontvangen

37.500

42.138

39.631