Continuïteitsparagraaf
Meerjarenbegroting
Kengetallen
Jaarrekening |
Begroting |
MJB |
MJB |
|
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|
Studentenaantal per 1 oktober |
||||
Totaal mbo-studenten |
11.072 |
11.000 |
11.076 |
11.205 |
Totaal vavo-studenten/cursisten |
437 |
430 |
430 |
430 |
Totaal aantal studenten/cursisten |
11.509 |
11.430 |
11.506 |
11.635 |
Personele bezetting in fte |
||||
Directie en management |
11 |
11 |
10 |
10 |
Onderwijzend personeel |
529 |
474 |
460 |
464 |
Direct onderwijsondersteunend personeel |
144 |
126 |
120 |
115 |
Indirect onderwijsondersteunend personeel |
313 |
313 |
301 |
288 |
Totaal |
997 |
924 |
891 |
878 |
De meerjarenbegroting is qua kosten gebaseerd op de studentenaantallen op 1 oktober voorafgaand aan het boekjaar. De begroting 2023 is derhalve gebaseerd op studentenaantal 2022 in het bovenstaande overzicht. Het werkelijk aantal ingeschreven studenten op de laatste peildatum is opgenomen in hoofdstuk 6.1 van dit bestuursverslag. Wij verwachten dat het aantal (ongewogen) mbo-studenten de komende jaren licht stijgt.
Het aantal fte onderwijzend personeel volgt op hoofdlijn de ontwikkeling van de gewogen studentenaantallen. De afname van fte’s is mede het gevolg van tijdelijk ingezet personeel in 2022 die bekostigd zijn met tijdelijke (subsidie)middelen en de afronding van projecten. Daarnaast worden interventies ingezet om de organisatie en processen toekomstbestendig te maken, waardoor met name de formatie van de ondersteuning Aventus-breed afneemt.
Genoemde aantallen studenten en fte’s, inclusief inhuur van extern personeel, zijn de grondslagen voor de meerjarenbegroting en kunnen daarmee afwijken van de werkelijke aantallen op de verschillende teldata.
Voor de meerjarenbegroting 2024 en 2025 zijn de realisatiecijfers 2022 als basis gebruikt. Ten opzichte van de eerder afgegeven meerjarenbegroting kan hierdoor verschil ontstaan in onderstaande tabel. De meerjarenbegroting is opgesteld op basis van het meest realistische scenario.
Balans (in duizenden euro's) |
Jaarrekening |
Begroting |
MJB |
MJB |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|
Activa |
||||
Vaste activa |
80.031 |
82.663 |
82.663 |
82.663 |
Vlottende activa |
||||
Vorderingen |
7.411 |
2.260 |
2.260 |
2.260 |
Liquide middelen |
12.166 |
11.832 |
10.449 |
9.741 |
Totaal vlottende activa |
19.577 |
14.092 |
12.709 |
12.001 |
Totaal activa |
99.608 |
96.755 |
95.372 |
94.663 |
Passiva |
||||
Groepsvermogen |
||||
Algemene reserve |
59.560 |
61.526 |
60.459 |
60.067 |
Bestemmingsreserve privaat |
801 |
801 |
801 |
801 |
Resultaatbestemming algemene reserve |
3.588 |
70 |
86 |
101 |
Resultaatbestemming bestemmingsreserve publiek |
450 |
0 |
0 |
0 |
Totaal groepsvermogen |
64.399 |
62.397 |
61.346 |
60.969 |
Voorzieningen |
5.723 |
5.345 |
5.445 |
5.545 |
Langlopende schulden |
9.936 |
9.504 |
9.072 |
8.640 |
Kortlopende schulden |
19.550 |
19.509 |
19.509 |
19.509 |
Totaal passiva |
99.608 |
96.755 |
95.372 |
94.663 |
Aventus staat/raming van baten en lasten (in duizenden euro's) |
Jaarrekening |
Begroting |
MJB |
MJB |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|
Baten |
||||
Rijksbijdragen |
108.609 |
98.221 |
97.604 |
98.469 |
Overige overheidsbijdragen en subsidies |
0 |
0 |
0 |
0 |
Cursusgelden |
1.467 |
2.112 |
2.144 |
2.176 |
Baten werk in opdracht van derden |
276 |
677 |
1.006 |
1.449 |
Overige baten |
3.567 |
3.295 |
3.158 |
2.996 |
Totale baten |
113.919 |
104.305 |
103.911 |
105.090 |
Lasten |
||||
Personeelslasten |
74.708 |
71.848 |
70.766 |
70.994 |
Overige personele lasten |
9.474 |
7.322 |
6.810 |
6.846 |
Afschrijvingslasten |
4.750 |
4.995 |
5.000 |
5.000 |
Huisvestingslasten |
5.235 |
7.083 |
7.189 |
7.297 |
Overige lasten |
15.746 |
15.291 |
15.247 |
15.380 |
Totale lasten |
109.913 |
106.539 |
105.013 |
105.517 |
Saldo baten en lasten |
4.006 |
-2.235 |
-1.101 |
-427 |
Financiële baten en lasten |
33 |
50 |
50 |
50 |
Resultaat uit gewone bedrijfsvoering |
4.039 |
-2.185 |
-1.051 |
-377 |
Belastingen |
-1 |
0 |
0 |
0 |
Netto resultaat |
4.038 |
-2.185 |
-1.051 |
-377 |
In deze meerjarenbegroting zijn kaderstellende interventies meegenomen. Vanuit het oogpunt van de betaalbaarheid en de organiseerbaarheid van het onderwijs zal de komende periode gewerkt worden aan onderbouwde plannen om de organisatie en processen toekomstbestendig te maken zodat op termijn een lagere fte inzet gerealiseerd wordt. Omdat deze plannen gefaseerd worden geïmplementeerd zullen de jaren 2024 en 2025 nog verlieslatend zijn. Naar verwachting zal het resultaat vanaf 2026 weer positief zijn. De robuuste financiële positie van Aventus maakt het mogelijk om hieraan invulling te geven, dit naast de wens om zoveel mogelijk te investeren in het onderwijs. Uiteraard heeft dit tot gevolg dat de reserves licht dalen, de voorzieningen daarentegen blijven op gelijk niveau.
De financiële positie in 2023 blijft met een solvabiliteit van 64% (2022: 65%) en een liquiditeitsratio van 0,7 (2022: 1,0) nog steeds robuust.
In de meerjarenbegroting wordt voor de jaren 2024 en 2025 uitgegaan van een negatief rendement van -1,0% en -0,4% als gevolg van hoge energiekosten en de benodigde tijdspanne om de organisatie en processen toekomstbestendig te maken. Hiermee wordt invulling gegeven aan de behoefte om zoveel mogelijk geld te investeren in het onderwijs, wat gegeven de robuuste financiële positie van Aventus ook mogelijk is. In de meerjarenbegroting is rekening gehouden met continuering van het huidige huisvestingsbeleid. In de loop van 2023 zal aan de hand van strategische huisvestingsplannen, inclusief mogelijke investeringsbehoefte voortvloeiend uit de landelijke duurzaamheidsagenda, de financieringsbehoefte en -voorwaarden worden vastgesteld. Mede aan de hand van de uitkomsten daarvan zal in 2023 het meerjarenperspectief opnieuw beoordeeld worden.
De Rijksbekostiging volgt met vertraging (T-2) de ontwikkeling van het instellingsaandeel in de landelijke bekostiging. De eindbeoordeling van de kwaliteitsagenda 2019-2022 zal in de tweede helft van 2023 plaatsvinden. In deze meerjarenbegroting is er van uitgegaan dat deze eindbeoordeling positief zal zijn en is deze bate aan 2022 toegerekend, het laatste jaar van de periode waarop deze kwaliteitsagenda betrekking heeft.
In de meerjarenbegroting is rekening gehouden met een beperkte toename van contractactiviteiten met name gestuurd vanuit de activiteit Leven Lang Ontwikkelen (LLO).
Jaarrekening |
Begroting |
MJB |
MJB |
|
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|
Totaal gewogen studenten (DF) |
9.033 |
8.430 |
8.376 |
8.451 |
Totaal personeelslasten (bedragen in duizenden euro's) |
84.182 |
79.170 |
77.576 |
77.840 |
FTE AOBP |
91 |
87 |
84 |
81 |
FTE BOBP |
110 |
108 |
102 |
100 |
FTE OP |
521 |
473 |
460 |
464 |
FTE Sectoren |
722 |
668 |
647 |
646 |
FTE Diensten |
275 |
256 |
244 |
232 |
Totaal FTE Aventus |
997 |
924 |
891 |
878 |
Personeelskosten per Fte |
84.435 |
85.665 |
87.099 |
88.673 |
Gewogen studenten (DF) per Fte (totaal) |
9,1 |
9,1 |
9,4 |
9,6 |
Gewogen studenten (DF) per Fte (OP/BOBP) |
14,3 |
14,5 |
14,9 |
15,0 |
Kosten (excl. projecten) per gewogen student (DF) |
11.794 |
12.391 |
12.230 |
12.204 |
Legenda:
AOBP is algemeen ondersteunend en beheers personeel
BOBP is bijzonder ondersteunend en beheers personeel
OP is onderwijsgevend personeel
DF is deeltijdfactor
FTE is fulltime-equivalent
In de tabel is het aantal fte personeel opgenomen inclusief inhuur van extern personeel.
Het aantal fte onderwijzend personeel (OP/BOBP) volgt grotendeels de ontwikkeling van de gewogen studenten.
Het totaal aantal gewogen studenten per directe fte (OP/ BOBP) stijgt de komende jaren evenals het totaal aantal gewogen studenten per fte. Dit is het gevolg van interventies die ingezet worden om de organisatie en processen toekomstbestendig te maken, waarbij met name de formatie van de ondersteuning Aventus-breed afneemt.
Intern Risicobeheersings- en controlesysteem
Compliance
Wij passen de ‘Branchecode goed bestuur in het mbo’ toe en hebben de scheiding tussen bestuur en toezicht en de scheiding tussen bestuur en management aangebracht. Het college van bestuur vormt het bevoegd gezag van Aventus. De raad van toezicht houdt toezicht op het college van bestuur.
De taken, verantwoordelijkheden, inrichting en werkwijze van het college van bestuur zijn vastgelegd in de statuten, het bestuursreglement en de procuratieregeling.
De taken, verantwoordelijkheden, inrichting en werkwijze van de raad van toezicht zijn vastgelegd in de statuten en het reglement raad van toezicht.
De manier waarop Aventus vormgeeft aan de horizontale dialoog en klachtenregeling voor externe en interne belanghebbenden is vastgelegd.
Wij kennen diverse klachtenregelingen en -commissies op specifieke terreinen die variëren van sociale veiligheid tot specifieke onderwijszaken en tot toepassing van de cao. Ook beschikken we over vertrouwenspersonen en een klokkenluidersregeling.
Medezeggenschap is vormgegeven via de ondernemingsraad en de studentenraad. De regels die gelden voor verslaglegging worden daarbij in acht genomen. Wij voldoen hiermee aan alle eisen die de ‘Branchecode goed bestuur in het mbo’ aan een instelling stelt.
Visie en beleid
Risico’s zijn onlosmakelijk verbonden met het nastreven van doelen en het uitvoeren van activiteiten. Risicobewustzijn helpt bij het bepalen van een strategie gericht op het omgaan met onzekerheden en onverwachte tussentijdse ontwikkelingen. Risicomanagement gaat verder dan het in kaart brengen van risico’s. Om verantwoorde beslissingen te kunnen nemen, worden risico’s geanalyseerd en gewogen. Vervolgens wordt een aanpak gekozen om de risico’s te beheersen. Het is een proces dat continu doorloopt en een integraal onderdeel is van de planning en control cyclus.
Het raamwerk voor positionering en uitvoering van risicomanagement binnen Aventus is gebaseerd op het Three lines-model (zie diagram op volgende pagina).
Risk appetite
Aventus heeft de risk appetite (de risicobereidheid van de organisatie) bepaald.
Ter bepaling van de risicobereidheid zijn de kans en de impact die strategische risico’s (kunnen) hebben, besproken. Algemene conclusie: onze risicobereidheid als publieke instelling is laag.
Risico’s die zich voordoen worden, zoveel als mogelijk is, aangepakt en verminderd. Als zich kansen aandienen, bijvoorbeeld in het verbeteren van de bedrijfsvoering, worden die zo mogelijk opgepakt. Daarbij voorkomen we dat er onacceptabele risico’s ontstaan.
Uitvoering risicomanagement
In 2022 zijn risicomatrices voor alle sectoren en diensten opgesteld. Doel hierbij is vast te stellen of onze strategische risico’s worden herkend, of er nog risico’s of kansen worden gemist en of mitigerende maatregelen zijn of nog kunnen worden getroffen voor 2023. Daarbij is gebruik gemaakt van:
de strategieperiode Aventus, die loopt van 2018-2022;
de strategische risico’s en mitigerende maatregelen 2021;
de kaderbrief 2023;
het jaarplan 2023.
Op basis hiervan bestaan in 2022 elf strategische risico’s inclusief mitigerende maatregelen die zijn opgenomen in de risicomatrix voor Aventus (zie volgende pagina's).
Kwantificering risico’s
De strategische risico’s worden gekwantificeerd door inschatting van de kans dat het risico zich voordoet en de impact die dat zal hebben. Zowel kans en impact worden in de categorieën Hoog, Middel en Laag ingedeeld.
Een precieze kwantificering van de risico’s in geld is naar de aard van de risico’s niet (goed) mogelijk en daardoor niet zinvol. In het algemeen kan opgemerkt worden dat onze financiële positie voldoende robuust is om de risico’s op te kunnen vangen. Dit blijkt met name uit een solvabiliteit van boven de 64% en de liquiditeitspositie, uitgedrukt in de current ratio, van 1,0 ruim boven de gehanteerde minimumnorm van 0,75.
Risicomatrix Aventus
In deze risicomatrix zijn de strategische risico’s van Aventus geconcretiseerd en zijn de mitigerende maatregelen opgenomen. Vervolgens is aangegeven wat de voortgang in aanpak is en welke mitigerende maatregelen voor 2023 kunnen worden getroffen.
Pijler |
Strategisch risico |
Mitigerende maatregelen 2022 |
Getroffen maatregelen 2022 |
Te treffen maatregelen 2023 |
---|---|---|---|---|
Klaar voor je toekomst |
1 Onvoldoende ontwikkelen naar een beter imago. |
|
|
|
Klaar voor je toekomst |
2 Onvoldoende toekomstgerichtheid van het onderwijs. |
|
|
|
Klaar voor je toekomst |
3 Ontbreken van voldoende gekwalificeerd personeel. |
|
|
|
Samen werken aan een goede school |
4 Implementatie belangrijke nieuwe ontwikkelingen is onvoldoende. |
|
|
|
Samen werken aan een goede school |
5 Onvoldoende focus en resultaatgerichtheid van de organisatie. |
|
|
|
Samen werken aan een goede school |
6 Cybersecurity: onvoldoende bescherming van systemen, netwerken en programma’s tegen digitale aanvallen en fouten, met het risico van onderbreking van de bedrijfsprocessen, verlies van belangrijke informatie, afpersingen en inbreuk op de privacy. |
|
|
|
Klaar voor je toekomst |
7 Betaalbaarheid onderwijs als gevolg van financiering structurele activiteiten met incidentele middelen, verbreding maatschappelijke opdracht op onder meer sociaal domein en LLO, zonder adequate financiering. |
|
|
|
Samen werken aan een goede school |
8 Ontoereikende ondersteuning primaire processen door systemen. |
|
|
|
Klaar voor je toekomst |
9 Onvoldoende flexibel inspelen op plotselinge, onvoorziene veranderingen met grote impact, zoals bijv. corona. |
|
|
|
Samen werken aan een goede school |
10 Onvoldoende sturing van de organisatie. |
|
|
|
Samen werken aan een goede school |
11 Niet op orde krijgen van de kwaliteitszorg in het onderwijs. |
|
|
|
Borging risicomanagement
De strategische risico-inventarisatie wordt jaarlijks geëvalueerd.
Eind 2022 is de strategische risico-inventarisatie een belangrijke bron voor het initiëren van risk-based (thema)onderzoeken of interne audits die komend jaar op de agenda staan.
Het AMT staat door het jaar heen stil bij de risico’s en de voortgang en effecten van de genomen acties op de gedefinieerde risico’s. In de sector- en dienstenrapportages en in voortgangsbesprekingen met het college van bestuur, komt het onderdeel risicomanagement ook aan de orde.
Uitgevoerde activiteiten en onderzoeken
De volgende interne audits en onderzoeken zijn in 2022 uitgevoerd.
Uitbesteed onderwijs
De wettelijke bekostiging bij de vier onderzochte partijen waaraan Aventus onderwijs uitbesteedt is correct. Verbetering van de administratieve processen en diplomering is onder meer opgepakt door intensivering van de onderlinge contacten. Er vindt een opvolgingsaudit plaats in het najaar van 2023.
Quick scan bruikleenproces (follow up op een deel van de audit schoolkostenbeleid 2021)
Uiterlijk in het voorjaar van 2023 wordt de bruikleenregeling tegen het licht gehouden en beleid eventueel aangepast.
Opvolgingsonderzoek examenkosten (follow up onderzoek 2021)
Er is een actieplan opgesteld en vastgesteld, waarbij de examenkosten worden geanalyseerd. Uitkomsten worden in het voorjaar besproken.
Betaalprocessen
Opzet, bestaan en werking van de processen zijn geaudit en er zijn geen beheersrisico’s geconstateerd.
Werving & selectieproces
Opzet bestaan en werking zijn geaudit. Er zijn geen beheersrisico’s geidentificeerd. Wel zijn er enkele aanbevelingen die opgevolgd zullen worden.
Onderzoek naar Aventus brede risico’s n.a.v. AAR- en verzuimproces
Verbetervoorstellen en -adviezen naar aanleiding van dit onderzoek krijgen opvolging, waarbij vervolgacties afhankelijk zijn van de prioritering van de procesverbeteringsacties binnen OSIRIS.