Bedrijfsvoering en faciliteiten

Huisvestingsconcept

De gewijzigde onderwijsvisie (blended learning, levensechte opdrachten en gepersonaliseerde leerlijnen) én de ontwikkeling van het online leren/hybride werkvormen, vragen om een andere fysieke omgeving. Hoe die omgeving eruit zou moeten zien om de nieuwe wijze van leren en werken optimaal te ondersteunen, is in 2022 verder uitgewerkt in een Huisvestingsconcept.

Het Huisvestingsconcept is tot stand gekomen in samenwerking met een brede afvaardiging van de medewerkers én studenten. Met interviews, een enquête en interactieve werksessies is input opgehaald, wat is vertaald naar een ruimtelijke functionele omgeving.

Het Huisvestingsconcept is richtinggevend bij toekomstige opgaven zoals nieuwbouw, verhuizingen en verbouwingen. Daarnaast kan het huisvestingsconcept actief worden toegepast (dus zonder natuurlijke aanleiding) als dat een grote toegevoegde waarde voor de gebruikers heeft. Om alles in kaart te brengen wordt er een uitvoeringsagenda opgesteld voor de komende vijf jaar.

CO2-Routekaart

Om uiteindelijk te komen tot het einddoel van 95% reductie op CO2-uitstoot in 2050 zoals dat in het Klimaatakkoord is vastgesteld, is er door de mbo-sector een tussendoel opgesteld voor 2030: minimaal 2% minder CO2-uitstoot per jaar, wat resulteert in 24% minder CO2-uitstoot in 2030 (gerekend vanaf 2018). Deze doelstelling is van toepassing voor Aventus als totaal, waardoor compensatie tussen locaties dus mogelijk is. De doelstellingen worden bereikt door meer inzet van duurzame energiebronnen en/of door energiebesparing.

Om de doelstelling te behalen is er voor Aventus een CO2-Routekaart opgesteld. Deze routekaart geeft een overzicht van de mogelijke gebouw technische maatregelen per locatie en wat dit oplevert aan CO2 reductie. Deze maatregelen zijn weggezet in de tijd, waarbij rekening is gehouden met ‘natuurlijke momenten’ zodat er geen desinvesteringen plaatsvinden. De routekaart is de basis om uitvoering te geven aan de verduurzamingsmaatregelen van Aventus.

Nieuwbouw Deventer

Al een paar jaar zijn we bezig met het ontwikkelen van een plan om onze huisvesting in Deventer te vernieuwen. Ons gebouw aan de Middelweg is verouderd en we zien kansen voor nieuwbouw bij ons gebouw aan de Snipperlingsdijk. Dat ligt dicht bij de stad, het station, in De Kien en naast de hbo-opleidingen van Saxion, waarmee we samenwerken. In 2021 hebben we enkele varianten laten uitwerken en gepresenteerd aan onze stakeholders zoals de gemeente en de omwonenden. Dit heeft ons een goed beeld gegeven waar onze nieuwbouw aan moet voldoen. In 2022 hebben we vooral intern onze uitgangspunten nog eens goed tegen het licht gehouden. Hoe ziet ons opleidingsportfolio er op de lange termijn uit, welke opleidingen willen we in welke stad aanbieden? En daaraan gekoppeld over hoeveel studenten hebben we het dan en hoe ontwikkelen die aantallen zich de komende jaren. Met deze inzichten hebben we de variantenstudie aangevuld. In 2023 wordt een besluit genomen over nieuwbouw.

Werken met nieuw studentinformatiesysteem Osiris en doorontwikkeling

2022 stond voor een groot deel in het teken van het werken met Osiris, ons studentinformatiesysteem. Met de livegang van Osiris in november 2021, was de basis goed ingericht. Bij het daadwerkelijk werken met het nieuwe systeem (en ook aangepaste processen) komen de processen of functionaliteiten in Osiris naar voren die niet goed werken en verbetering behoeven. Om verbeterslagen te maken hebben we in kaart gebracht welke wensen er zijn en hebben we die op thema ingedeeld en geprioriteerd. Het doel is om Osiris zo in te richten dat het de gebruiker beter ondersteunt in zijn dagelijkse werkzaamheden.

De wensen zijn verzameld op een "changelijst" en komen voor een groot deel uit de meldingen van gebruikers in Topdesk, maar ook door aanpassingen in wet- en regelgeving, zoals het afschaffen van de OOK en ten gevolge van doorontwikkeling bij de leverancier van Osiris.

Daarnaast hebben we een aanpak beschreven hoe we de wensen gaan oppakken. We kunnen niet alles tegelijk oppakken, we moeten hierin keuzes maken. De prioritering wordt bepaald door de proceseigenaren en de portefeuillehouders uit het AMT. Op basis van prioriteit wordt een aantal thema’s opgepakt door een ontwerp- en implementatiegroep.