Gegevens in het kader van helderheid

In dit hoofdstuk leggen we verantwoording af over de juiste toepassing van de bekostigingsvoorwaarden. We doen dit op basis van de onderwerpen uit de notitie Helderheid in de bekostiging van het beroepsonderwijs en volwasseneneducatie.

Thema: Uitbesteding van bekostigd onderwijs aan een andere instelling tegen betaling voor de geleverde prestaties

Bij uitbestedingen gaat het om het tegen betaling uitbesteden van bekostigd onderwijs aan een andere al dan niet bekostigde instelling of organisatie.

Aventus heeft in 2022 tegen betaling onderwijsactiviteiten uitbesteed aan:

• Aeres Tech (sector Techniek & Mobiel)

• Yuverta (sector Techniek & Mobiel)

• SPA groep (sector MBO Basis & Lyceum)

Aventus blijft altijd verantwoordelijk voor de kwaliteit van de uitbestede trajecten.

Thema: Investeringen van publieke middelen in private activiteiten

Bij investeringen van publieke middelen in private activiteiten is sprake van inzet van rijksbijdragen in een privaatrechtelijke rechtspersoon, of worden publieke middelen anderszins geïnvesteerd in private activiteiten die niet tot onze kerntaak behoren.

Wij hebben in 2022 niet geparticipeerd in privaatrechtelijke rechtspersonen.

Wij hanteren een protocol voor samenwerking, waarin ook de handreiking voor de inrichting van onderwijskundige publiek-private arrangementen is verwerkt. Ook bij verlenging/revisie passen wij dit protocol toe.

Thema: Les- en cursusgeld niet betaald door de deelnemer zelf

Soms betalen studenten niet zelf hun wettelijk cursusgeld, maar doet een ‘derde’ dit, of doen wij dit als instelling. In 2022 heeft Aventus geen wettelijk cursusgeld voor eigen rekening genomen, anders dan afboekingen van oninbare vorderingen. Betaalt een derde, dan is sprake van een schriftelijke machtiging: de derdenverklaring. Wij hebben geen fonds van waaruit les- en cursusgeld voldoen.

Thema: In- en uitschrijving en inschrijving van deelnemers in meer dan één opleiding tegelijk

Studenten die relatief snel na 1 oktober de instelling hebben verlaten

In de periode oktober t/m december 2022 hebben de volgende aantallen studenten beroepsonderwijs Aventus verlaten:

• Met diploma (*): 220

• Zonder diploma (*): 244, waarvan 33 naar een andere onderwijsinstelling (**)

• *gerelateerd aan de opleiding waarvoor ze op 1 oktober 2022 stonden ingeschreven
  • **gebaseerd op de gegevens die bekend waren op moment van uitschrijving

Studenten die relatief snel na 1 oktober nog zijn ingestroomd

In de periode oktober t/m december 2022 zijn 152 studenten bij Aventus ingestroomd in een beroepsopleiding, die gezien de teldatum van 1 oktober niet voor bekostiging in aanmerking worden gebracht.

Studenten die relatief snel na 1 februari de instelling hebben verlaten

In de periode 2 februari t/m 31 maart 2023 hebben de volgende aantallen studenten beroepsonderwijs Aventus verlaten:

• Met diploma (*): 222

• Zonder diploma (*): 160, waarvan 18 naar een andere onderwijsinstelling (**)

• *gerelateerd aan de opleiding waarvoor ze op 1 februari 2023 stonden ingeschreven
  • **gebaseerd op de gegevens die bekend waren op moment van uitschrijving

Studenten die relatief snel na 1 februari nog zijn ingestroomd

In de periode 2 februari t/m 31 maart 2023 zijn 158 studenten bij Aventus ingestroomd in een beroepsopleiding, die gezien de teldatum van 1 februari niet voor bekostiging in aanmerking worden gebracht.

Geïntegreerde trajecten educatie-beroepsonderwijs

In de cursusjaren 2021-2022 en 2022-2023 hebben geen geïntegreerde trajecten plaatsgevonden.

Thema: De deelnemer volgt een andere opleiding dan waarvoor hij is ingeschreven

Studenten die tijdens het schooljaar van opleiding/leerweg zijn veranderd.

In de periode tussen 1 oktober 2022 en 1 januari 2023 zijn in totaal 207 studenten naar een andere opleiding danwel leerweg overgestapt. Daarvan zijn 75 studenten overgestapt naar een andere leerweg en 132 studenten binnen dezelfde leerweg naar een andere opleiding.

In de periode tussen 1 februari 2023 en 1 april 2023 zijn in totaal 227 studenten naar een andere opleiding danwel leerweg overgestapt. Daarvan zijn 108 studenten overgestapt naar een andere leerweg en 119 studenten binnen dezelfde leerweg naar een andere opleiding.

Horizontale stapeling van diploma’s

In het kalenderjaar 2022 hebben 28 studenten meer dan één diploma op hetzelfde niveau behaald.

Thema: Bedrijven of organisaties waarvoor maatwerktrajecten zijn georganiseerd

Hier gaat het om ontwikkeling van maatwerktrajecten waarvoor een derde, een bedrijf of een andere organisatie, een bijdrage betaalt. Aventus realiseerde in 2022 maatwerktrajecten voor:

• Litop (sector Techniek & Mobiel)

• Gilde BT (sector Techniek & Mobiel)

• Zorggroep Apeldoorn e.o. – Kleurrijk Zorgen (sector Zorg & Welzijn)